A termékenység kérdése ókori elődeink életében is központi szerepet töltött be, ám ők úgy gondolták, a gyermekáldás érdekében elegendő jóban lenni isteneikkel.
Előbb-utóbb a legtöbb párnál eljön a pillanat, amikor elérkezettnek látják a családalapítás idejét. A gyermekvállalás életünk egyik legmeghatározóbb döntése, tele izgalmakkal, kihívásokkal és semmi máshoz nem hasonlítható szépségekkel. Azonban egy új élet megfoganása nem csak elhatározás kérdése, megfelelő tudatosságra és testi-lelki harmóniára is szükség van hozzá.
Már a civilizáció kezdetén is tiszteltek termékenységi istenanyákat: a bőséges gyermekáldás érdekében szertartásokkal, szimbolikusan kötött nászokkal és különféle áldozatokkal próbálták elődeink az adott istenség jóindulatát elnyerni. A legősibb istennő a sumér Innin volt, akit Istarként vagy Astartaként is említenek más mitológiákban. Ám minden bizonnyal a görög Aphrodité – akinek a római mitológiában Vénusz a megfelelője - a leghíresebb istennő. Nem véletlen, hogy Vénusz szobor néven emlegetünk minden termékenységi jelképként funkcionáló alkotást, beleértve a híres milói és willendorfi Vénusz szobrokat.
A korabeli népek az istennők ábrázolásában a hangsúlyos női formákkal is a termékenységhez fűződő viszonyukat kívánták befolyásolni. Az ókori Hellászban más termékenység- és anyaistennőket is számon tartottak: nagy tiszteletnek örvendett Démétér és Artemisz is, akinek a hajadonok áldozatot mutattak be házasságkötésük előtt. Utóbbi római megfelelője Diana volt, akihez köthetően vált a fogantatás egyik szimbólumává a dió. Rendszeresen ábrázolták ugyanis diófa alatt állva, ünnepét diófák árnyékában tartották a rómaiak. „A szapora diótermés szapora gyermekáldással jár” tartja a régi magyar népi mondás, amely remekül jelzi, hogy a dió mint termékenységi jelkép a mi hagyományainkban is fontos szerepet kapott a tulipán és a liliom mellett. Utóbbiak egyébként a női alakot, nőiességet szimbolizálják.
A termékenység támogatása a régi kultúrákban az egész természetre vonatkozott: a földre, az állatokra és az emberekre is. A legtöbb rituálét és ünnepet a tavaszhoz kötötték, mint ahogyan tették a görögök és rómaiak a hellenizmus idején, az ókori civilizáció keleti területein viszont a nyári napfordulón, az ősz kezdetén tartották a termékenységi szertartásokat. Ezen alkalmakkor gyakran mutattak be a termékenységért felelős istenségeknek növényi, állati, sőt eleinte emberáldozatokat is, valamint maszkos, rituális táncokat. Mindezekről hitték, hogy elősegítik a közösségükben élő nők termékenységét. Számos ma is ismeretes, ám már kihalóban lévő magyar népszokás is ezekre a szertartásokra vezethető vissza. A húsvéthétfői locsolás eredete például az ősi termékenységvarázsló és megtisztuló rítusban gyökerezik, a tojás pedig az új élet keletkezését szimbolizálja.
Ezek a rituálék azonban a felvilágosodással és az orvostudomány fejlődésével szép lassan elhalványultak, vagy csak hagyományainkban maradtak meg. Mára a reális gondolkodás és a tudatosság vette át a helyüket: egyre több információ áll a 21. századi nők rendelkezésére e témában. Érdemes ügyelniük például a kiegyensúlyozott táplálkozásra, mivel hormonháztartásuk egyensúlyát a bevitt tápanyagokkal pozitívan befolyásolhatják. Az egészséges táplálkozás mellett a rendszeres sport is sokat segít abban, hogy szervezetüket felkészítsék a fogamzásra. De vény nélkül kapható, mio-inozit tartalmú étrend-kiegészítő készítményekkel is támogathatják a fogantatást. Sőt, ma már azt is tudjuk, hogy a teherbe esésre akkor van a legnagyobb esély, ha fizikailag és mentálisan is késznek érzik magukat a kisbaba érkezésére. Mindehhez pedig elengedhetetlen a stabil, harmonikus párkapcsolat és az átgondolt családtervezés.
További érdekességek és hasznos tanácsok olvashatók a tudatos családtervezésért kampányoló Ragaszkodj hozzá! kezdeményezés weboldalán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.