Öt különleges ősi foglalkozás

Bognár
PUBLIKÁLÁS: 2016. május 08. 12:11
A kékfestő, a gyertyamártó és gyertyaöntő, a takács, a pákász, valamint a cifraszűrszabó után most még öt régi mesterség rejtelmeibe bevezetjük az olvasót.

A kékfestő, a gyertyamártó és gyertyaöntő, a takács, a pákász, valamint a cifraszűrszabó után most még öt régi mesterség rejtelmeibe bevezetjük az olvasót.

Ősi mesterségek otthonunkban

1. Tímár – A varga vetélytársa

Az állati eredetű nyersbőr feldolgozását végző mesteremberek elnevezése a 12. századból ered, és feltehetőleg a timsós cserzésre utal, jelentése: bőr- és lábbelikészítő. A munka során a szarvasmarha és a ló bőrét frissen használták fel, esetleg sóval tartósították, és kiszárították későbbi kikészítés céljából. A tímár mesterséghez nagyon közel áll a varga tevékenysége, aki szintén egyszerűbb lábbelik előállításával foglalkozott. Az idő előrehaladtával a vargák vetélytársaivá váltak a tímároknak, és igyekeztek őket kiszorítani a lábbelikészítés piacáról. A vargák nevéhez a 14. századtól elsősorban a vörösesbarna bőrt adó cseres kikészítés, valamint a nyugat-európai divatnak megfelelő lábbelik (pl. saru, cipellős) előállítása fűződött.

Fotó: Szentendrei Skanzen

Hogyan dolgoztak a tímárok?A bőrt napokig áztatták egy vízzel teli kádban, majd alaposan átitták mésszel, hogy egyszerűbb legyen a szőrt eltávolítani róla. Ehhez a művelethez kopasztókést használtak, míg a bőr másik oldalát zsírtalanították, és eltávolították róla a fölösleges meszet. A többféle bőrkikészítési eljárás közül a cserzést alkalmazták a leggyakrabban, amelynek három fázisa volt (előcserzés, süllyesztés, ültetés) és három egymás mellett álló földbe süllyesztett kádban végezték. Cserzőanyagnak a kocsányos tölgy kérgét vagy szömörcét használtak. Ezek után a bőrt különböző vegyi (pl. zsírozás, halványítás) és mechanikai műveleteknek (pl. szikkasztás, hántolás) vetették alá, majd szárították és megfestették. Az előállított kész bőrökből a tímárok végül lábbelit készítettek.

2. Bognár – A kerekek szakértője

A bognár (a mesterség neve az ugyanilyen jelentésű, bajor-osztrák wagner szóból származik) szekérgyártó, kerekes, vagy kerekek készítésével foglalkozó kisiparos volt. Legkorábbi írásos emlékét a 14. századi Kerekes, illetve a 15. századból eredeztethető Kerékgyártó családnév őrzi. Fő szerszámai pl. a fúrók, vésők, fejszék, fűrészek, körzők voltak. A falvakban szorosan együttműködtek a kovácsmesterrel, akivel pl. szekereket, talicskát készítettek. A leghíresebb mesterek a kolozsvári és kassai lakosok közül kerültek ki.

Fotó: Rklawton

Hogyan dolgoztak a bognárok? Tájanként eltérő volt, hogy a szekereknek és kocsiknak milyen típusát alakították ki. Erdélyben a kerék alapanyagául szolgáló fát teknőben forrázták le, majd kemencében melegítették, a kerékfalakat szil- vagy bükkfából sablon alapján faragták ki, és kerékfal-kihajtó padban formázták meg. Ezután kifúrták a küllők helyét, és összeállították a kereket. A hozzávaló kerékagyat külön készítették el.

3. Olajütő – Az utolsó csepp specialistája

A növényi olaja népi háztartások egyik fontos alapanyaga volt, felhasználták világításra és táplálkozási célból egyaránt. A 12-13. századig a Kis-Ázsiából és Dél-Európából behozott portékával fedezték a lakosság szükségletét, de az egyre növekvő igények kielégítésére miatt szükség volt helyi olaj előállítására is, amelyet az olajos magvak (pl. a legelterjedtebb a len magja volt) olajtartalmának kinyomására szolgáló berendezéssel végeztek. Az olajütők csak elvétve tömörültek céhekbe, inkább más foglalkozások (pl. molnár) mellett, azokkal összefonódva végezték munkájukat. A falusi parasztgazdaságokban, ahol szerényebb mennyiségű olaj előállítására volt szükség, az olajütők a parasztság soraiból kerültek ki, akik emellett nem hagyták abba a gazdálkodást sem. Később a gyárak megjelenésével, a disznózsír és az ásványolaj-származékok elterjedésével, egyre inkább háttérbe szorultak az olajütő műhelyek, majd a 2. világháború után az összeset bezárták.

Forrás: Cser kiadó

Itáliai olívaolaj-készítő műhely a 16. században

Hogyan dolgoztak az olajütők? Az olajtartalmú magokat először összezúzták, majd az így kapott megtört magot vízzel pépesítették, és állandó kevergetés mellet megpörkölték. A masszát ezek után egy állványzatba helyezték, majd préselő lapot helyeztek rá, és a beütött ékek segítségével egyre jobban összenyomták, egészen addig, amíg a rostok között lévő olaj kicsöpögött. Az olajütésben kedveltek voltak még a szőlőpréseléshez hasonló eljárások is.

4. Mézeskalácsos – A betyárok megörökítője

A színes vásári forgatagok kedvelt árucikke a lisztből, mézből, cukorszirupból készített, jellegzetes díszített sütemény, a mézeskalács, amellyel minden szülő szereti megörvendeztetni csemetéjét. Első készítői a középkorban a németek által lakott országokban voltak, főleg kolostorokban állították elő a nyalánkságot, majd osztrák és német hatásra Magyarországon is megjelentek az első céhek a 17. század elején. Az alföldi mezővárosokban csak a 18. századtól bukkantak fel a mestereket tömörítő szervezetek. A mézeskalács készítésnek napjainkban is nagy divatja van, az egyik legjelentősebb központ Debrecen, ahol évszázadok óta kiváló minőségben készítik az édességet.

Fotó: Sóstói Falumúzeum

Hogyan dolgoztak a mézeskalácsosok?A tésztát fa kavaróteknőben bekavarták, az ún. törőpadon meggyúrták, majd kinyújtották. Az így kapott masszát negatív vésetű faformákba nyomkodták, egy kiemelhető polcú állványon tárolták, és nagy tepsikben lángoló tűz mellett megsütötték. A díszítéshez és kialakításhoz szükséges formákat a mesterek vagy inasaik készítették. A remek fantáziával megáldott mesterek arra törekedtek, hogy az épp aktuális eseményeket, híres személyek, betyárok képeit (pl. Sobri Jóska) örökítsék meg alkotásaikon. A közkedvelt darabokat aztán ekhós szekereken vitték a vásárokra és búcsúkra árusítani.

5. Csizmadia – A lábravalók nagymestere

A vastag, egyenes talpú csizma divatját az oszmán törökök terjesztették el hazánkban, de csak a 19. század elején vált általánossá a viselése a parasztság körében a bocskor és a saru rovására. Főleg ünnepi alkalmakkor, vasárnapi mulatságokon húzták fel. A csizma alapanyaga a bőr volt, és kezdetben a tímár készítette a gondosan megmunkált darabokat. Később a vargák kiváltsága volt az előállításuk, majd a 15. századtól a csizmadiák (a szó török eredetű) voltak a készítői. A mesterség képviselői a városokban később céhekbe tömörültek, a 18-19. század fordulójától pedig a falvakban is megtaláljuk őket egészen az utóbbi évtizedekig. A csizmadiák legjellegzetesebb portékái pl. a parasztcsizmák, a lovaglócsizmák, a vadászcsizmák voltak, de gyakran készítettek cipőt, papucsot is. Napjainkban a csizmák készítésével foglalkozó műhelyek igyekeznek a klasszikus módszereket a modern technológiákkal ötvözni.

Fotó: Shutterstock

Hogyan dolgoztak a csizmadiák? A csizmadia hagyományosan a kész bőrt dolgozta fel, ő készítette a bőr felsőrészt és a talpat is. Eszközei pl. a csizmaszár-tágító berendezés, a bőrráspoly vagy a kaptavas voltak. A parasztok egyszerűbb csizmáinak fejrészét az ún. ványolófán formázták, majd varrták, míg a gazdagabb kliensek lábbelijét már drága berendezés segítségével készítették. A csizmába mindig tettek sámfát, amelynek legelterjedtebb változata egy középső faékből, valamint 2 db lábszár alakra ívelt fából állt.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.