Ne legyél előítéletes!

Lélekbúvár
PUBLIKÁLÁS: 2016. május 11. 18:02
Egy felmérés szerint ha a kisgyerekek szüleiktől előítéletes véleményt hallanak egy embercsoportról, még akkor is ahhoz tartják magukat, ha közben meggyőződtek az ellenkezőjéről.

Egy felmérés szerint ha a kisgyerekek szüleiktől előítéletes véleményt hallanak egy embercsoportról, még akkor is ahhoz tartják magukat, ha közben meggyőződtek az ellenkezőjéről.

Előítéletes szülőknek előítéletes a gyermeke is?

Nagyjából ötödikes korukra jutnak el odáig, hogy inkább saját tapasztalataikra hallgatnak, nem pedig szüleik véleményére.

A kisgyerekekben az előítéletek és diszkriminációk eléggé hasonló módon fejlődnek ki. Nagyjából 3 és 6 éves kor között kezdik el megérteni és alkalmazni a sztereotípiákat, hatéves kor után pedig már mások sztereotípiáit is megértik. Mire első osztályba kerülnek, már tudják, hogy a nemen vagy rasszon alapuló diszkriminációk erkölcsileg elítélendőek.

Arról azonban kevesebbet tudunk, hogyan tanulják meg a gyerekek a sztereotípiákat alkalmazni, ezért Sonia Kang, a Toronto Egyetem pszichológusa és munkatársa, Michael Inzlicht két kísérletet végzett el, melyektől azt remélték, hogy közelebb segítik őket a válaszhoz. Az első kísérlet során 161 első, harmadik és ötödik osztályost kértek fel, hogy játsszanak egy játékot, melyben egyesek a piros, mások a kék csapatba fognak tartozni. Valójában azonban mindannyiukat a piros csapatba sorolták, kék csapat nem is volt. Ezt követően az volt a feladat, hogy egymást megajándékozták a gyerekek, ám a szakemberek különféle információkkal látták el őket. Egyeseknek azt mondták, hogy a kékek irigyek voltak velük szemben, másoknak nem mondtak semmit, de ők maguk láthatták, hogy nem kaptak semmit a kékektől, a harmadik csoportnak szintén negatívan beszéltek a másik csapatról, de emellett ők maguk is látták, hogy nem kaptak ajándékot tőlük.

előitélet

A kísérlet után minden gyereket kikérdeztek arról, hogyan éreztek a kék csapattal kapcsolatban, és kiderült, hogy azok az elsősök, akik ugyan nem kaptak ajándékot, de nem hallottak negatív véleményt a másik csapatról, pozitívabban gondolkodtak róluk, mint azok, akiknek negatív véleményt is mondtak a kékekről, vagyis ezek a gyerekek többre tartották a felnőttek szavát, mint a saját tapasztalatukat. A harmadikosokat ugyanakkor már kevéssé befolyásolta, amit hallottak, az ötödikesek pedig már sokkal inkább a saját tapasztalatukra hallgattak.

A második vizsgálat során 148 másik gyerekkel ismételték meg az első kísérletet, de most egyeseknek azt mondták, hogy a kékek undokok, ugyanakkor kaptak tőlük ajándékot, a többieknek meg azt, hogy a kékek kedvesek, közben semmilyen ajándkékot nem kaptak tőlük. Az eredmény itt is ugyanaz volt: a kisebbek inkább a felnőttek szavára adtak, a nagyobbak viszont már saját tapasztalatuknak hittek.

Kang úgy érzi, a vizsgálattal bebizonyosodott, hogy a felnőttek kisgyerekkorban még erősen befolyásolni tudják a gyerekek előítéleteit, ezért ilyenkor inkább a másság pozitív tartalmát kell erősíteni bennük. A vizsgálatok eredményei a Personality and Social Psychology Bulletin című lapban olvashatóak.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.