Ha eddig értetlenül álltunk a furcsa cselekedetek előtt, most kiderül, vajon miért rohangál körbe meztelenül csemeténk és mi élvezetet talál abban, hogy beleeszik a kutya ételébe?
Egy kezdő szülőnek talán még újdonság - a több csemetével rendelkező családban viszont már kevésbé akadnak fenn azon, ha a gyermek fürdés előtt egyszercsak eltűnik, majd a szomszéd kertjében találnak rá anyaszült meztelenül rohangálva.
A kisgyermekeknek furcsa szokásaik vannak, kezdve a pucérkodástól a habos fürdővíz megízlelésén át a kutyaétel megkóstolásáig. Saját szabályaik szerint élnek és még a legedzettebb anyát és apát is képesek meglepni.
Legtöbbször tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a határokat feszegetik. Ilyen az is, ha nyugodtan csinálnak valamit a padlón, majd minden előzmény nélkül felpattannak, ordítozva rohannak körbe a szobában, aztán visszahuppannak a földre, mintha mi sem történt volna.
Lássuk, mivel is magyarázható mindez.
A bohóckodás normális
A gyermekek olyanok, akár a kis ősemberek. Köpködnek, karmolnak, amikor dühösek. Pisilnek a nappaliban, piszkálják az orrukat, ételt kennek a hajukba. Hirtelen fennhangon visítani kezdenek, még egy emberekkel tömött helyen is. Jobb agyféltekés életet élnek, amely az impulzív, érzelmi, nonverbális oldal. A bal agyfélteke azonban az impulzus-kontrollért felelős. „Valamennyiünknél felülkerekedik a jobb oldal, ha idegesek, izgatottak leszünk – magyarázza Harvey Karp orvos, gyermekgyógyász, a The Happiest Toddler on the Block című kötet szerzője. – "Kevésbé megfontoltan, logikusan reagálunk, nem vagyunk olyan türelmesek. Úgymond, majommá változunk. Nos, a gyermekek is így kezdik, s amikor izgatottá válnak, mintha csak egy állatkertbe kerülnénk. Igazi primitív ősemberré alakulnak át.”
Ráadásul, a csemeték nem éreznek testükkel kapcsolatban szégyent, ami a felnőtteknél megvan. Nyugodtan orrot piszkálnak és a nadrágjukban turkálnak – teszi hozzá Rahil Briggs, csecsemő- és kisgyermek pszichológus, a New York-i Montefiore Gyermekkórház munkatársa. – Nincs még meg a belső kontrolljuk, ami figyelmezteti őket, hogy ne piszkálják az orrukat, hiszen ez a kívülállók számára vicces és gusztustalan, a kíváncsiság és a felfedezés vágya sokkal erősebb bennük.”
A gyerekek kortársaikkal is úgy viselkednek, ahogy nekik tetszik: megfogják a másik fenekét, mellbimbóját, nyitott szájjal nyálas puszit adnak.
Amikor mindenképp figyelmet akar
A lurkók sokszor tesztelik, meddig mehetnek el. Nem véletlen, ha az orvos arra figyelmeztet, nem árt néha őket kissé visszafogni és leállítani. Gyakran figyelemfelhívásképpen viselkednek furcsán, ugyanis ebben a korban nagyon is szeretik a figyelmet. Az sem érdekli őket, mit váltanak ki a magatartásukkal: nevetnek a körülötte levők, egy mosollyal elintézik vagy inkább bosszankodnak? Mindenfajta figyelem érdekli őket.
A legfontosabb ilyenkor az, hogy a pozitív viselkedést nagyobb figyelemmel jutalmazzuk, mint a helytelent – ajánlja a szakember. Ezzel elejét vehetjük a minden korlátot mellőző, hisztis vagy bosszantó magatartásnak.
Jó érintés, rossz érintés
A szülők körében egyik legproblémásabb, pironkodásra okot adó téma a gyermek saját testének felfedezése. Ahogy egyre jobban megismeri a testét, úgy válik gyakoribbá annak érintése, simogatása, dédelgetése.
„Fontos, hogy az anya és az apa tisztában legyen azzal: ez a fejlődés normális fázisa. S amíg elfogadott mennyiségben történik, szükségtelen aggodalmaskodni” – hangsúlyozta Rahil Briggs. Hozzátette azonban, hogy a gyermeknek is tudnia kell a határokat. Ez az ő privát szférája, s ha meg akarja érinteni a testét, akkor tegye, amikor egyedül van. Fontos neki megmagyarázni a „jó” és „rossz” érintés közti különbséget, például, hogy ki érintheti meg őt, így például fürdés közben a szülő, vagy az orvos a rendelőben.
A szülők azt is megtapasztalhatják, miként tekintik a kisfiúk a világ legviccesebb játékának a saját péniszük érintését, lóbálását, sőt, annak felfedezését, hogy nem egyforma a fiúk és a lányok nemi szerve. A gyermeknek azonban tudtára kell adni, hogy mások intim területeit nem fogdossuk.
Lényeges, hogy anya és apa maradjon higgadt, nyugodta magyarázza el a csemetének a dolog helytelenségét, pontosan olyan stílusban, ahogyan például a cipőfűző megfelelő bekötését elmondja.
„Mit művel ez a gyerek?”
S vajon mi a teendő, ha a gyermek a kutya tálja fölé hajolva, az ebet utánozva igyekszik inni? Hiába torlaszolják el a területet előle, vagy teszik el a tálat és csak a kutyusnak kínálják, amikor szükséges - a csemete nem szokik le erről a furcsaságról és megtalálja a módját, hogy „gyakorolja”!
A gyerekek első kézből igyekeznek megtapasztalni mindent - afféle apró tudósok, felfedezők. Megszagolják, megízlelik, megtapogatják a dolgokat. Így tanulják a világot, információt gyűjtenek a körülöttük levő tárgyakról. Számukra nagyon üdítő és izgalmas a felfedezés: „tudok járni, beszélni, magamtól enni, felöltözni, a világ az enyém” – gondolják. S valóban, ekkor még csupán 1 év telt el azóta, hogy ezekre a dolgokra mind nem voltak képesek. Van a lurkókban némi feszültség, amiért egyrészt már sok dologban önállóak, másrészt azonban anya pici babája is maradnak.
A szülő feladata „civilizálni”
A csemetének 4 éves koráig meg kell tanulnia viselkedni – például azt mondani, „köszönöm”, „kérem”, üdvözölni az embereket, akikkel találkozunk. Ne okozzon gondot neki sorban állni, megosztani a játékait, impulzuskontrollt gyakorolni. De természetesen ez időbe telik.
Ha úgy érezzük, gyermekünkön kitört az „ősember” magatartás, próbáljuk ki az alábbi trükköket:
1.A „határeset” szituációkban világosnak, de empatikusnak kell lennünk. Például mondjuk azt neki, „oké, hogy leveszed a ruhádat, de édesem, a templomban nem vetkőzünk neki.” S ha csúnya szavat használ, üssünk meg szigorú hangot: „Ha még egyszer ezt mondod, hazamegyünk!”
2.Találjunk működőképes megoldást, amely számunkra vállalható. Például rögzítsük egyéb módon is az előszeretettel pucérkodó gyermekre a pelenkát, hogy ne tudja olyan egyszerűen ledobni.
3.Erősítsük meg, amit szeretnénk: mindig bátorítsuk, dicsérjük a lurkót, ha jól viselkedik. Gyakran fordul elő, hogy ha a gyermek csendben elvan a szobájában, rögtön jó lehetőséget látunk arra, hogy befejezzük a félbehagyott dolgainkat. Ám vegyük figyelembe azt is, hogy ő is szeretné, ha vele foglalkoznánk – próbáljuk arányosan beosztani az időnket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.