Félünk, de égünk: elkészült a Nagy Napteszt

faktorszám
PUBLIKÁLÁS: 2013. július 04. 11:45
Minden második napozó fél a bőrráktól, de a lakosság közel 50%-a nem is tudja, hogy a védelem nélküli napozás a bőr rugalmasságának elvesztésével is jár. Sokan nincsenek tisztában azzal sem, hogy a faktorszám mit jelent.

Minden második napozó fél a bőrráktól, de a lakosság közel 50%-a nem is tudja, hogy a védelem nélküli napozás a bőr rugalmasságának elvesztésével is jár. Sokan nincsenek tisztában azzal sem, hogy a faktorszám mit jelent.

Június közepén 1107 fő válaszolt a hazai napozási szokásokra és a kapcsolódó veszélyekre vonatkozó kérdésekre a 20 éves múltra visszatekintő Dr. Kelen kozmetikai fejlesztő és gyártó cég első országos Naptesztje kapcsán.

Szeretjük a napot, nem vitás

A felmérés egyértelműen mutatja: a magyarok a napkedvelők körébe tartoznak, mindössze 7,6% az, aki soha nem megy napra. Kérdés, hogy milyen áron és hogyan érjük el a kívánt bőrszínt? Bár legtöbben csak a nyaralás alatt napoznak (30,9%), közel ennyien (30,8%) kifejezetten sokat süttetik magukat, hogy szép színük legyen, a megkérdezettek 11,4%-a pedig minden alkalmat megragad, hogy napozhasson.

A legtöbben (több mint 27%) napi 1-2 órát töltenek sütkérezéssel, ám 9,1% ha megteheti, akár egész nap is űzi ezt a tevékenységet. Vajon tudják-e, hogy milyen veszélyekkel járhat a naptej nélküli túlzott napozás?

naptej

UV és faktorszám: tájékozottság terén van pótolnivalónk

A megkérdezettek nagy része (76,7%) tisztában van vele, hogy 11 és 15 óra között nem ajánlott a napon tartózkodni, mégis közel 22% véli úgy, hogy kicsit „fel van fújva” a veszély komolysága. A válaszadók több mint fele (53,2%) helyesen tudja, hogy az UVA és az UVB sugárzás egyaránt káros, ám 33,6% még mindig csak az UVB-t tartja kizárólag felelősnek a napozás esetleges káros hatásaiért.

Meglepő, hogy a megkérdezettek közel 48%-a kizárólag a bőrrákot jelölte meg, mint a túlzott napozás lehetséges negatív következménye, és az is, hogy 53% még mindig úgy gondolja, hogy 10 vagy 30 perccel előtte be kell kennie magát, csak akkor fejti ki hatását a naptej – ami tévhit.

A megkérdezettek egyötöde soha nem keni be magát UV védő termékekkel, noha a válaszadók 80% már égett le a felelőtlen napon tartózkodás eredményeként. A legtöbben (26,5%) 20-30-as faktorszámú termékekkel védik bőrüket, de a 30-40 faktor közöttieket és az 50+, vagyis az európai szabvány szerinti legerősebb faktort használók összesített aránya is közel 30%.

A válaszadók több mint 64%-a tudja, hogy a magasabb faktorszám nagyobb UV-védelmet biztosít. A megkérdezettek negyede nem tudja, de azért „biztos, ami biztos” magasabb faktorszámú termékeket vásárol. Talán meglepő, de 10,8 % a faktorszám egészét csupán reklámfogásnak tartja.

napozas

„A faktorszám megmutatja, hogy használatával a bőr saját védelmi idejéhez képest hányszor több idő tölthető napon a károsodás veszélye nélkül: példáulegy világos bőrű személy, ha 10-es faktorszámú napozót, megfelelő mennyiségben használ, akkor mintegy 2 órát tölthet a napon viszonylagos biztonságban. A laboratóriumi adatokat természetesen nagyban módosítja az alkalmazott réteg vastagság, évszak, napszak, környezet stb.” - mondja Dr. Kelen Ákos, fejlesztő szakgyógyszerész, a Dr. Kelen fejlesztési igazgatója, akinek a nevéhez a Dr. Kelen SunSave egészségtudatos napozótermékek fejlesztése is fűződik.

A vásárlói döntésnél elsődleges szempont a megfelelő faktorszám, de a megkérdezettek 36,7%-a számára a vízállóság kiemelten fontos. Továbbra is a naptej a legnépszerűbb termékforma, ezt követi a napspray.

Milyen naptejet vásárolnak a magyarok?

A megkérdezettek 90%-a úgy véli, nem feltétlenül jobb a drágább termék. Az azonban roppant figyelemreméltó, hogy a megkérdezettek negyede, ha ismerne garantáltan jó, magyar márkát, akkor biztosan azt választaná.

„Vigyázzunk, mert a bőrünkre megy a játék, ezért mindig az adott körülmények figyelembevételével, a bőrünknek leginkább megfelelő védelmet nyújtó, az UVA és UVB tartományban egyaránt védő terméket válasszuk! Keressük a tartósítószermentes, esetleg hypoallergén, stabilan a piacon lévő, megbízható márkákat”- javasolja Dr. Kelen Ákos.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.