Újabb salátatörvény?

egészség
PUBLIKÁLÁS: 2011. október 20. 16:38
Újabb, az egészségügyi ellátást érintő több jogszabály módosítása, vagyis egy újabb egészségügyi "salátatörvény" van készülőben, amely egyebek között a korábbi régiós alapú egészségügyi ellátást felváltó térségi ellátás kialakításához kapcsolódó szabályokat tartalmazza, de felvázolja az egészségügyi dolgozók ügyeleti szabályozásának változtatását, a hamisított termékek kiszűrését célzó próbavásárlás bevezetését, illetve a terhességi-gyermekágyi segélyre jogosultak körének bővítését is.

Újabb, az egészségügyi ellátást érintő több jogszabály módosítása, vagyis egy újabb egészségügyi "salátatörvény" van készülőben, amely többek között a térségi ellátás kialakításához kapcsolódó szabályokat tartalmazza.

Újabb, az egészségügyi ellátást érintő több jogszabály módosítása, vagyis egy újabb egészségügyi "salátatörvény" van készülőben, amely egyebek között a korábbi régiós alapú egészségügyi ellátást felváltó térségi ellátás kialakításához kapcsolódó szabályokat tartalmazza, de felvázolja az egészségügyi dolgozók ügyeleti szabályozásának változtatását, a hamisított termékek kiszűrését célzó próbavásárlás bevezetését, illetve a terhességi-gyermekágyi segélyre jogosultak körének bővítését is.

A kormány honlapjára csütörtökön felkerült, az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló jogszabálytervezet rögzíti: a jövőben nem "régiónként", hanem "egészségügyi térségenként" szerveződik az egészségügyi ellátás. Az egészségügyi térségekben az egészségpolitika kialakításában közreműködő szerv az úgynevezett Térségi Egészségügyi Tanács lesz. A szöveg szerint a tanács feladata: a térségi egészségszervező központ munkájának elősegítése, a területi ellátási kötelezettség megállapításának szakmai támogatása, tanácsadás a területi egészségfejlesztési célok meghatározásához, a térségben működő egészségügyi szolgáltatók hosszú távú fejlesztésének és a fejlesztés prioritásainak véleményezése.

A tervezet emellett arra is kitér, hogy az egyes egészségügyi térségekben úgynevezett térségi egészségfejlesztési programot kell kidolgozni. Ennek tartalmaznia kell egyebek között a térségben élő lakosság számának, korösszetételének, egészségi állapotának várható változását, ehhez az egészségügyi szolgáltatások igényének várható alakulását, a térségi egészségügyi szolgáltatók szakmai jellemzőit, fejlesztési terveit is.

A tervezet az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló törvény módosításában rendelkezik arról is, hogy az egészségügyi szolgáltatók milyen feltételekkel, milyen módon kezdeményezhetik területi ellátási kötelezettségük csökkentését. Ezek elbírálásában a kormány által kijelölt szerv dönt majd. Az egészségügyi szolgáltatók járóbeteg-szakellátási kapacitásait és az azokhoz tartozó ellátási területet 2012. november 30-ig kell megállapítani, az ez alapján keletkező szerződéseket az egészségbiztosítónak jövő év végéig meg kell kötnie.

shutterstock_13643557

A tervezetben módosítanák az egészségügyi dolgozók ügyeletére vonatkozó szabályozást is, melynek célja, hogy a munkáltatók számára megteremtse "az eddig ledolgoztatni nem tudott rendes munkaidő-órák ésszerű beosztásának lehetőségét". A szöveg alapján a heti 40 órás teljes munkaidőben foglalkoztatott egészségügyi dolgozó számára a rendes munkaidő terhére heti 16 óra egészségügyi ügyeletet az egészségügyi szolgáltató egyoldalúan is elrendelhet. A rendes munkaidőként elszámolt egészségügyi ügyeletet nem ügyeleti díjjal, hanem a személyi alapbérrel (illetménnyel) kell díjazni.

Emellett az ügyeleti díj mértékének megállapítása kapcsán pontosítani kell a jogszabályt - írta a tervezet, kifejtve: rendelkezni kell arról, hogy a felek a kollektív vagy egyéni megállapodásokban a törvényesnél alacsonyabb mértékű ügyeleti díjban ne állapodhassanak meg, vagyis ne köthessenek olyan megállapodást, amely az alkalmazott egészségügyi dolgozóra nézve hátrányos.

A praxisjogra vonatkozó szabályozás megújításáról szóló részben a tervezet azt írja: a praxiskezelő segítené a forgalomképtelen praxisok piacának fellendítését, másrészt lehetőséget adhatna az új belépők számára a praxisjog megszerzésére. Ezek mellett a praxiskezelő javaslata alapján állapítaná meg és alakítaná ki a települési önkormányzat képviselő-testülete az egészségügyi alapellátások körzeteit, több településre is kiterjedő ellátás esetén a körzet székhelyét. A praxiskezelő feladatait - kormányrendeletben meghatározottak szerint - az Országos Alapellátási Intézet látja majd el - írja a tervezet.

shutterstock_1661866314

A hatósági ellenőrzésben - a mintavétel mellé - bevezetnék az úgynevezett próbavásárlást is. Mint fogalmaztak: "a próbavásárlás az illegális kereskedelmi tevékenység, a termékek hamisítása, valamint az egyes termékek forgalmazási körülményeinek vizsgálata/feltárása területén válhat fontos bizonyítási eszközzé".

A tervezet szerint bevezetésének elsősorban nem a hagyományos forgalmazási csatornákon (nagykereskedelem, kiskereskedelem) keresztül történő értékesítés, hanem a multi-level marketinges, internetes, csomagküldő szolgálaton keresztüli forgalmazás esetében lenne jelentősége, de a hagyományos (bolti) kereskedés ellenőrzésében is segítséget nyújtana, hiszen a keresett termékek gyakran csak kis üzletekben, továbbforgalmazóknál találhatók meg.

Mindezek mellett a tervezet arra is kitér, hogy a jövőben terhességi-gyermekágyi segélyre nem csupán szülő nő, illetve a csecsemőt örökbe fogadni szándékozó nő lenne jogosult, hanem amennyiben a szülő nő egészségi állapota miatt a gyermekét nem tudja gondozni, vagy meghal, akkor a csecsemőt gondozó vér szerinti apa, a gyám, vagy az örökbefogadó férfi is jogosulttá válhat terhességi-gyermekágyi segélyre. A kormány oldalára felkerült jogszabálytervezet véleményezési határideje jövő hétfő.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.