Az agyi képalkotó vizsgálat jobban előrejelzi a cselekedeteinket, mint mi magunk.
Ezzel igen hatásos eszköz kerülhet a reklámszakemberek és az egészségügy kezébe az ügyfelek és betegek motiválására.
A tudósok találtak egy módszert arra, hogy értelmezzék az ?adott pillanatban? látható agyi felvételeket arra nézve, hogy miként cselekednek majd a jövőben. Emily Falk és munkatársai a Kaliforniai Egyetemről a Journal of Neuroscience-ben számoltak be arról, hogy a vizsgálat eredményei pontosabbak voltak, mint maguk az önkéntesek.
"Próbáljuk kitalálni, hogy van-e az agynak valamiféle rejtett bölcsessége.? ? nyilatkozta telefonon Falk. "Sok ember elhatározza, hogy megtesz valamit, aztán meggondolja magát.? ? tette hozzá Matthew Lieberman, pszichológus professzor, a tanulmány vezetője. A funkcionális mágneses rezonanciavizsgálattal (fMRI) azonban Falk és munkatársai a szándék mögé tudtak nézni, és így megjósolni a valódi cselekedetet. Az fMRI mágneses tér segítségével méri meg a véráramlást az agyban. Kimutatja, hogy mely agyi területek aktívabbak a többihez képest, de nagyon körültekintően kell értelmezni.
Falk csoportja 20 fiatal férfit és nőt toborzott a kísérlethez. Az fMRI gépben fekve a fényvédő szerek biztonságos használatáról olvastak és hallottak instrukciókat más üzenetek közé keverve, így nem tudhatták, voltaképp miről is szól a kísérlet. ?Az első napon az fMRI-s mérés előtt mindegyik résztvevő elmondta, hogy az előző héten mennyiszer használt fényvédőt, és hogy a következő héten hányszor fogja, illetve miként vélekedik általánosságban ezekről a szerekről.? ? írták a kutatók.Az üzenetek megtekintése után az önkéntesek több kérdésre is válaszoltak a szándékaikkal kapcsolatban, majd ajándékcsomagot kaptak, melyben ? más termékek közt ? fényvédős törlőkendőket is találhattak. ?Egy héttel később meglepetésszerűen rákérdeztünk, hogy használták-e.? ? mesélte Falk.
Az önkéntesek nagyjából fele pontosan jelezte előre a fényvédő használatát. A kutatócsoport kétszer is elemezte az MRI-felvételeket, hogy találnak-e olyan agyi aktivitást, ami jobban megfogható. A mediális prefrontális kéreg egy bizonyos részének aktivitása szolgáltatta a legjobb információt."Az agynak ebből a területéből előre tudjuk jelezni az emberek háromnegyedénél, hogy többet fogják-e használni a naptejet, mint amennyit mondtak.? ? állította Lieberman.
?Ez a prefrontális kéreg egy olyan része, amelyről tudjuk, hogy aránytalanul nagyobb az embernél a többi főemlőshöz képest. Ezzel a területtel függ össze az öntudat, és valószínűleg kritikus szerepet játszik abban, ahogy magunkról, az értékrendszerünkről gondolkodunk.? Falk tájékoztatása szerint a csapat most az agy más területeit is vizsgálja a technika pontosságának felmérése végett.
Míg az eredmények fontosak lehetnek a motiváló hatású üzenetre vadászó reklámozók, ugyanolyan nagy hasznát vehetik az egészségügyi szakemberek is, akik egészségesebb életmódra szeretnék rávenni az embereket. A csapat épp most készíti jelentését arról a kísérletről, amelyben azt igyekeztek megjósolni, vajon leszoknak-e a dohányzásról azok, akik látták az erre buzdító üzenetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.