Betegközpontú egészségügy

belgyógyászat
PUBLIKÁLÁS: 2011. április 14. 13:53
Tíz évvel ezelőtt a magyar felnőttek csupán egyharmada várta el, hogy orvosa tájékoztassa őket a kezelésről és a különböző kezelési alternatívákról, ma pedig már jellemzően ők azok, akik felkészülnek az Interneten, mielőtt orvoshoz fordulnának. A lakosság további egyharmada vár részletes tájékoztatást az orvostól arról, hogy mit tehet a saját egészségéért. Így a lakosság többsége már az orvosnál is elvárja, hogy ő legyen a középpontban, érezze, hogy érte történik a szolgáltatás - derül ki a GfK Hungária legfrissebb elemzéséből.

Tíz évvel ezelőtt a magyar felnőttek csupán egyharmada várta el, hogy orvosa tájékoztassa őket a kezelésről, ma már jellemzően ők készülnek fel az Interneten.

Tíz évvel ezelőtt a magyar felnőttek csupán egyharmada várta el, hogy orvosa tájékoztassa őket a kezelésről és a különböző kezelési alternatívákról, ma pedig már jellemzően ők azok, akik felkészülnek az Interneten, mielőtt orvoshoz fordulnának. A lakosság további egyharmada vár részletes tájékoztatást az orvostól arról, hogy mit tehet a saját egészségéért. Így a lakosság többsége már az orvosnál is elvárja, hogy ő legyen a középpontban, érezze, hogy érte történik a szolgáltatás - derül ki a GfK Hungária legfrissebb elemzéséből.

Az elmúlt tíz évben számos vizsgálat és elemzés készült világszerte az egészségügyi rendszerek működéséről, hiányosságairól és a modernizálás lehetséges útjairól. A GfK Csoport HealthCare szakterülete is folyamatosan végez ilyen irányú vizsgálatokat, elsősorban Észak-Amerikában és Európában. Az egészségügy társadalmi közegének megváltozása miatt egyre hangsúlyosabban fogalmazódik meg a szakértők körében az a vélemény, hogy az egészségügyi rendszerek problémáira a betegközpontúság tudja meghozni a valódi gyógyírt.

orvos80

A GfK Hungária Magyarországon is évek óta vizsgálja a betegközpontúság iránti igény változásait az orvosok és a lakosság körében. Bármilyen meglepő, tíz évvel ezelőtt a magyar felnőttek csupán egyharmada várta el, hogy orvosa tájékoztassa őket a kezelésről és a különböző kezelési alternatívákról, lehetőséget adva a választásra. Ma jellemzően ők azok, akik felkészülnek az Interneten, mielőtt orvoshoz fordulnának, és már ugyanennyien, további egyharmad vár részletes tájékoztatást az orvostól arról, hogy mit tehet saját egészségéért. Így a lakosság többsége már az orvosnál is elvárja, hogy ő legyen a középpontban, érezze, hogy érte történik a szolgáltatás.

Az orvosok körében is jelentős változást figyelhettünk meg az elmúlt egy évtizedben. Az évezred fordulóján még az volt a jellemző, hogy az orvosok legnagyobb része úgy gondolta, pontosan tudja, mire van szüksége a betegnek, és tevékenységének minden eleme eleve a betegekért van. A GfK felmérései szerint akkor az orvosok csupán egyharmada volt valójában betegközpontú. Ma már egyre több az az orvos, aki a páciensei kezébe adja a döntést, és előtte több-kevesebb alapossággal tájékoztatja a lehetőségekről. Igaz még nem a többségről beszélünk, de már vannak olyan rendelések és szakterületek, mint például a nőgyógyászati magánrendelések, ahol ez jellemzi a döntő többséget.

lelet5

Az egészségügyi intézményi vezetők között is egyre többen vallják, hogy a betegközpontúság erősítésével lehet valójában úrrá lenni az egészségügy anomáliáin, bár a gyakorlatban ezért még jóval kevesebbet tesznek, mint elvileg lehetne. Véleményük szerint a működésért folyó mindennapos küzdelmek túl sok energiát kötnek le az egészségügyben dolgozóktól. A betegközpontúság trendjére hallgatva a gyógyszergyárak és műszergyártók egy része is lassan megváltoztatja működési elveit, és az orvosok helyett vagy mellett egyre nagyobb figyelmet szentelnek a betegek igényeinek megismerésére és kiszolgálására.

„Ezek a tendenciák néhány éven belül Magyarországon is éreztetik majd hatásukat, addig azonban hosszú út áll előttünk, mivel a felméréseink szerint ma az emberek többsége még úgy gondolja, hogy több odafigyelést, törődést és tájékoztatást kellene kapnia, mint amennyiben részesül az egészségügyben” - mondta dr. Lantos Zoltán, a GfK Hungária Healthcare szektorának ügyfélkapcsolati igazgatója. A páciensek ma még a mindennapi gyakorlatban legtöbbször azt tapasztalják, hogy az orvos irányít, és azt várja a betegtől, hogy betartsa az utasításait (51%). Jóval ritkább az, amikor az orvos és a beteg egyenrangú félként működnek együtt a gyógyítási

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.