Anyu, a legjobb barátom a plafonban lakik !

Anyu, a legjobb barátom a plafonban lakik !

akác
PUBLIKÁLÁS: 2024. július 14. 07:00
A gyerekek nagy része, különösen óvodáskorban, képzeletbeli barátokkal osztja meg a mindennapjait. A szülők sok esetben aggasztónak találják, amikor ez a barát túl hangsúlyos szerepet kap a gyerkőc életében.

A képzeletbeli társak létrehozása mint a szerepjáték gyakori része, általában hároméves kor körül kezdődik. A szakértők szerint a képzeletbeli barátok néhány hétig, de akár több évig is megmaradhatnak a gyerekekkel. A legtöbb gyerek nyolc-kilenc éves korára kinövi őket, elfelejti a szekrényben lakó krumpliemberkét.

Spoiler: A képzeletbeli barátok létezése a legtöbbször nagyszerű dolog!

A kitalált barátok azt jelentik, hogy a gyerek magányos?

Nem, a képzeletbeli barát nem jelenti azt, hogy szociálisan vagy érzelmileg aggódnunk kellene a gyerkőc miatt. Fejlődési szempontból normális, hogy a kisgyerekek gyakran játszanak egyedül és beszélgetnek magukban, és ez a játék gyakran sok kitalált forgatókönyvet tartalmaz, beleértve a képzeletbeli szereplőket, amelyek elmossák a valóság és a fikció határait.

Azok a gyerekek, akik színlelt barátokkal játszanak, vagy beszélgetnek velük, általában kevésbé félénkek és sokkal nyitottabbak, mint azok, akiknek nincsenek ilyen barátaik - állítja Marjorie Taylor, PhD fejlődéspszichológus, aki a képzelet és a kreativitás fejlődését kutatja, és aki a Képzelt társak és az őket létrehozó gyerekek című könyv szerzője. (A könyv nem jelent meg magyarul.)

Valóban jót tesznek a képzeletbeli barátok a gyerekek szociális és érzelmi stabilitásának?

A képzeletbeli barátok nemcsak a gyermek kreativitásának pozitív mutatói, hanem sok más módon is segíthetik a gyerekek fejlődését! Íme, csak néhány előnye annak, ha a gyerekeknek van képzeletbeli barátjuk:

  • Lehetőséget ad nekik arra, hogy megbeszéljék a számukra érzelmileg megterhelő vagy akár pozitív témákat.
  • Segít a gyerekeknek gyakorolni a nyelvi és szociális készségeket – a folytonos beszélgetés, a fiktív dialógusokban mindkét szerep egyszerre való eljátszása, a másik nézőpontjának alkalmazása a beszélgetésekben mind-mind ragyogó gyakorló terepek ehhez.
  • Segíthet a gyerekeknek önbizalmat szerezni, és segíthet a problémamegoldásban – a kitalált barátnak sok gondja akad, amit gyermekünk segít megoldani neki.
  • Ösztönzi az empátia fejlődését és a dolgok más szemszögből való meglátását – a képzelt kis baráttal sok esetben pont úgy kell törődni, ahogy a szülei törődnek a vele, vigasztalni, bátorítani, támogatni kell.
  • Még összetettebbé és izgalmasabbá teszi a képzeletbeli világukat – a kitalált baráttal kapcsolatban egy sor dolgot kell végiggondolni minden nap, jobb így elmerülni valamiben, mint egy kapkodó filmkockákból álló mese előtt üldögélni passzívan.
  • Megnyugtatja őket, hogy mindig van náluk valami, amit szeretnek – akár a kedvenc játékuk vagy takarójuk, de a képzelt barátjukat semmilyen körülmények között nem veszíthetik el.

Szülőként is lehetnek előnyei annak, ha a gyerkőcnek van egy képzeletbeli barátja. Ha beavat a gyermeked a barátjával való beszélgetésekbe, sokkal könnyebben tudsz kapcsolódni bizonyos helyzetek esetén. Ha például a gyerek azt mondja, hogy a képzeletbeli barátja nem akar iskolába menni, máris feltehetsz néhány nyitott kérdést ennek a "barátnak", amíg többet nem tudsz meg arról, hogy miért beszél erről a gyerek. Vagy, ha szorult helyzetben vagy egy-egy nevelési kérdésben, ez a képzeletbeli barát talán képes meggyőzni a gyereket a jó döntésekről. Például arról, hogy igenis mosson fogat, vagy segítsen a házimunkában.

Ez eddig szép és jó. De vajon mikor kell a szülőknek aggódniuk a gyermek képzeletbeli barátja miatt?

A legtöbbször a képzeletbeli társak egyszerűen csak az aktív képzelet jelei, egy olyan gyermek egészséges fantáziabeli működései, aki szereti kreatívan kezelni a szociális és érzelmi helyzeteket.

Bizonyos esetekben azonban mentális, egészségi vagy érzelmi probléma részei lehetnek. Amennyiben a képzeletbeli barát „jelenléte” mellett a fenti jelek bármelyike huzamosabb ideig észlelhető, érdemes szakember segítségét kérni:

  • Egyéb fejlődési problémák, például nem kellő mértékű fejlődés, visszaesés a beszéd vagy a szociális interakciók terén.
  • Képzeletbeli barátok, akik soha nem mennek el, vagy szinte folyamatosan "beszélgetnek", nem lehet nélkülük létezni egyetlen helyzetben sem.
  • Képzeletbeli barátok, akik miatt a gyermek erőszakosan viselkedik önmagával vagy másokkal szemben, akár azt állítva, hogy ezt a fiktív barát tanácsolta neki.
  • Hirtelen változások a gyerkőc szociális interakcióiban, beszédmintáiban vagy általános levertség, koncentrációs nehézségek, kimerültség.
  • Alapvetően, ha bármilyen bizonytalan, szélsőséges vagy nem megfelelő viselkedést észlelünk a gyermek viselkedésében, amikor képzeletbeli társával interakcióba lép, kérjünk segítséget, beszélgessünk erről egy szakemberrel, hogy kiderítsük, valóban a képzeletbeli barát okozza-e a változást.

Persze a fenti jelek esetében a legtöbb szülő képzeletbeli barát létezésétől függetlenül is felkeresi a gyermekének segíteni tudó szakembereket, itt inkább csak a következtetést kell megerősíteni vagy cáfolni, hogy a viselkedésváltozás kiváltója valóban a képzeletbeli barát, ezen a nyomon elindulva talán könnyebb megfejteni a valódi okot is, ami a dolog mögött húzódik.

Alapvetően a képzelt barát jelenléte inkább támogató és pozitív, a családi kommunikációt megerősítő, a gyerkőcnek önbizalmat adó dolog, és amíg egészséges mederben folyik a vele való „együttélés”, próbáljuk meg mi szülők is megszeretni ezt a titokzatos legjobb kisbarátot.

Akác

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.