Ez a fülsiketítő sport a rajongók hallását is károsíthatja

sport
PUBLIKÁLÁS: 2016. augusztus 31. 16:06
A 2015-ös Guinness Világrekordok között szerepel a világ legzajosabb munkahelye, mely nem más, mint egy Forma-1-es autó pilótafülkéje.

A 2015-ös Guinness Világrekordok között szerepel a világ legzajosabb munkahelye, mely nem más, mint egy Forma-1-es autó pilótafülkéje.

Sport,ami árt ahallásnak

A címet azzal nyerte el, hogy a pilótát – aki közvetlenül a motor előtt helyezkedik el az autóban - nem kevesebb, mint 140 dB zajhatás is éri a futamok alatt, ráadásul igen hosszú időn keresztül. Összehasonlításképpen: egy sugárhajtású (jet) repülőgép zajhatása felszálláskor 150 dB!

A 140 dB-es hangerő - védelem nélkül - nem csak azonnali idegkárosodást okozhat, hanem már 1-2 másodperc alatt is rettentő fizikai fájdalmat vált ki, hiszen ez az érték átlépi az emberi fájdalomküszöböt.

Ez_a_fulsiketito_sport_a_rajongok_hallasat_is_karosithatja

A rajongók számára a versenyeken az egyik legnagyobb élményt mégis az autók hangja jelenti, éppen ezért sokan csalódottságuknak adtak hangot, amikor 2014-től csendesebb motorok váltották fel a régi erőforrásokat. Bár egy elemzés szerint – a változatlan erőforrás ellenére – 2016-ban az autók ismét hangosabbak lettek, a mérték csupán néhány decibel, és nem lehet észrevenni.

Természetesen minden pilóta különleges, formaöntött füldugót visel a hallása megóvása érdekében. De felmerül a kérdés, hogy vajon a versenyekre kilátogató rajongók hallásának épsége veszélyben van-e?

Erre volt kíváncsi az austini Texas Egyetem akusztikai mérnöke, Craig Dolder is, aki nem mellesleg lelkes Forma-1 rajongó. Dolder már 2013-ban felhívta a figyelmet arra, hogy a sportágban a legnagyobb veszélyt az őrületes sebesség mellett a hatalmas zajhatás jelenti, nem csupán a pilóták, hanem a nézők számára is. A mérnök Montrealban, a Kanadai Nagydíj helyszínén mérte a zajhatást a pálya különböző részein. A nézők egyes állóhelyeken igen közel, mindössze 7,5 méterre helyezkednek el a pályától. Dolder úgy találta, hogy a versenyeken a 130 dB-es zajterhelés nagyon gyakorinak mondható.

A lassabb pályaszakaszokon nagyjából a napi megengedett zajhatás 50 százaléka éri a közönséget. A legnagyobb zaj az autók kigyorsításánál keletkezik, ahol akár 140 dB hangerő is düböröghet az emberek fülébe. Ez azt jelenti, hogy a futam alatt, több mint másfél órán át minden egyes körben a közel állók a napi biztonságos zajhatás több mint kétszeresének vannak kitéve. Tehát a legzajosabb helyeken a napi megengedett „zajadag” akár 85-szörösét kaphatjuk, ha az egész versenyt fülvédő nélkül nézzük végig.

A rajongók megosztottak a kérdésben: egyesek gondoskodnak hallásuk védelméről, míg mások szerint az autók keltette zaj a szórakozás szerves része, amitől kár lenne megfosztani magukat.

Noha egy Forma-1-es versenyen való szurkolás még nem jelent feltétlenül ténylegesen fülsiketítő élményt, Dolder szerint nem érdemes kockáztatni a hallásunkat, és fontos, hogy olyan jó minőségű füldugókkal védjük mindkét fülünket, melyek valóban hatékonyan szűrik ki az erős, éles, állandó zajokat.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.