Képzeljük el, hogy pingpongozunk és a társunk szervál. Arról, hogy a labda éppen hol és mikor van, a tudósok szerint egyaránt információkat kapunk a hallásunk és a látásunk által. Az agyunk ezt az információ kombinációt megvizsgálva végül eldönti, hogy melyik a megbízhatóbb, mégis a végső döntést a kettő együttes hatása befolyásolja.
"Az érzékek sok tekintetben hatnak egymásra" - magyarázta Robyn Kim, kognitív neurológus. "Van hallási és látási kapcsolat az agy részei és a kognitív szint között. Amikor az egyik szervünk által közvetített információ nem egyértelmű, egy másik érzékszervünk segít tisztázni azt."
Hogy bizonyítsák elméletüket, a kutatók 63 önkéntest kértek fel egy kísérletre. A résztvevőket három csoportra osztották, és egy monitoron pontok mozgását vetítették le nekik. A feladat egyszerű volt, a pontok mozgásába beiktatott szünet során az önkénteseknek meg kellett állapítaniuk, mikor vannak vízszintesen a pontok, mikor tudják azokat összekötni.
A pontok egy csoportja össze-vissza mozgott, míg a másik részük jobbról balra haladt, a mozgásukat azonban különböző hangok kísérték. Az első csoport tagjainak a kutatók az össze-vissza mozgó pontokhoz statikus hangot közvetítettek, míg a jobbról balra mozgóakhoz valós, jobbról balra haladó hangot. A második csoport mindkét esethez a jobbról balra haladó hangot hallotta, míg a harmadik csoportnak ellenkező mozgású hangokat játszottak le.
Az eredményekből kiderült, hogy az első csoport teljesített a legjobban, és összességében az ellentétes hangok zavarták össze a legjobban a résztvevőket. "A legtöbben megértik, hogy az illatok hatással vannak az ízlelésre. Az emberek mégis hajlamosak azt gondolni, hogy amit hallanak, az pontosan azt fedi, amit valójában hallanak, és amit látnak, az is csupán az, amit a szemükkel észlelnek" - tette hozzá a szakember, aki szerint az eredményeik rávilágítottak mennyire összetett dolog az észlelés, és mennyire hatnak egymásra a különböző érzékszervek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.