Ausztrál kutatók megállapították, hogy az időskorral együtt megnövekedik az autóvezetési hibák gyakorisága, így az idősebbek nagyobb valószínűséggel okoznak közúti baleseteket. A kutatók javaslata szerint az idős sofőröknek kiegészítő kognitív képzésen kellene részt venniük.
Ám ezt a javaslatot sokan vitatják, többek között Renee Pekmezaris is, a New York-i Népegészségügyi Kutatóintézet alelnöke, aki szerint nagyon nehéz feladat az agyat újratanítani bizonyos képességekre. Korábbi tanulmányuk bebizonyították, hogy a kognitív újratanulás nem javította az idős vezetők közúti baleseti statisztikáit.
Az új tanulmány során a kutatók 266 olyan 70 és 88 év közötti idős autóvezetőt vizsgáltak, akik hetente legalább egyszer autóba ültek. A közel 20 kilométeres tesztvezetés közben a kutatók a résztvevők vezetői szokásait elemezték, különös figyelmet fordítva a táblafelismerésre, a reakcióidőre, a koncentrációra, a kanyarívekre, a tolatásra, az irányjelzésre, a fékezésre és a kigyorsításokra.
Összességében a kutatók megállapították, hogy az idős sofőrök 17%-a követett el valamilyen kritikus vezetési hibát, amikor a vezető mellett ülő oktatónak közbe kellett avatkoznia, hogy elkerüljék a balesetet. A 85-89 éves vezetők között négyszer nagyobb volt a kritikus hibák aránya (átlagosan 4 kritikus hiba), mint a 70-74 évesek között (átlagosan kevesebb, mint 1 kritikus hiba).
A leggyakrabban elkövetett hiba a holttérben tartózkodó autók érzékelése és ellenőrzésének elmulasztása volt, számolt be a vizsgálati eredményekről Harvey L. Sterns az Észak-kelet Ohiói Orvosi Egyetem gerontológus professzora. A nők és férfiak autóvezetői képességei között nem volt számottevő eltérés. A tanulmány a Neuropsychology című folyóirat online számában jelent meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.