Mialatt a számítógép egyre inkább kiszorítja a tollat, a legújabb kutatások arra hívják fel a figyelmet, hogy ennek a váltásnak beláthatatlan ára lehet: elveszíthetjük azt a tanulás szempontjából kulcsfontosságú agyi aktivitást, amely egyedülálló módon kapcsolatban áll a régimódi kézírással.
A felvetés a közelmúltban készült kutatások elemzését követően francia és norvég kutatóktól származik, akik arra a következtetésre jutottak, hogy a kézírás valójában teljesen más szenzoros tapasztalat, mint a billentyűzeten való gépelés - a két tevékenység különböző agyi területeket aktivál.
„Testünk úgy lett tervezve, hogy kölcsönhatásba lépje a körülötte lévő világgal” - mondja a tanulmány társszerzője, Anne Mangen, a norvég Stavangers Egyetem docense. „Élőlények vagyunk, akik arra vannak beállítva, hogy tárgyakat, többek között könyveket, billentyűzetet vagy tollat használjanak bizonyos feladatok elvégzéséhez.”
Ezt bizonyítják azok a kísérletek is, amelyek kimutatják, hogy a kézírás folyamata, vagyis szó szerint a toll és a papír érintése egyfajta „motoros emléket” vés az agy szenzomotoros területébe. Cserébe ez a folyamat segíti a betűk és szavak vizuális felismerését, ami azt sugallja, hogy az olvasás és az írás két, látszólag különálló tevékenysége összefüggésben áll.
Mangen és munkatársa, a Marseille-i Egyetemen dolgozó Jean-Luc Velay eredményeiket az Advances in Haptics szakfolyóiratban tették közzé. A szerzők úgy vélik, a másik alapvető ok arra, hogy az írás a gépelésnél nagyobb mértékben segíti elő a tanulást, az az egyszerű tény, hogy a kézírás több időt vesz igénybe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.