Újabb taggal bővül a BKV Zrt. nosztalgiaflottája: a közelmúltban célegyenesbe ért az 1522-es pályaszámú, F1A típusú villamos motorkocsi felújítása - adja hírül a cég honlapja.
Az F1A típusú villamosokat 1938 és 1944 között gyártották, a kor technológiai szintjén korszerű járműveknek számítottak. Ez a típus volt Budapesten az utolsó, új beszerzésű kéttengelyes motorkocsi. Kifejlesztésekor a kényelmes utastér, a jó használhatóság, és az üzemeltetési szempontból előnyös, egyszerű műszaki felépítés voltak meghatározó szempontok. A járműcsaládot a kéttengelyes építési mód adta korlátok között a lehető legnagyobb utastérrel tervezték, így tagjai az egyik leghosszabb, legnagyobb befogadóképességű kéttengelyes villamosok voltak.
Az utazás gyorsítása érdekében a járműveket a kortárs villamosokhoz képest lényegesen erősebb motorokkal, és széles, dupla felszálló-ajtókkal alakították ki. Figyelemreméltó, hogy a közlekedésbiztonság érdekében – Budapesten az elsők között – már gyárilag is izzós irányjelző berendezéssel szerelték fel a kocsikat. Az 56 db-ot számláló járműsorozat meghatározó típusnak számított Budapesten, a forgalomban a villamosok beváltak, a járművek nagy része egészen az 1980-as évek elejéig-közepéig állományban maradt a BKV-nál, az utolsó példányokat 1984-ben selejtezték.
Az 1522-es pályaszámú villamos a sorozat elején, 1939-ben készült el a BSzKRt Budai főműhelyében. 1979-ig teljesített aktív szolgálatot Budapesten, ekkor – mivel életútja során viszonylag kevés átalakítást kapott, ezért a gyártáskori állapottól nem sok dologban tért el - muzeális megőrzéséről született döntés, ennek érdekében pedig egy középszintű felújítást kapott. Sajnálatos módon akkortájt még nem volt mód a rendszeres nosztalgia forgalomra, így a kocsit félreállították, állapota pedig romlani kezdett. Ebben az időszakban egyszer még kimozdult a kocsiszínből: egy filmforgatáson szerepet kapott, és a film témájának megfelelően kék színűre fényezték. Ezt követően többet nem használták, az eltelt időszakban állapota végletesen leromlott.
A jármű felújításáról 2019-ben született döntés, ezt követően a VJSZ Kft. munkatársaink aktív részvételével megkezdődött az előkészítéssel együtt mintegy másfél évig tartó, kihívásokkal teli, de összességében szép folyamat. A gyártáskori állapotúra felújított motorkocsi a közelmúltban elkészült, és várja, hogy a járványhelyzet enyhülésével mielőbb ismét bemutatkozhasson a Budapestieknek, és végre megújult külsővel nosztalgiajáratokat teljesíthessen azon a villamoshálózaton, ahová 40 éves aktív életútja is köti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.