Belföldi utazás

Az Airbnb meglepő hatást gyakorol a turizmusra

Travelo

Létrehozva: 2015.06.09.

Az Airbnb meglepő hatást gyakorol a turizmusra

A turizmust ugyan erősíti, a hagyományos szálláshelyeket viszont gyengíti a közösségi szállásmegosztó oldalak megjelenése, amelynek ugyanakkor a teljes ágazatra pozitív hatása lehet – idézi az MTI Karakasné Morvay Klára, a Budapesti Gazdasági Főiskola adjunktusának keddi közleményét.

Egy szoba az Airbnb-n Fotó: Jay Galvin / flickr

Míg a magyarországi kereskedelmi szálláshelyek átlagosan 10 százalék feletti forgalomnövekedést értek el tavaly, a hostelek és az alacsony kategóriájú hotelek alig 4,7 százalékos bővülést produkáltak, köszönhetően a magánszállásokat közvetítő közösségi oldalak elszívó erejének. A csökkenő növekedési folyamat hamarosan eléri a budapesti turizmus gerincét adó business hoteleket is. Mára több mint 4 500, főként budapesti szálláshelyet kínál az egyik legnagyobb közösségi közvetítő oldal, az Airbnb. Az egyelőre inkább a fiatalok körében kedvelt megosztóoldalra feltöltött magánlakások elsősorban a hostelektől és az alacsony besorolású hotelektől csábítják el a vendégeket.

A szakértő szerint bár a hagyományos szálláshelyek egy részét hátrányosan érintheti a közösségi megosztás erősödése, a teljes turisztikai szegmens számára pozitív hatással lehet: a magánlakások bevonása az iparágba szálláshely-növekedést eredményez, valamint általa olyan területeken is fellendülhet a turizmus, ahol nincsenek kiépített szálláshelyek. A turisztikai költések többletjövedelemhez juttathatják a lakosságot és a helyi szolgáltatókat – tette hozzá. Ugyanakkor a turisták erőteljesebben lehetnek jelen a nem frekventált lakóövezetekben is, ami viszont felboríthatja az ott lakók nyugalmát. Mindez szélsőséges esetben az ingatlanpiacra is kihathat, amennyiben a megnövekedett forgalom és egyéb problémák miatt csökkenni kezdenek a lakásárak az érintett környéken.

Hotelszoba Fotó: Kassandra Bay Resort & SPA / flickr

A közösségi megosztáson alapuló szálláshely-közvetítéssel szemben a szállodatulajdonosok által leginkább hangoztatott érv, hogy jelentős versenyhátrányba kerülnek. Egy-egy hagyományos regisztrált szálláshely után az üzemeltető befizeti az adókat – egyebek között az idegenforgalmi adót, az áfát, a bérjárulékokat –, betartja a higiénés előírásokat, és a pénztárgépekben megjelenik a bevétele. Mindezek a költségek a közösségi szállásadóknál nem jelentkeznek, így alacsonyan tudják tartani az áraikat – mutatott rá Karakasné Morvay Klára, hozzátéve, hogy ezeket a szálláshelyeket az önkormányzatok felé a tulajdonosoknak be kellene jelenteniük, és a befolyt összeg után az adóíven az "egyéb" szálláshely kategóriájának megfelelő szabályozás szerint kellene adózniuk. Ennek ellenére a magán szálláskínálók 70-80 százaléka – elsősorban az ismeretek hiánya miatt – feketén, engedélyek nélkül működik.

Szálláskeresés Fotó: Pedro Ribeiro Simões / flickr

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal jelenleg még nem vizsgálja ezeket a szállásadókat, próbafoglalásokra még nem került sor, de várhatóan, ahogy a közösségi személyszállításra specializálódott Uber, úgy az Airbnb esetében is elindulnak majd az adóellenőrzések.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek