Kitilthatják a turistabuszokat a Gellért-hegyről

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2014. április 08. 10:32
Kitilthatják a turistabuszokat a Gellért-hegyről

A tervek szerint rövidesen megkezdődik a sikló építése a Rác fürdő és a Citadella sétány között. Jó hír, hogy a beruházás keretében buszparkolót is létesítenek a sikló alsó állomásának közelében, rossz, hogy a turistabuszokat a jövőben teljesen kitilthatják a Gellért-hegy területéről – írja a Turizmus.com.

Citadella Fotó: Public50 / Indafotó

„Egészen véletlenül hallottunk egy illetékestől arról a tervről, hogy a Citadellánál teljesen megtilthatják a turistabuszok forgalmát, a turisták csak a siklóval mehetnek majd fel oda. Ha ez a terv megvalósul, az katasztrófa lesz a turistaforgalom szempontjából – állítja Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. – A Citadelláról nyíló panorámára szinte minden Budapestre érkező vendég kíváncsi, és egyetlen sikló aligha tudja zökkenőmentesen fel-le szállítani azt a több ezer fős tömeget, amekkora főszezonban egyszerre megfordul a Gellért-hegyen."

Negyven busz egy időben

A 40 férőhelyes, körülbelül két perc menetidejűre tervezett siklóval óránként maximum 1200 látogató juthat majd fel a Citadellához. Ez a kapacitás más szakmabeliek szerint sem elegendő. Kálmán István, a Magyar Beutaztatók Szövetségének elnöke – aki azt állítja, sem ők, sem a Citadellán működő szolgáltatók nem hallottak még olyan tervekről, hogy a jelenlegi parkolót megszüntetik – úgy becsüli, legalább 30-40 busz számára van szükség parkolóhelyre a Citadella környékén, mivel a hajókon érkezők egy-egy nyári időszakban 40 buszt is kitesznek. Maguk a vacsorázó csoportok is 300-400 fősek.

A Gellért-hegy az egyik legfontosabb turistacélpont Fotó: Teteneverdle / Indafotó

Ezért a siklót csak alternatív megoldásnak tudja elképzelni a turistabuszok mellett. „Ha a fenti parkolót megszüntetik, a kellő számú parkolóhelyre, valamint a jegyterminálokra a Tabán alsó részéből kellene zöldterületet elvenni, ami csak fakivágással lenne megoldható. A közelben nincs más buszparkoló, ahol ideiglenesen meg lehetne állni, amíg a csoport nézelődik. Kérdés az is, hogy a hop on hop off forgalmat hogyan oldanák meg?" – sorolta aggályait az elnök.

Ráadásul a kötelező siklózás nagyon megdrágítaná a városnéző programokat, a Budavári Sikló csoportos retúrjegye 1100 forintba kerül, a Gellért-hegyi valószínűleg még drágább lenne, mivel a beruházásnak még meg kell térülnie.

A főváros csak az átadás után egyeztet

A Turizmus.com kérdéseivel megkereste az illetékes Budapesti Közlekedési Központot. Tájékoztatásuk szerint a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottsága úgy döntött, csak a sikló és a parkoló átadását követően, a ténylegesen kialakult helyzetet ismerve készül majd el az a szabályozás, amely az autóbuszok behajtását is érinti. A döntés előkészítése során a turistabusz-forgalommal és a parkolással kapcsolatos egyeztetések a környezetvédelmi szempontok, a helyi lakosok érdekei és a Fővárosi Önkormányzat turisztikai céljainak figyelembevétele mellett zajlanak majd – írta a BKK válaszában, hozzátéve, hogy ekkor fognak egyeztetni az ügyben a turisztikai szervezetekkel is.

A beruházás tervezői évi 350-450 ezer turistával számolnak. A jelenlegi tervek szerint a személyautók a Hadnagy utcában kialakított felszíni parkolóban állhatnak majd meg, a turistabuszok pedig a Rác fürdő közelében, a Hegyalja út és Krisztina körút sarkánál épülő, kör alakú buszparkolóban. Itt egy fordítókorong segítségével sugárirányban 13 busz lesz elhelyezhető.

Budapest második siklója

A beruházás tervezett helyszíne a Gellért-hegy északi oldala a Rác fürdő és a Citadella között. A sikló (képünkön a látványterv) bejárata a Rác fürdő mellett induló, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból nyílik, amely a tervek szerint kiváltja a jelenlegi felszíni gyalogosátkelőt.

A siklópálya alsó része az Orom utcáig tartó, mintegy 100 méteres szakaszon alagútban fut, majd tovább 2,5-3,5 méter magas hídszerkezeten halad a Citadella sétányig. A pályán két kötélvontatású kocsi közlekedik, a pálya felezőpontján kitérővel, mivel mozgásuk egyidejű, de ellentétes irányú. A kocsikat hidraulikus szerkezet tartja vízszintesen, ez indokolja ellipszis formájukat. Befogadóképességük 40 fő kocsinként, a menetidő várhatóan másfél-két perc lesz.

A Citadelláról nyílik Budapest egyik legszebb panorámája Fotó: Puffancs / Indafotó

A Citadella vagyonkezelői joga tavaly év végén a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. birtokába került. A siklóberuházás megvalósításához szükséges jogerős engedélyek március közepén már rendelkezésre álltak. A munkaterületek átadásának feltétele a kivitelezői szerződések megkötése, a beruházás megvalósításának jogi kereteit szabályozó megállapodás szerinti garanciák rendelkezésre állása és a finanszírozásról szóló igazolás kiállítása. A feltételek teljesülését követően a beruházás várható időtartama 13-14 hónap.

"A Gellért-hegy tetején megforduló turistaforgalom szempontjából a kedvező megoldás az lenne, ha a turistabuszok lassan körbehajthatnának a Citadella körül, esetleg a jelenlegi parkolón kívül, az épület másik oldalán lenne még néhány parkolóhely, hogy ne egy helyen tülekedjen az összes busz, ami sokszor balesetveszélyes, hiszen a járműveknek a sétáló turisták között kell kifelé tolatniuk" – fogalmazta meg az utaztatók javaslatát Molnár Gabriella MUISZ-elnök.

További híreket a Turizmus.com oldalon talál. A turisztikai szakma legfrissebb híreiért pedig iratkozzon fel a Turizmus Panoráma Bulletinre!
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.