
Kedden az Index írt arról, hogy a Budavári Önkormányzat 120 millió forintos beruházásában megkezdte a Clark Ádám tér június végéig tartó átrendezését: felújítják a térburkolatokat, a zöldfelületeket, ivókutat és automata öntözőberendezést is telepítenek a térre, valamint kiépítik a díszvilágítást is. Mindeközben a Budai Vár és közlekedése is megújul, a Várkert Bazár munkálatai a végéhez közelednek, a megújult épületegyüttesét április 3-án adják át a közönségnek, majd ezt követően április 6-ig tartó programsorozattal ünneplik a kétszáz éve született tervezőt, Ybl Miklóst, és a megújult műemléket.
A Budai Vár környékén az elmúlt időben jelentősen megnőtt a környezetterhelés és a zsúfoltság, de problémát okozott a közösségi közlekedés és a Vár akadálymentes megközelítése is. Erre hozták létre a Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése projektet, amely során két ütemben 2019-re fejezik be az építési és felújítási munkálatokat - olvasható a Várfejlesztés weboldalán.
Nemcsak felújítják és bővítik, de a fejlesztés következtében a felszínen közel 20 százalékkal kevesebb parkoló lesz, ennek pótlására több mélygarázst is építenek, ilyen lesz a Várkert Bazár alatti közel 300 férőhelyes garázs is. A vízhordó lépcső mellett egy mozgólépcsőt építenek, hogy a déli irányból gyalogosan is megközelíthető legyen a Budai Vár.
A mozgólépcső az utcaszinthez képest magasabbról indul, ezért az utcaszint és a mozgólépcső alsó szintje között lifteket helyeznek majd el, de lifttel lehet majd eljutni a mozgólépcső felső szintjéig is. Akadálymentesen eddig mindössze két ponton a Clark Ádám téren a Budavári Siklóval, és a Palota út felőli oldalon a Széchényi könyvtárba vezető lifttel lehetett megközelíteni, a jövőben azonban több helyre is liftet építenek.
A 16-os autóbuszcsalád az idei évtől új beszerzésű dieselbusszal közlekedik, 2020-tól pedig zéró emissziós elektromos járművekkel. A vári belső járat 2014-től indul, és új beszerzésű elektromos midibusszal közlekedik majd 10 percenként, amely a megépülő liftekhez való eljutást is segíti. A Váron kívül a 216-os járat a Bécsi Kapu tér és a Szarvas tér közötti körjárat lesz.
A Várkert Bazár és a Lánchíd utca átépülésével együtt új kikötő is készül, amelyet az alsó és felső rakpart közötti lépcsőn és akadálymentesen egy rámpán át lehet majd megközelíteni. A BKV által üzemeltetett hajójáratok érintik az új kikötőt, és megindul a tervezett keresztirányú átkelő járat a Vigadó és a Várkert Bazár között.
Mivel a Várkert Bazár fejlesztése az Ybl teret is a Budai Vár kapujává teszi, ezért a környező forgalmat is átalakítják. Két fontos pontja van a terveknek: a Lánchíd utcában csökkentik a forgalmat, az útpálya a járda szintjére kerül és irányhelyes (menetirány szerinti oldalon) kerékpársávokat alakítanak ki. De megváltozik a Döbrentei utca forgalmi rendje is: az utcát egyirányúsítják és rakparti kerékpárutat kapcsolnak be. Mivel a Vár közösségi közlekedés fejlesztésének egyik célja a Batthyány tér közvetlen elérése, ezért jobban elkülönítik egymástól a gyalogos felületeket és a buszvégállomást.
A Várban található Szent György téri romterület miatt a palotát nem lehet gyalogosan körbejárni, ezért itt lesz majd a Palota úti turistabusz-fordulónál elhelyezett két nagyteljesítményű lift a felső állomása. A tervek szerint ugyanis megszűnik a Hunyadi János úti turistabusz-parkolás és a Dísz téren történő áthajtás. A turistabusz-forgalmat a Vár keleti oldaláról a nyugati oldalra irányítják át, a busszal érkező turisták fő fogadópontja pedig itt, a Palota úton lesz.
A várfejlesztés részleteiről itt talál bővebb információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.