100 éve 12 perc volt egy taxi teljes karbantartása

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2013. március 28. 08:58
Április 6-7. között megnyitják kapuikat a századik születésnapjukat ünneplő budapesti házak. Minisorozatunkban öt ünnepeltet mutatunk be, elsőként a Főtaxi Kerepesi úti székházát, amelynek számos világszabadalmat köszönhetünk kocsimosó futószalagtól taxidrosztig.
Rimai Tímea

Különleges sajtótúrán vettünk részt a héten. Bár a szűnni nem akaró havazás miatt reggel még a lábunkat sem akartuk kitenni az ajtón, végül a remek programnak köszönhetően hazafelé már vidáman sétáltunk a hópelyhek között. Az idén századik születésnapjukat ünnepelő fővárosi házakat bemutató sajtósétán jártunk, az egymástól távol eső pontok közt a gondos vendéglátóinknak hála taxik segítségével közlekedtünk. Délelőtt tíztől délután háromig róttuk a város utcáit, és biztosak vagyunk benne, hogy a Budapest100 április 6-7. között megtartott rendezvényein tovább kutatjuk majd a budapesti házak múltját.

Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform

Az előzetes bejáráson öt épület meglátogatására volt időnk – ahány ház, annyi izgalmas történet. Nem is lehet ez másként, hiszen 1913 óta sok mindent megéltek a belváros épületei, legyen szó a Főtaxi taxiközpontjáról, egy Teleki téri bérházról, Karády Katalin Nyáry Pál utcai lakásáról, a Kossuth hajóról vagy éppen a Béke szállóról. Öt részből álló minisorozatunkban bemutatjuk ezeknek a helyeknek a történetét, és persze azt is, milyen programmal készülnek az ingyenes Budapest100 hétvégére.

Mi az a Budapest100?

A Budapest100 a százéves budapesti épületek köszöntésére önkéntesek, lokálpatrióták és a házukat szerető lakók összefogásával szerveződő program, melynek elindítója az OSA Archívum, projektgazdája a KÉK – Kortárs Építészeti Központ.
A nyitott házak hétvégéjén nem kizárólag a jó karban lévő épületekbe vagy a műemlékekbe látogathat el a közönség. A program épp annyira szól a valamikori Budapestről, mint a mairól, a gyakran elhanyagolt, a felismerhetetlenségig szétszabdalt házakról. A Budapest100 közös gondolkodást kezdeményez a megújulásról, összetartó lakóközösségek születését ösztönzi.
A szervezők küldetésüknek tekintik, hogy felhívják a figyelmet a körülöttünk lévő építészeti és épített környezeti értékekre, és egy civil városi ünnep létrehozásával mérsékeljék a társadalmi elszigeteltséget.
A 2013-as Budapest100 április 6-7. között kerül megrendezésre, a részletes programfüzet és térkép innen letölthető. A programok ingyenesek, a népszerűbb, vagy helyhiánnyal kűzdő helyszíneken azonban előzetes regisztrációra van szükség.

Túránk kiindulópontja a Főtaxi századik születésnapját ünneplő székháza volt a Kerepesi út 15. alatt. Először nem sok reményt fűztünk a téglaburkolatú ipari épülethez, de meglepően sok új információval gazdagodtunk itt. Sajnos az épületben már semmi nem emlékeztet az 1913-as állapotokra egy üres csarnokon kívül, ahol egykor a járműátvizsgáláshoz használatos futószalag volt. Az itt kiállított korabeli fotók és az izgalmas történetek miatt azonban mindenképp érdemes meglátogatni ezt a helyszínt is.

A Főtaxi Zrt. jogelődje Magyarországon elsőként, Európában hetedikként kezdte meg a motorhajtású bérautó szolgáltatást Budapesten 1913-ban. A vállalat már ez év januárjában hozzáfogott a Kerepesi út 15. alatti telken annak a székházának az építéséhez, amely napjainkban is a Főtaxi központja. A mintegy 3000 négyzetméter alapterületű első garázshelyiség a Kerepesi úton a tervezett határidőre elkészült, és kezdetben 300 gépkocsi befogadására volt alkalmas.

Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform

Annak érdekében, hogy taxitársaság folyamatosan biztosítani tudja a napi 24 órában működő autók üzembiztonságát és tisztaságát, saját gépesített javítási rendszert fejlesztett ki. A Kerepesi úti garázsokat a kocsik szervizelésére és karbantartására alkalmas, a legmodernebb eszközökkel felszerelt műhelyekkel egészítették ki. Az autóknak kötelező karbantartásra és tisztításra naponta, ismétlődő átvizsgálásra nyolcnaponta be kellett hajtaniuk a központba.

Miért kellett 1913-ban taxi Budapestre?

Az 1910-es évek elején Budapest akkori tíz kerületében közel 880 ezer ember élt, ám alig több mint kétezer jármű állt rendelkezésükre – bérkocsik, lóvasutak és omnibuszok voltak a korszak jellemző közösségi közlekedési eszközei. A főváros gyors tempóban növekedett, az új városrészek azonban nem rendelkeztek megfelelően kiépített közlekedési hálózattal. A városvezetés felismerte, hogy a megnövekedett lakosságszám kiszolgálására növelni kell a szállítókapacitást.
Az Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. 1913 decemberében, a Magyar Automobil Rt. Arad (Marta), valamint a Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. taxi-üzemeinek egyesülésével jött létre. A két cég fél évvel korábban, 1913 júniusában kapott engedélyt Budapest Székesfőváros Tanácsától, hogy 200 Marta és 50 Benz bérkocsival személyfuvarozást végezhessen. Az összevont vállalat élén, mely a Főtaxi jogelődjének tekinthető, a Magyar Posta korábbi mérnöke, Haltenberger Samu állt.
A cég a gazdasági világválság éveiben felvásárolta az Általános Gépkocsiközlekedési Rt.-t, és a Budapesti Autóbusz Közlekedési Rt. (BART) taxirészlegét is. Az államosításkor a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt. és az Autótaxi összevonásával 1947-ben megszületett a MOGÜRT-Autótaxi. 1948-tól már Autótaxi Nemzeti Vállalat, 1951-től Fővárosi Autótaxi Vállalat volt a hivatalos elnevezés. Az utazási igényekhez igazodó, Magyarországon fejlesztett karosszéria népszerűségét jelzi, hogy 1929 és 1930 között hetente 12-13 új kocsiszekrény került ki az Autótaxi Kerepesi úti bognárműhelyéből. Itt készítették ugyanis a karosszériákat: az autógyáraktól önjáró alvázakat vásároltak, és erre került a saját, favázas felépítmény.
1922 novemberében az európai városok közül elsőként alkalmaztak úgynevezett kétszemélyes kiskocsikat autótaxizásra, az autópark folyamatos fejlesztése a továbbiakban is kiemelt jelentőségű maradt a társaság történetében. A harmincas években a korábbi kis Magomobilokat, illetve a nagy hathengeres Magosix és a Magotax típusú kocsikat 8-hengeres Fordokra cserélték, a negyvenes évek elején új Fiatokat és Renault-kat állítottak forgalomba, a 70-es és 80-as években pedig a kiöregedő Wartburgok és Moszkvicsok után a Zsigulik váltak egyeduralkodóvá a taxizásban.
Ma a Főtaxi autóparkjának jelentős része a legújabb modellekből áll, és felszereltsége megfelel a modern kényelmi és környezeti elvárásoknak. 1925-től a vállalat a forgalomba helyezett autókat szürkére festette, innen származik a „szürketaxi" elnevezés, ami hosszú időre a cégcsoport legismertebb megjelölésévé vált, a későbbi festések során pedig ráragadt a "pepita taxi" jelző.
forrás: Főtaxi/Pressinform

A gépkocsik tisztítására a Főtaxi saját félautomata kocsimosó pályáját fejlesztett ki, amelyet a világon először itt, a VIII. kerületi épületegyüttesben állítottak üzembe 1924-ben. A két párhuzamosan mozgó, változtatható sebességű kényszerpályán haladó autókat többfős brigádok takarították – a mosópályán óránként 120 kocsit tudtak megtisztítani, egy autó napi kötelező karbantartása így nem több, mint tizenkét percet vett igénybe. A magyar mérnökök fejlesztését az Egyesült Államokban működő, és már a századelőn 30 ezer autót üzemeltető Yellow Cab Company megvásárolta és felhasználta.

Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: dá / Urbanista blog
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform
Fotó: Főtaxi / Pressinform

Szintén itt, a Kerepesi úton volt a Drost Tivadar német mérnökről elnevezett készüléknek a vezérlőterme, amely a világon elsőként tette lehetővé, hogy a kezelőszemélyzet ellenőrizhesse és szabályozhassa a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát, és 1941-től ebben az épületben alkalmazták először a rendeléseket fogadó lámpatáblás telefonközpontot, ami napi 13 ezer hívást tudott kezelni. A világszínvonalú technológiai újítások bevezetése mellett a javító és karbantartó részleg hatékonyságát a magasan képzett segéd- és szakmunkások biztosították, akiket a vállalat a saját tanonc iskolájában képzett.

Hasznos tudnivalók

A vezetett séták időpontja: 2013. április 6-7-én 10.00, 12:00, 14:00, 16:00 óra.
Regisztráció a vezetett sétákra: [email protected]
A Főtaxi a százéves házak hétvégéjén kedvezményes áron (a taxitársaság díjszabása szerinti 3-as tarifával) szállítja a résztvevő épületek között a látogatókat. Telefonos rendelésnél az 1913 kódot kell bemondani az igénybevételéhez.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.