Április 6-7. között megnyitják kapuikat a századik születésnapjukat ünneplő budapesti házak. Minisorozatunkban öt ünnepeltet mutatunk be, elsőként a Főtaxi Kerepesi úti székházát, amelynek számos világszabadalmat köszönhetünk kocsimosó futószalagtól taxidrosztig.
Különleges sajtótúrán vettünk részt a héten. Bár a szűnni nem akaró havazás miatt reggel még a lábunkat sem akartuk kitenni az ajtón, végül a remek programnak köszönhetően hazafelé már vidáman sétáltunk a hópelyhek között. Az idén századik születésnapjukat ünnepelő fővárosi házakat bemutató sajtósétán jártunk, az egymástól távol eső pontok közt a gondos vendéglátóinknak hála taxik segítségével közlekedtünk. Délelőtt tíztől délután háromig róttuk a város utcáit, és biztosak vagyunk benne, hogy a Budapest100 április 6-7. között megtartott rendezvényein tovább kutatjuk majd a budapesti házak múltját.
Az előzetes bejáráson öt épület meglátogatására volt időnk – ahány ház, annyi izgalmas történet. Nem is lehet ez másként, hiszen 1913 óta sok mindent megéltek a belváros épületei, legyen szó a Főtaxi taxiközpontjáról, egy Teleki téri bérházról, Karády Katalin Nyáry Pál utcai lakásáról, a Kossuth hajóról vagy éppen a Béke szállóról. Öt részből álló minisorozatunkban bemutatjuk ezeknek a helyeknek a történetét, és persze azt is, milyen programmal készülnek az ingyenes Budapest100 hétvégére.
Mi az a Budapest100?
A Budapest100 a százéves budapesti épületek köszöntésére önkéntesek, lokálpatrióták és a házukat szerető lakók összefogásával szerveződő program, melynek elindítója az OSA Archívum, projektgazdája a KÉK – Kortárs Építészeti Központ.Túránk kiindulópontja a Főtaxi századik születésnapját ünneplő székháza volt a Kerepesi út 15. alatt. Először nem sok reményt fűztünk a téglaburkolatú ipari épülethez, de meglepően sok új információval gazdagodtunk itt. Sajnos az épületben már semmi nem emlékeztet az 1913-as állapotokra egy üres csarnokon kívül, ahol egykor a járműátvizsgáláshoz használatos futószalag volt. Az itt kiállított korabeli fotók és az izgalmas történetek miatt azonban mindenképp érdemes meglátogatni ezt a helyszínt is.
A Főtaxi Zrt. jogelődje Magyarországon elsőként, Európában hetedikként kezdte meg a motorhajtású bérautó szolgáltatást Budapesten 1913-ban. A vállalat már ez év januárjában hozzáfogott a Kerepesi út 15. alatti telken annak a székházának az építéséhez, amely napjainkban is a Főtaxi központja. A mintegy 3000 négyzetméter alapterületű első garázshelyiség a Kerepesi úton a tervezett határidőre elkészült, és kezdetben 300 gépkocsi befogadására volt alkalmas.
Annak érdekében, hogy taxitársaság folyamatosan biztosítani tudja a napi 24 órában működő autók üzembiztonságát és tisztaságát, saját gépesített javítási rendszert fejlesztett ki. A Kerepesi úti garázsokat a kocsik szervizelésére és karbantartására alkalmas, a legmodernebb eszközökkel felszerelt műhelyekkel egészítették ki. Az autóknak kötelező karbantartásra és tisztításra naponta, ismétlődő átvizsgálásra nyolcnaponta be kellett hajtaniuk a központba.
Miért kellett 1913-ban taxi Budapestre?
Az 1910-es évek elején Budapest akkori tíz kerületében közel 880 ezer ember élt, ám alig több mint kétezer jármű állt rendelkezésükre – bérkocsik, lóvasutak és omnibuszok voltak a korszak jellemző közösségi közlekedési eszközei. A főváros gyors tempóban növekedett, az új városrészek azonban nem rendelkeztek megfelelően kiépített közlekedési hálózattal. A városvezetés felismerte, hogy a megnövekedett lakosságszám kiszolgálására növelni kell a szállítókapacitást.A gépkocsik tisztítására a Főtaxi saját félautomata kocsimosó pályáját fejlesztett ki, amelyet a világon először itt, a VIII. kerületi épületegyüttesben állítottak üzembe 1924-ben. A két párhuzamosan mozgó, változtatható sebességű kényszerpályán haladó autókat többfős brigádok takarították – a mosópályán óránként 120 kocsit tudtak megtisztítani, egy autó napi kötelező karbantartása így nem több, mint tizenkét percet vett igénybe. A magyar mérnökök fejlesztését az Egyesült Államokban működő, és már a századelőn 30 ezer autót üzemeltető Yellow Cab Company megvásárolta és felhasználta.
Szintén itt, a Kerepesi úton volt a Drost Tivadar német mérnökről elnevezett készüléknek a vezérlőterme, amely a világon elsőként tette lehetővé, hogy a kezelőszemélyzet ellenőrizhesse és szabályozhassa a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát, és 1941-től ebben az épületben alkalmazták először a rendeléseket fogadó lámpatáblás telefonközpontot, ami napi 13 ezer hívást tudott kezelni. A világszínvonalú technológiai újítások bevezetése mellett a javító és karbantartó részleg hatékonyságát a magasan képzett segéd- és szakmunkások biztosították, akiket a vállalat a saját tanonc iskolájában képzett.
Hasznos tudnivalók
A vezetett séták időpontja: 2013. április 6-7-én 10.00, 12:00, 14:00, 16:00 óra.