Éveken keresztül vonták a számlájáról másvalaki tartozását, a bank mégis rajta akarja behajtani a most már másfél millióra duzzadt összeget – kereste fel a Borsot nyugdíjas olvasónk, akinek adataival visszaéltek, ezért kell neki fizetnie. A Bors utánajárt, ilyen szorult helyzetben mit tehet.
Kölcsön és hitelkártya
– 2002-ben kölcsönhitelt és hitelkártyát is igényeltem egy banknál. Előbbit átutalással, utóbbit csekkes befizetéssel kellett volna törlesztenem – kezdte kálváriájának történetét olvasónk.
A kölcsönt megkapta, a hitelkártyát azonban elmondása szerint nem postázták, ő maga pedig elfelejtkezett róla.
Később újabb kölcsönhitelt vett fel, ám a részleteket egy idő után nem tudta fizetni: a szerződést a bank felmondta, majd – egy jogerős bírói ítélet nyomán – a részleteket a kamatokkal együtt a nyugdíjintézeten keresztül kezdték levonni 2006-ban. A tartozás összege 2017 januárjában 294 ezer 416 forint volt. Ám ez az összeg bő egy év alatt csaknem az ötszörösére duzzadt.
Jött egy furcsa elszámolás
A bank 2017-ben váratlanul küldött egy elszámolást Teréziának – akinek a valódi nevét a kérésére megváltoztattuk –, amiből az látszott, hogy valaki használta a hitelkártyát, amit ő maga nem is használt, sőt: az ominózus kártya tartozását valaki még fizette is, de amikor ez abbamaradt, a tartozást már olvasónk számlájáról kezdték vonni. Egy idő után a bank a tartozást kiadta egy behajtó cégnek, ami még a saját sikerdíját is hozzácsapta a levonásokhoz. A teljes összeg 2018 áprilisának végére 1 millió 463 ezer 936 forint lett.
– Nyugdíjas vagyok, kórházi ápolásra szorulok, és hiába tudom, hogy nem kaptam meg a kártyát, és nem én fizettem a csekkeket, nem tudom bizonyítani. Nem tudok másra gondolni, minthogy valaki bennfentes visszaélt a megadott adataimmal, megszerezte a kártyát. Tehetetlennek érzem magam – panaszolta idős olvasónk.
Mi történt a PIN-kóddal?
Terézia gyanúja az volt, hogy az általa igényelt kártya PIN-kódját szerezhette meg valaki. A Bors megkereste a szóban forgó pénzintézetet, ahol elmondták: az ügyfél maga választhat a hitelkártyához PIN-kódot. – Ha valaki hitelkártyát igényel, és a hitelbírálat pozitív, kiküldjük a szerződéscsomagot, amit pár dokumentummal együtt vissza kell küldeni, ezután postázzuk a kártyát – írta a bank.
Az ügyfél ezután a kártya aktiválásához felhívja a bankot, bediktálja az adatait, és egy automatának beírja az általa választott számokat. Innentől a kártya használható. A konkrét ügy kapcsán a bank nem kívánt felvilágosítást adni, nem árulták el, hogy kikerülhettek-e ezek az adatok másnak.
Jelenleg is kórházban ápolt olvasónk nem kapott újabb elszámolást a banktól, így jelenleg nem tudja, pontosan mekkora összeget kellene más miatt megtérítenie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.