Facebook-függők országa lettünk

függőség
PUBLIKÁLÁS: 2013. november 15. 13:00
A magyar felhasználók húsz százaléka mondott már le a szexről a Facebook érdekében – állítja egy friss kutatás. A szociológus szerint komoly gond, hogy egyre jobban elmosódik a határ a virtuális és a való világ között.
S. D.

Több tízezer Facebook-függő lehet Magyarországon. Az ArvaliCom 2013-as kutatása kimutatta: a hazai 4,7 millió Facebook-felhasználó 90 százaléka napi szinten felmegy az oldalra, többségük többször is bejelentkezik.

Függőnek viszont csak a megkérdezett 3,6 százaléka tartja magát. Mégis majdnem hatszor ennyi embernél fordult már elő, hogy szex helyett is inkább a Facebookot választotta.

– A válaszadók 15 százaléka mondta azt, hogy a népszerű közösségi oldalon folytatott tevékenysége okozott párkapcsolati problémát, sőt három százalékuknál szakításra is sor került emiatt – derült ki a kutatásból. Korábban dr. Szilágyi Gyula szociológus is tagja volt a magyar Facebook-közösségnek, de törölte magát, mert a folyamatosan érkező üzenetek már meggátolták a normális munkavégzésben.

– Amikor két ember személyesen megismerkedik, a kapcsolat elején még láthatatlan fal van közöttük. Ahogy egyre közelebb kerülnek egymáshoz, úgy apránként bontogatják le a másik köré épült képzeletbeli falat – kezdte a szociológus. – A Facebookon ez a folyamat nem működhet, sőt mindenki annak adja ki magát, aminek akarja.

A baj ott kezdődik, amikor a virtuális világ fontosabb lesz, mint a való világ. Ezt a függőséget pedig csak gerjesztik a Facebookon játszható játékok – folytatta a szakember, majd hozzátette: a Facebookon sokkal könnyebben kezelik az emberek a konfliktusokat. Viszont a való életben már sokkal kevésbé valószínű, hogy olyan mértékben lennének szókimondóak, mint amennyire ezt a közösségi oldalon látni lehet.

Karvalics Attila, a felmérést végző cég ügyvezető igazgatója szerint a Facebook a legnagyobb hazai médiummá nőtte ki magát: a kapcsolattartó eszközként indult rendszer mára a vállalatok és márkák arculatának fontos építőkövévé vált.

– A felhasználókat még mindig azok a témák foglalkoztatják leginkább, amelyek érzelmet és indulatokat gerjesztenek, mint például az eltűnt gyerekek, a politikai ellentmondások vagy az idézetek. De az első helyen még mindig a humor van. A felhasználóknak a legtöbb tartalommal kapcsolatban az az elvárásuk, hogy gyorsan áttekinthető és könnyen fogyasztható legyen, ami miatt sajnos a komolyabb tartalmakat már korlátozottan keresik – fejtette ki az ügyvezető igazgató.

Az is kiderült, hogy mi idegesíti a legjobban a felhasználókat a Facebookon. Az állatok és babák egyelőre még keveseket zavarnak (11 illetve 8 százalék), az idézetek viszont már a felhasználók közel 20 százalékát irritálják. A legzavaróbbnak a gyakran posztoló ismerősöket, a nyereményjátékokat és a hirdetéseket minősítették. Ráadásul a válaszadók hat százalékát már nemcsak mások, de saját maguk is idegesítik…

Ha a Facebook és a szex között kell választani, hogy dönt?

Csakis a szex győzhet 76,09%
Volt, hogy a Facebook győzött 14,3%
Mindig a Facebook győz 6,34%
Előfordult már, hogy a szex győzött 3,27%

Volt már féltékeny a párja a Facebook-aktivitása miatt?

Soha 43,50%
Nem vagy csak nem említette 26,22%
Igen, de gyorsan megoldottuk 15,03%
Igen, komoly balhé volt, de elsimult 11,79%
Igen, szakításra is sor került emiatt 3,46%

Forrás: Az ArvaliCom Nagy Facebook Kutatása 2013 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.