A magyar felhasználók húsz százaléka mondott már le a szexről a Facebook érdekében – állítja egy friss kutatás. A szociológus szerint komoly gond, hogy egyre jobban elmosódik a határ a virtuális és a való világ között.
Több tízezer Facebook-függő lehet Magyarországon. Az ArvaliCom 2013-as kutatása kimutatta: a hazai 4,7 millió Facebook-felhasználó 90 százaléka napi szinten felmegy az oldalra, többségük többször is bejelentkezik.
Függőnek viszont csak a megkérdezett 3,6 százaléka tartja magát. Mégis majdnem hatszor ennyi embernél fordult már elő, hogy szex helyett is inkább a Facebookot választotta.
– A válaszadók 15 százaléka mondta azt, hogy a népszerű közösségi oldalon folytatott tevékenysége okozott párkapcsolati problémát, sőt három százalékuknál szakításra is sor került emiatt – derült ki a kutatásból. Korábban dr. Szilágyi Gyula szociológus is tagja volt a magyar Facebook-közösségnek, de törölte magát, mert a folyamatosan érkező üzenetek már meggátolták a normális munkavégzésben.
– Amikor két ember személyesen megismerkedik, a kapcsolat elején még láthatatlan fal van közöttük. Ahogy egyre közelebb kerülnek egymáshoz, úgy apránként bontogatják le a másik köré épült képzeletbeli falat – kezdte a szociológus. – A Facebookon ez a folyamat nem működhet, sőt mindenki annak adja ki magát, aminek akarja.
A baj ott kezdődik, amikor a virtuális világ fontosabb lesz, mint a való világ. Ezt a függőséget pedig csak gerjesztik a Facebookon játszható játékok – folytatta a szakember, majd hozzátette: a Facebookon sokkal könnyebben kezelik az emberek a konfliktusokat. Viszont a való életben már sokkal kevésbé valószínű, hogy olyan mértékben lennének szókimondóak, mint amennyire ezt a közösségi oldalon látni lehet.
Karvalics Attila, a felmérést végző cég ügyvezető igazgatója szerint a Facebook a legnagyobb hazai médiummá nőtte ki magát: a kapcsolattartó eszközként indult rendszer mára a vállalatok és márkák arculatának fontos építőkövévé vált.
– A felhasználókat még mindig azok a témák foglalkoztatják leginkább, amelyek érzelmet és indulatokat gerjesztenek, mint például az eltűnt gyerekek, a politikai ellentmondások vagy az idézetek. De az első helyen még mindig a humor van. A felhasználóknak a legtöbb tartalommal kapcsolatban az az elvárásuk, hogy gyorsan áttekinthető és könnyen fogyasztható legyen, ami miatt sajnos a komolyabb tartalmakat már korlátozottan keresik – fejtette ki az ügyvezető igazgató.
Az is kiderült, hogy mi idegesíti a legjobban a felhasználókat a Facebookon. Az állatok és babák egyelőre még keveseket zavarnak (11 illetve 8 százalék), az idézetek viszont már a felhasználók közel 20 százalékát irritálják. A legzavaróbbnak a gyakran posztoló ismerősöket, a nyereményjátékokat és a hirdetéseket minősítették. Ráadásul a válaszadók hat százalékát már nemcsak mások, de saját maguk is idegesítik…
Ha a Facebook és a szex között kell választani, hogy dönt?
Csakis a szex győzhet 76,09%
Volt, hogy a Facebook győzött 14,3%
Mindig a Facebook győz 6,34%
Előfordult már, hogy a szex győzött 3,27%
Volt már féltékeny a párja a Facebook-aktivitása miatt?
Soha 43,50%
Nem vagy csak nem említette 26,22%
Igen, de gyorsan megoldottuk 15,03%
Igen, komoly balhé volt, de elsimult 11,79%
Igen, szakításra is sor került emiatt 3,46%
Forrás: Az ArvaliCom Nagy Facebook Kutatása 2013