Az autósok elenyésző hányada veszi igénybe az egyre inkább elérhető vezetéstechnikai tréningeket. A szakember szerint viszont szinte mindenkire ráférne.
A vezetéstechnikai tréning szinte mindenki számára ráférne, de erre azonban csak akkor döbben rá a sofőr, amikor veszélyhelyzetbe kerül. A friss jogsival rendelkező autósoknak bemutató jelleggel, mindenki más számára viszont akár kötelező érvénnyel előírná a szakember a vezetéstechnikai tréningen való részvételt.
– A kezdő vezetőknél még a váltókezelés, a forgalom ritmusának felvétele is gondot jelent, így náluk csak akkor lehet valóban sikeres a veszélyhelyzetek elkerülését célzó oktatás, ha az alapvető járműkezelési feladatokat a készség szintjén elsajátították. Mindenki más számára azonban életmentő lehet az ilyen továbbképzés – magyarázza Kovács Attila vezetéstechnikai instruktor.
– Az autósok úgy vélik, kellő rutinnal közlekednek, nincs szükségük további tanulásra. De ezt csak addig tudják magukkal elhitetni, amíg egyszer nem kerülnek veszélyhelyzetbe. Akkor a többségük rádöbben, van még hová fejlődni, mert ahogy mondani szoktam: a pánik nem tud vezetni.
Az ilyen tréningeken tulajdonképpen azt tanulják meg a vezetők, milyen fizikai törvényszerűségeknek engedelmeskedve, hogyan viselkedik az autó veszélyhelyzetben. Ennek első része az, hogy egyenes vonalon megtanulják a gyorsítást, illetve a vészfékezést. Ez utóbbi azért is fontos, mert a balesetek komoly hányada vezethető vissza erre a hiányosságra, hangsúlyozza az oktató.
– Ezt követően a kanyarodás, irányváltás közben tapasztalható vészhelyzetekkel ismerkednek meg a vezetők. Különböző sebességek és kanyarodási szögek mellett feszegethetik a korlátokat, így érezve rá arra, mikor csúszik meg az autó. Mindezt természetesen biztonságos körülmények között, zárt tanpályán tanulják meg, később azonban alkalmazni tudják ezeket az ismereteket a forgalomban is: éles helyzetben már nem kell gondolkodniuk, érzékeik, agyuk, kezük-lábuk jól működő automataként húzza ki őket a bajból – tette hozzá Kovács Attila.
Még kevés a tanpálya
Magyarországon eddig három műgyantás, vizes felülettel ellátott, a megcsúszást, kipördülést szimuláló tanpálya épült. Az elsőként megnyitott biztonságtechnikai centrum a Hungaroringen, a másik a Magyar Autóklub központjában található, míg hamarosan nyitja kapuit Driving Camp néven egy hasonló pálya a fővároshoz közeli Zsámbékon. Több mint húsz cég, köztük a szakértőnk által vezetett Full Driving Kft. is vállal vezetéstechnikai képzést. Náluk a kipördülést olyan átalakított autókkal szimulálják, amelyek a valódi mellett úgynevezett bolygókerekekkel felszereltek. Ilyen járművet vezetve a legkisebb felesleges kormánymozdulat is megcsúszáshoz vezet, vagyis ezekkel is elsajátítható az, hogyan kell megelőzni vagy korrigálni egy kipördülést.