A vezetéstechnikai tréning szinte mindenki számára ráférne, de erre azonban csak akkor döbben rá a sofőr, amikor veszélyhelyzetbe kerül. A friss jogsival rendelkező autósoknak bemutató jelleggel, mindenki más számára viszont akár kötelező érvénnyel előírná a szakember a vezetéstechnikai tréningen való részvételt.
– A kezdő vezetőknél még a váltókezelés, a forgalom ritmusának felvétele is gondot jelent, így náluk csak akkor lehet valóban sikeres a veszélyhelyzetek elkerülését célzó oktatás, ha az alapvető járműkezelési feladatokat a készség szintjén elsajátították. Mindenki más számára azonban életmentő lehet az ilyen továbbképzés – magyarázza Kovács Attila vezetéstechnikai instruktor.
– Az autósok úgy vélik, kellő rutinnal közlekednek, nincs szükségük további tanulásra. De ezt csak addig tudják magukkal elhitetni, amíg egyszer nem kerülnek veszélyhelyzetbe. Akkor a többségük rádöbben, van még hová fejlődni, mert ahogy mondani szoktam: a pánik nem tud vezetni.
Az ilyen tréningeken tulajdonképpen azt tanulják meg a vezetők, milyen fizikai törvényszerűségeknek engedelmeskedve, hogyan viselkedik az autó veszélyhelyzetben. Ennek első része az, hogy egyenes vonalon megtanulják a gyorsítást, illetve a vészfékezést. Ez utóbbi azért is fontos, mert a balesetek komoly hányada vezethető vissza erre a hiányosságra, hangsúlyozza az oktató.
– Ezt követően a kanyarodás, irányváltás közben tapasztalható vészhelyzetekkel ismerkednek meg a vezetők. Különböző sebességek és kanyarodási szögek mellett feszegethetik a korlátokat, így érezve rá arra, mikor csúszik meg az autó. Mindezt természetesen biztonságos körülmények között, zárt tanpályán tanulják meg, később azonban alkalmazni tudják ezeket az ismereteket a forgalomban is: éles helyzetben már nem kell gondolkodniuk, érzékeik, agyuk, kezük-lábuk jól működő automataként húzza ki őket a bajból – tette hozzá Kovács Attila.
Még kevés a tanpálya
Magyarországon eddig három műgyantás, vizes felülettel ellátott, a megcsúszást, kipördülést szimuláló tanpálya épült. Az elsőként megnyitott biztonságtechnikai centrum a Hungaroringen, a másik a Magyar Autóklub központjában található, míg hamarosan nyitja kapuit Driving Camp néven egy hasonló pálya a fővároshoz közeli Zsámbékon. Több mint húsz cég, köztük a szakértőnk által vezetett Full Driving Kft. is vállal vezetéstechnikai képzést. Náluk a kipördülést olyan átalakított autókkal szimulálják, amelyek a valódi mellett úgynevezett bolygókerekekkel felszereltek. Ilyen járművet vezetve a legkisebb felesleges kormánymozdulat is megcsúszáshoz vezet, vagyis ezekkel is elsajátítható az, hogyan kell megelőzni vagy korrigálni egy kipördülést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.