Már hazánkban is évek óta hagyományosnak mondható a Black Friday, vagyis a Fekete Péntek, ami elsősorban a vásárlási láz kiéléséről szól. Bár jelenleg kevesebb ilyen arcunka nyomott hirdetéssel találkozni, mint a korábbi években, a vásárlási kényszer így is megvan.
Amerikában ezen a napon, a hálaadást követő pénteken, óriási akciókkal várják azokat, akik vásárolni szeretnének. A sorok pedig már kora reggel kígyóznak a boltok előtt. A Fekete Péntek állítólag a könyvelők világából kapta a nevét. A főkönyvekbe ugyanis piros tintával írták be a veszteséget és feketével a nyereséget. Ez az akciónap pedig kifejezetten jó hatással van a bevételre, mert az emberek már ekkor elkezdenek karácsonyra vásárolni.
Egy másik magyarázat szerint, az először 1960-ban említett Fekete Péntek, a kereskedelem azon időszakaira utalt, amikor az üzletekben rengetegen voltak, káosz uralkodott, és az eladók bizony féltették az életüket.
A Fekete Péntek őrületes vásárlási rohamának ellentétpárja a Ne vásárolj semmit! nap, amit 1992 szeptemberében tartottak meg először Mexikóban. A megmozdulást egy kanadai reklámszakember hozta létre, aki a szüntelen túlfogyasztás ellen akart ezzel tiltakozni.
Hazánkban 2011-ben tartottak először Ne vásárolj semmit! napot. A Ne vásárolj semmit! nap persze nem arról szól, hogy kenyeret sem vehetünk aznap a boltban. Sokkal inkább a tudatos vásárlásra hívja fel a figyelmet.
Ha nem dőlünk be a tervezett elavulásnak, és nem veszünk új telefont vagy elektronikai eszközt csak azért, mert kijött a legújabb típus, máris közelebb vagyunk a tudatos vásárláshoz. Jó megoldás az is, ha használtan, másodkézből veszünk valamit: ruhaneműt, játékot, könyvet, bútort. Menő olyan terméket használni, aminek története van! Lehetőleg ne időtöltésnek használjuk a vásárlást és keressünk inkább élményajándékokat.
Források: G-portal/világnapok-emléknapok; veledmindenlepesnel.hu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.