A Temzére építenék London új repülőterét

reptér
PUBLIKÁLÁS: 2012. február 01. 11:26
Emberi kéz alkotta szigeten kaphat helyet a Heathrow-t tehermentesítő, új légikikötő, mely a tervek szerint 150 millió utast tudna kiszolgálni. Kár, hogy egy robbanóanyagokkal megrakott világháborús hadihajó is pont erre süllyedt el.

A politikusok és a várostervezők évtizedek óta huzakodnak a Temze torkolatába tervezett új légikikötőn, mely megoldást jelentene Heathrow fejlesztésének problémáira. Az elképzelés legújabb verziójának lelkes támogatója Boris Johnson, London polgármestere, ezért a tervezett, ötvenmilliárd fontos költségvetésű légikikötőt csak Boris-szigetként emlegetik a sajtóban.

A Foster and Partners építésziroda koncepciója Foster and Partners

A leginkább egy Bond-gazfickó szupertitkos főhadiszállására emlékeztető név high-tech koncepciót takar. A repülőtér ugyanis egy mesterséges szigeten épülhet fel, a legutóbbi verzió szerint a torkolat Shivering Sands nevű részén, Whitstable településhez közel. Más koncepciók a torkolat más pontjára helyezik a repülőteret, például a Hoo-félszigetre, Cliffe közelébe.

London Európa legforgalmasabb légi „csomópontjának" számít, de ahhoz, hogy megőrizhesse vezető szerepét, további fejlesztésekre van szükség. A világ legtöbb nemzetközi utasát fogadó Heathrow lakott területekkel körülvett pozíciója miatt már most sem túl alkalmas arra, hogy a világ legforgalmasabb reptere legyen. A környék lakói mindenféle bővítési javaslatot élénken elleneznek, pedig Heathrow már így is teljes kapacitással működik, meg kellene építeni a harmadik futópályát a növekedés fenntartásához.

A tervezett új légikikötő Londontól távolabb, 55 kilométerre keleti irányban helyezkedne el, kialakításához pedig nem kéne területeket vásárolni, otthonokat lebontani vagy veszélyeztetni. Mivel a gépek a víz felett szállnának le és fel, a zaj nem zavarná a környék lakosait, amely Heathrow esetében komoly probléma. A lakosok érdekeit szolgáló korlátozások miatt az utóbbi években éjszakánként csak 16 gép szállhat le és fel Heathrow-n.

A tervek szerint a Boris-sziget éjjel-nappal, 24 órán át működhetne, és Heathrow évi 75 millió utasának kétszeresét tudná kiszolgálni. Persze ehhez meg kellene építeni az utasokat Londonba szállító gyorsvasutat, valamint egy új árvízvédelmi rendszert. A környezetbarát energiaellátást árapályturbinák biztosítanák.

Heathrow, London Andreas Metz / flickr

A vitatott projekt megvalósulása azonban egyelőre cseppet sem tűnik közelebbinek, mint amikor negyven évvel először felmerült ötlete. A kivitelezés akadályai között például szerepel a területen élő védett madarak kérdése - az állatokat valószínűleg új helyre telepítenék az építkezés megkezdése előtt. De robbanékonyabb problémák is felmerülnek: a környéken több földgázmező is található, valamint egy második világháborús, amerikai hadihajó roncsa. A 6000 tonna lőszert szállító SS Richard Montgomery egy közeli homokpadon feneklett meg 1944 augusztusában, a részleges mentés után még mindig 1400 tonnányi fel nem robbant lőszer található a roncsban és környékén.

David Cameron miniszterelnök korábban már bejelentette, hogy ellenzi Heathrow bármiféle bővítését, helyettese és koalíciós partnere, Nick Clegg azonban a Temze-torkolatba tervezett repülőteret tartja elképzelhetetlennek. Nem véletlen, hogy idén télen ismét bekerült a sajtóba az új repülőtér gondolata: a májusi londoni polgármester-választáson várhatóan ez a kérdés is fontos eleme lesz a kampányoknak.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.