Ujjal mutogatás helyett rend és tisztaság – Kinek a feladata az iroda takarítása?

Ujjal mutogatás helyett rend és tisztaság – Kinek a feladata az iroda takarítása?

higiénia
PUBLIKÁLÁS: 2025. október 27. 12:15
A munkahelyi tisztasága nem csupán esztétikai kérdés, hanem munkajogi és munkavédelmi követelmény is. A higiénia, a megfelelő világítás és a hőszigetelés mind hozzájárulnak az egészséges munkakörnyezethez. Az alábbi cikkben a Fanny magazin összeszedte pontosan milyen feladatot foglal magában az iroda takarítása és valójában kinek a feladata.

Az iroda takarítás legfőbb célja a rendezett, tiszta környezet kialakítása, amely elősegíti a jó közérzetet, a motivációt, növeli a kreativitást, a koncentrációt, csökkenti a stresszt és a betegségek terjedését. A tisztaság azonban jóval több, mint egy szép rendezett íróasztal, tiszta padlószőnyeg és igényes mosdóhelyiség.

Egy fiatal férfi iroda takarítás közben.
Irodai takarítása: bizony a dolgozóknak is feladata, hogy a munkahelyi környezet rendezett legyen
Fotó: Aleksandr Zyablitskiy /  GettyImages

Az iroda takarítása közös felelősség

Míg egyes irodákban természetes, hogy profi takarító csapat felel a higiénia fenntartásáért, addig más munkahelyeken még mindig vita tárgya, kié a felelősség: a dolgozóké vagy a munkáltatóé? Nemzetközi felmérések is rámutatnak már arra, hogy a rendetlenség és a felhalmozott piszok stresszt, konfliktusokat és akár betegséget is eredményezhet. Az iroda takarítása nem csupán esztétikai kérdés, hanem az egészséges munkakörnyezet alapfeltétele. De hol húzódik a határ a személyes felelősség és a munkajogi kötelezettség között? Az alábbiakban ennek járunk most utána – példákkal, tippekkel és praktikus megoldásokkal.

1. Munkáltatói kötelezettség

A Munka törvénykönyve és a munkavédelmi jogszabályok előírják, hogy a munkáltató köteles biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkakörnyezetet biztosítani a dolgozók számára. Ennek része a levegő minősége is, tehát a klímák rendszeres karbantartása jogi elvárás.

2. Ártalmas az egészségre

A klímaberendezés az irodai környezet egyik legfontosabb komforteleme. Elhanyagolása egészségügyi kockázatot okozhat: penész, baktériumok, allergének is megtelepedhetnek benne, és az ilyenkor a gépből kiáramló levegő akár súlyos megbetegedéseket is okozhat. Éppen ezért a rendszeres iroda takarítás elengedhetetlen a hasonló problémák megelőzéséhez.

3. Karbantartás gyakorisága

Jogszabály ugyan konkrét időpontot nem ír elő, de a legtöbb munkavédelmi szakértő szerint évente legalább kétszer – tavasz elején és ősz végén – kötelező a légkondicionáló berendezések ellenőrzése és tisztítása. Ha a berendezés nagy forgalmú helyen működik, akkor ennél gyakoribb karbantartás is indokolt lehet.

4. Fontos hozzá a szerződés

A munkáltató viseli a felelősséget a berendezések megfelelő állapotáért, még akkor is, ha a karbantartást külsős cég végzi. A cégnek rendelkeznie kell írásos szerződéssel, amelyet a tisztítócéggel kötött, és ebben pontosan szerepelnie kell, hogy mikor és milyen szolgáltatást vár el a cégtől.

5. Jegyzőkönyv szükséges

Minden légkondicionáló vagy levegőszűrő berendezés karbantartásról jegyzőkönyvet kell vezetni, mert egy munkaügyi ellenőrzés során ezt kérhetik. A dokumentáció hiánya ráadásul bírságot vonhat maga után.

Légkondit szerelő férfi iroda takarítás közben.
Iroda takarításnál fontos tudni, hogy a légkondicionáló berendezés tisztítása és fertőtlenítése évente minimum egyszer ajánlott
Fotó: AtlasStudio /  Shutterstock 

6. Írásban kell jeleznünk

Ha úgy érezzük, hogy a munkahelyünkön bármiféle probléma van a légkondival, jelezzük a közvetlen felettesünknek, a munkavédelmi megbízottnak, vagy a HR-osztálynak. Érdemes röviden leírni, mi a gond. Ilyen lehet például, ha penészes szag jön a klímából, túl hideg levegőt fúj közvetlenül az alkalmazottakra, vagy pár napja többen köhögnek a helyiségben. Ez azért fontos, mert a munkáltató csak akkor tud intézkedni az iroda takarításával kapcsolatban, ha hivatalosan tudomása van a problémáról.

7. Ellenőrzés a helyszínen

Ha a munkáltató nem tesz semmit, vagy többszöri jelzés után sem orvosolja a hibát, a dolgozó bejelentést tehet a Vármegyei Kormányhivatalok Munkavédelmi Főosztályánál. A bejelentés lehet névtelen is, és online is megtehető a kormányhivatal honlapján. A hatóság ezután helyszíni ellenőrzést tarthat, és ha indokolt, kötelezheti a munkáltatót a klíma javítására, karbantartására, vagy akár bírságot is kiszabhat.

Szabályszegés lehet a kosz

A jogszabály szerint a munkáltató köteles biztosítani, hogy a munkahelyeket, a munkaeszközöket, illetve a felszereléseket és berendezéseket a higiénés követelményeknek megfelelően rendszeresen takarítsák és tisztítsák. Ez kiterjed a takarítás, fertőtlenítés és karbantartás megszervezésére is. Ha a munkavállaló poros, penészes, huzatos irodában dolgozik, az a munkavédelmi szabályok megsértését jelentheti.

  • 1. A láthatatlan veszélyforrás

A legtöbb irodában padlószőnyeg van, ami ugyan esztétikus, de nagyon könnyen megtelepszik benne a por. A munkáltatónak gondoskodnia kell a rendszeres porszívózásról és fertőtlenítő tisztításról, különösen allergiás vagy érzékeny dolgozók esetében. A szőnyeg állapota a munkavédelmi szemlék során is ellenőrizhető.

  • 2. Rögzíteni kell a gyakoriságot

A poros, koszos ablak rontja a fényviszonyokat, ami szemfáradtságot okoz. Az ablaktisztítás gyakoriságát belső szabályzatban érdemes rögzíteni. Külsős takarító cég esetén a munkáltató felel azért, hogy a szerződésben pontosan meghatározzák a feladatot és a biztonsági előírásokat, és azokat be is tartsák.

  • 3. Megfelelő hőmérséklet

A rosszul szigetelt ablak huzatot, hideget és penészesedést eredményezhet. Ilyen környezetben dolgozni pedig egészségkárosító lehet. A munkáltató köteles gondoskodni a megfelelő hőmérsékletről és szigetelésről, különben munka-egészségügyi bírság is kiszabható rá.

  • 4. Íróasztalok takarítása

Egy átlagos irodai asztal több baktériumot tartalmazhat, mint egy konyhapult. A rendszeres fertőtlenítés tehát nemcsak higiéniai, hanem járványügyi szempontból is fontos, különösen közös irodákban. A munkapultok takarítása és fertőtlenítése a takarítószemélyzet feladata.

Nő iroda takarítás közben egy monitort porol le.
Iroda takarítása során nem árt  tudni: egy tipikus irodai asztal több mint 10 millió baktérium otthona is lehet
Fotó: AndreyPopov /  GettyImages
  • 5. Mit tartalmaz a házirend?

Bár a munkáltató a fő felelős, a munkavállalóknak is kötelességük a rend és tisztaság megőrzése. A poharak, ételek vagy éppen az iratok megfelelő tárolása mind hozzájárul a biztonságos környezethez. A munkahelyek általában a Házirendben konkrétan megfogalmazzák elvárásaikat a dolgozóik felé.

  • 6. Nem mentesül a felelősségtől

Sok cég az iroda takarítására külsős személyzetet alkalmaz. A munkáltató azonban nem mentesül a felelősség alól – ha a takarítás elmarad, őt vonhatják felelősségre. A legjobb megoldás a rendszeres belső ellenőrzés és jegyzőkönyvezés.

  • 7. Legyen róla bizonyíték

Ha nem vagyunk elégedettek munkahelyünk tisztaságával, jelezzük azt a főnökeinknek, a HR-osztály-nak, vagy a munkavédelmi megbízottnak. Írjuk le röviden, mi a probléma, és ha tudjuk, fotóval is dokumentáljuk. Ez segít abban, hogy ne egyéni panasznak, hanem tényszerű bejelentésnek tűnjön. Ha többen is tapasztalják ugyanezt, érdemes közösen jelezni a problémát, mert egy csoportos panasz sokkal nagyobb súlyt ad az ügynek.

További érdekességekért nézd meg az alábbi videót:

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.