Ezért tűnik el évente 100 ezer ember nyomtalanul Japánban – A johatsu jelenség

Ezért tűnik el évente 100 ezer ember nyomtalanul Japánban – A johatsu jelenség

eltűnés
PUBLIKÁLÁS: 2025. november 22. 15:45
Gondoltál már valaha arra, hogy fogod magad, nevet változtatsz és új életet kezdesz a világ másik felén? A japánoknál ez bevett szokás. Létezik is egy szó azokra, akik egyik napról a másikra felszívódnak: johatsu, azaz „köddé váltak”. Nem egy szokatlan jelenség, hanem sokszor a munkahelyi nyomás és a túlterheltség következménye, hogy valaki feladja a családját, munkáját és új életet kezd teljesen máshol.

A johatsu, magyarosan dzsóhacu, jelenség elsőre titokzatosnak tűnhet: emberek egyszerűen eltűnnek, mintha a föld nyelte volna el őket. Pedig a háttérben legtöbbször nagyon is hétköznapi problémák állnak: túlórák, csalódások, munkahelyi kudarcok, szégyenérzet. Olyan terhek, amik miatt sokan úgy érzik, nincs más út, csak az eltűnés.

Egy stresszes ázsiai férfi aki a földön ülve a johatsu-n gondolkozik
A johatsu jelenség kapcsán akár évente 100 ezer ember is tűnhet el nyomtalanul Japánban
Fotó: 123RF

Johatsu – így válnak köddé a japánok 

Munkahelyi kimerültség: a láthatatlan teher

Ahhoz, hogy megértsük a juhatsu jelenséget, Japán társadalmi felépítését kell először megértenünk. Japánban a munka sokszor „nemcsak” munka, hanem identitás. Hosszú túlórák, folyamatos teljesítménykényszer a munkahelyen, a váltást rossz szemmel nézik, a válás és az adóssághalmozás pedig egyenlő a szégyennel. Mindez könnyen vezethet mentális és fizikai kimerültséghez.

Folyamatos szorongás és rettegés

A magas elvárások okozta állandó nyomás különösen veszélyes lehet, ha valaki már egyszer elvesztette az állását, vagy a karrierje nem alakul a reméltek szerint. Ilyenkor a johatsu nem hirtelen döntés, hanem a fokozatos feladás jele: az ember egyszerűen ki akar lépni az életéből. Ez becslések szerint nagyjából 80-100 ezer embert érinthet az Ázsiai szigetországban.

Yonige-ya: a „segítő” cégek, akik a költözést intézik  

Japánban valóban léteznek vállalkozások, amelyek segítik az eltűnni vágyókat. Őket yonige-ya, azaz „éjjeli menekülő cégeknek” hívják. Elsősorban diszkrét költözést kínálnak, ahol senki nem látja, hogyan tűnik el valaki.

Kimerült férfi a johatsu-n gondolkodik
A johatsu következtében az illető az egész életét hátrahagyja, olyan mintha meghalt volna
Fotó:  Shutterstock 

Tipikus szolgáltatásaik:

  • éjszakai költöztetés, csomagolás,
  • új lakás keresése olyan városrészben, ahol az illetőt nem ismerik,
  • tanácsadás a digitális lábnyom minimalizálására,
  • teljes diszkréció, kérdések nélkül.

Az árak általában 50 000–300 000 jen (126 ezer és 758 ezer forint) között mozognak. Ezek a cégek teljesen legálisak, hiszen önként eltűnni Japánban nem bűncselekmény.

Mikor avatkozik be a rendőrség?

Sokan meglepődnek, hogy Japánban a rendőrség nem minden eltűnt személy után nyomoz automatikusan. Ha egy felnőtt ember önként tűnik el, és nem áll fenn bűncselekmény gyanúja, a hatóságok sokszor nem indítanak keresést.

A rendőrség csak akkor lép közbe, ha:

  1. erőszak vagy bűncselekmény gyanúja merül fel,
  2. gyermek is érintett az eltűnésben,
  3. csalás vagy hamisítás áll a háttérben,
  4. folyamatban lévő jogi ügyet próbál valaki kijátszani.

Ha ezek közül egyik sem áll fenn, az eltűnés hivatalosan nem ügy.

A johatsu ára: bizonytalanság és magány

A legtöbb johatsu csendes városokban vagy távoli településeken kezd új életet. Sokan évekig nem adnak hírt magukról, így a család bizonytalanságban marad: él-e, jól van-e, vagy miért döntött így. Ez a „néma gyász” gyakran sokkal nehezebb, mint ha egyszerűen elhunyt volna az illető.  

Az eltűnés tehát nem csak a johatsu-t, hanem környezetét is érinti, de az újrakezdés lehetősége sokszor mégis vonzóbb és legyőzi a bűntudatot.  

A témában további információkat találsz az alábbi videóban:

Az alábbi cikkeinket se hagyd ki:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.