Állítólag már az ötvenes évek kreatív útépőit is foglalkoztatta, hogy a különböző rétegzettségű és barázdált útszakaszokon az autók kerekei más-más hangot adnak ki, azonban az aszfalt, mint lehetséges hangszer ötlete mégiscsak a kilencvenes évek közepétől és a dánoktól származik. A szobrászként is dolgozó Steen Krarup Jensen és Jakob Freud-Magnus zeneszerzőpáros 1995-ben találta fel az Asphaltophone-t (aszfalt és xilofon, mint ütős hangszer szavakból), vagyis azt a néhány méter hosszú útburkolatot, amelyen az aszfaltréteget néhány, egymás mellé rögzített félgömbszerű vagy hosszúkás rázókövekkel törték meg, hogy zenét csalogassanak elő belőle. Ők akkoriban még csak egy rövid, F-dúrban játszott dallamsor kottáját kódolták az út bitumenrétegébe, amit az autóban ülve is lehetett hallani. A videóban 1:30-tól érdemes fülelni:
A világ egyik leghíresebb útján, Az országutak anyjaként emlegetett amerikai 66-os úton Albuquerque és Tijeras közötti szakaszon 2014-ben alakítottak ki muzsikáló burkolatot. Ezt már szándékosan sebességkorlátozó céllal tették: a hatóságok abban reménykedtek, hogy az egész kontinensen jól ismert, múlt század eleje óta őrzött, America the Beautiful című hazafias nóta majd mérséklésre inti a száguldozni szerető autósokat, vagy legalábbis egy kis izgalmat visz az egyébként monoton, közel 4000 kilométer hosszú autóútra.
Ezért az út egy kis szakaszán úgy alakították ki a mintázatot, hogy rágurulva csak 45 mérföld/órás (~72 km/órás) sebességnél lehessen hallani a zenét. Ennél akár csak minimálisan is eltérő sebességgel haladva az autósok állítólag semmit nem érzékelnek ebből az élményből. Az amerikaiak nemzeti dala itt teljes hosszában is hallható. Önök ráismernek?
Micsoda harmóniák! – mondhatnák a kaliforniai sivatagban autózók, de nem mondják, mert itt valahogy szó nincs zenei harmóniáról. Lancester zenélő útja ugyanis egy kicsit hamiskásan muzsikál, és teljesen mindegy, hogy az autósok betartják-e ráhajtva az 55 mérföld/órás sebességet. Az elgondolás szerint Rossini Tell Vilmos operájának nyitányát kellene, hogy lejátssza az út egy kis darabja, azonban ez a szakasz valószínűleg botfülű útépítők keze munkáját őrzi. Pedig 2008-ban állítólag nem kis összegbe került a Hondának, hogy mérnökeivel amolyan PR-fogásként felújíttassa és egyben áthangoltassa ezt a pályaszakaszt.
A Kaliforniai Műszaki Egyetem fizikus professzora, David Simmons-Duffin azonban megfejtette és ebben a cikkében részletesen le is írta, hogyan sikerülhetett ennyire félre ez a zenélő út. Kiderült, hogy a tervrajzot már eleve rosszul értelmezték: mert a munkások az utasításba kapott, barázdák közé szánt távolságot ugyan betartották, de egyrészt nem vették figyelembe a különböző barázdavastagságokat, másrészt azt, hogy a tervlapon a két horony között megadott távolság már a hornyok vastagságát is tartalmazta. Márpedig magasabb hangot csak úgy lehet kicsiholni az egymást követő hornyokból, ha azok az előző, mélyebb hangoknál jóval kisebb távolságban követik egymást, és maguk a hornyok is arányosan vékonyabbak.
Mindennek eredménye aztán az lett, hogy a Tell Vilmos-nyitány aszfalton nemcsak, hogy sok helyen egy oktávval mélyebben szól, mint kellene, de összességében is szinte felismerhetetlennek tűnik. A történet további komikuma, hogy ez volt a második zenélő útszakasz, amit a japán autómárka készíttetett Lancesterben. Az első ugyanis túl közel volt a településhez, a helyiek sokat panaszkodtak annak állandó zajára, így gyorsan meg is szüntették azt a szakaszt. Ezért döntött végül a cég úgy, hogy egy kietlen területen futó útszakaszon készítteti el megint – ami nem is lett volna baj, ha nem ugyanazokat a rossz tervrajzokat használják újra. De itt talán már senkit nem zavar ez a zaj.
És ha már az előbb szegény japán mérnököket ekéztük, azt azért hozzá kell tennünk, hogy szerencsére otthonukban nagyon is jól tudnak tervrajzokat kidolgozni és értelmezni. Japánt a zenélő útszakaszok gyűjtőhelyeként emlegetik, ahol ma már harmincnál is több muzsikáló autóutat tartanak számon. Az elsőt pedig annak a Shizuo Shinoda mérnöknek köszönhetik, aki egyszer buldózerével véletlenül mélyedéseket mart az aszfaltra, majd amikor áthajtott rajtuk, észrevette, hogy a barázdák a mélységüktől és egymástól való távolságuktól függően különböző hangot adnak ki.
2007-ben aztán a különlegesen veszélyes útszakaszok jelölőrendszerén dolgozó hokkaidói ipari kutatóintézet munkatársai továbbfinomították Shinoda elgondolását, és megfigyelték, hogy minél közelebb vannak egymáshoz ezek a hornyok, annál magasabb hangot adnak ki, ha pedig kellően távol helyezkednek el egymástól, akkor mélyebben szólnak. Még abban az évben létre is jött az első, 250 méter hosszú japán Melody Road a Hokkaido szigetén található Shibetsu településén. De hasonló akusztikus aszfalt található pl. Japán legmagasabb hegye, a Fudzsi felé vezető úton, amely valószínűleg a hegy nagyságát és szépségét megéneklő népi balladát szólaltatja meg. A népdalt azért érdemes meghallgatni itt – önök felismerik az alábbi aszfalt-verzióban?
A közlekedésbiztonság javítása érdekében szerelték fel a speciális aszfaltcsíkokat Friesland egyik községének útjára is, amelyen ha az autók az előírt, óránként legfeljebb 60 kilométeres sebességgel hajtanak át, kellemes dallamot ad ki magából. A település lakói azonban rövid időn belül az állandó és elviselhetetlen zajra kezdtek panaszkodni – írta még két évvel ezelőtti cikkében a BBC.
Az egyik helyi lakos egyenesen "pszichológiai kínzásnak" nevezte a jelenséget, a másikuk hozzátette, az autók ezen a szakaszon most ahelyett, hogy lelassítanának, inkább még jobban elkezdik nyomni a gázt, hogy kiderítsék, vajon milyen, ha gyorsabb ritmusban szól a fríz himnusz néhány taktusa. Mert, hogy azt sikerült belekomponálni a betonba. A zenélő útszakaszt 80 ezer euróból alakították ki, 2018 áprilisában adták át, a helyiek nyomására azonban a település önkormányzata az átadás után egy nappal kénytelen volt azt lezárni. Az infrastruktúráért és kulturális ügyekért felelős miniszterasszony akkor azt nyilatkozta, a helyiek tiltakozása miatt valószínűleg más úton fognak kísérletezni ezekkel a zenélő aszfaltcsíkokkal.
Akusztikus aszfaltot hazánkban is találunk, mégpedig a kétszer kétsávosra bővülő R67-es számú gyorsforgalmi főúton. A tervezők szerint útburkolati jelből korábban még nem készült ilyen Európában. Itt ugyanis nem mélyedéseket martak az aszfaltba, hanem ún. kétkomponensű hideg plasztik anyagból festettek rá mintát milliméternyi pontossággal, hogy azok a megfelelő hangmagasságot adják ki. Az aszfaltrészt tavaly májusban adták át, ahol a festett csíkokra az autók jobb kerekeivel hajtva a Republic együttes A 67-es úton című dalát lehet hallani.
A hang magassága a festett burkolati jelek egymáshoz viszonyított távolságától függ, a tervezők szerint a zenei élmény pedig akkor a legkompaktabb, ha 80 kilométer/órás sebességgel hajtunk az 500 méteren elhúzódó bitumenkottára. Az úttól pár száz méterre fekvő Mernye lakói azonban az előbb említett hollandokhoz hasonlóan kevésbé lelkesek, januárban az RTL Klub stábja forgatott a helyszínen, ahol a helyiek az állítólag egész településen hallatszó hanghatásra panaszkodtak. „Szörnyű, különösen amikor két-három autó egyszerre megy rajta. Az valami csúcs, akkor össze-vissza szól mindenféle módon, amit csak el lehet képzelni" – fogalmazott akkor egy mernyei lakos az RTL Híradónak.
Egy YouTube-felhasználó tavaly decemberben ezen a felvételen örökítette meg a 30 másodpercen át zenélő sávon autózás élményét az R67 számú főút Kaposvár felé vezető oldalán az 59. kilométerszelvénynél, Mernyeszentmiklós után.
Címlapfotó: ventdusud / Shutterstock
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.