A pünkösdi királyválasztás a középkortól kezdődően egy játékos verseny volt a legények között. A falusi közösségekben ilyenkor ügyességi- és erőpróbákat rendeztek, például lóversenyt, karikadobást, bikahajszát, rönkhúzást vagy cipelést. Aki a legjobban helyt állt, az lett a pünkösdi király - írja a Fanny magazin.
A győztes lovát virágokkal és szomorúfűzfaágakkal borították, ám a pünkösdi király uralkodása szimbolikus volt: a cím egy évig tartott. Ez idő alatt bizonyos kiváltságokat élvezett a legény: minden mulatságon és lakodalmon részt vehetett, ingyen ehetett-ihatott a kocsmában, büntetéssel nem sújtották esetleges vétségeiért.
A pünkösdi király valójában egy jelképes alak, rövid uralma a mulandóságra utal. Éppen ezért a megnevezést még ma is gyakran használják a kis ideig tartó dicsőség kifejezésére. Egyes helyeken, például a Zemplénben a szokás gyermekjáték változata is ismert volt.
A királynéjárás már a lányokhoz kapcsolódó népszokás volt. Ilyenkor a fiatal hölgyek csoportja kiválasztotta a legifjabbat, ő lett a pünkösdi királyné. Virágokkal díszítették, fátyollal vagy kendővel öltöztették, és így járták a házakat.
A királynéjárás célja a termékenység és bőség varázslása volt. A leányok a falut járva megálltak az udvaroknál, éneklés közben a kis királynét körbejárták, aztán megemelték, majd termékenységvarázsló mondókákat mondtak. A jószokásért ajándékot kaptak.
A pünkösdölés szintén egy összetett vidéki tradíció volt, amikor a pünkösdi király és királyné a többi fiatallal karöltve, énekelve, táncolva, játékokkal vonult végig az utcákon. A házakhoz beköszöntek, és szintén jókívánságokat mondtak, amiért cserébe adományokat kaptak.
Bár pünkösd keresztény ünnep, a népszokások gyakran ősi termékenységi rítusokat és pogány elemeket is magukban hordoztak. Ez azért is volt így, mert a kettő párhuzamosan élt a falusi kultúrában.
A pünkösdi népszokások ezeken a szerepjátékokon, megmérettetéseken és ünnepléseken keresztül erősítették a közösség tagjai közötti kapcsolatokat, miközben átadták a hagyományokat a fiatalabb generációnak, akik mindezt továbbvihették.
A pünkösd egy keresztény ünnep, ami minden évben a húsvét utáni 7. vasárnapra és hétfőre esik. Ezen a jeles alkalmon a Szentlélek eljövetelét, és az egyház születésnapját ünneplik. A húsvét és karácsony után ez a harmadik legnagyobb keresztény ünnep. A különféle népszokások hasonlítanak egymásra, leginkább abban, hogy mindegyik célja az adománygyűjtés volt.
A május elsejére állított májusfát sok helyen pünkösd idején bontották le. A jelkép a természet megújulását szimbolizálta, ezzel együtt a legények udvarlási szándékának bizonyítéka, egyben szerelmi ajándék is. A bontásnak szintén megvolt a saját ceremóniája: ilyenkor fára másztak, kitáncoltak. Mindez kapcsolatban állhatott a pünkösdi királyválasztással is.
Ismert hagyomány volt az is, hogy pünkösd első napjának hajnalán a házak ablakaiba, valamint a kerítések lécei közé friss zöld ágakat és virágokat, például pünkösdirózsát, bodzát vagy jázmint tűzdeltek. Ezzel egyfajta védelmet alakítottak ki, úgy gondolták ugyanis, hogy így nem fog a házba csapni a villám. Sok helyen kifejezetten a lányos házakra tették a zöld ágakat.
A törökbasázás egy olyan régi magyar népszokás, amelyben a török uralkodót keltették életre. A falu fiataljai egy fiút szalmával kitömött nadrágba öltöztettek, felsőruházatát gallyakkal, virágokkal borították, ő jelképezte a török basát. Házról házra kísértek, és szórakoztató módon bottal „verték”, néha elkergették. Mindez egy humoros előadás volt, ami megidézte a múltat. Általában az egész falu részt vett benne, vagy szereplőként vagy nézőként.
Népszerű volt a borzakirály játék is, ami főleg az ország nyugati részén, Győr és Sopron környékén volt ismert. Arról szólt, hogy körbekísértek egy fiút az egész falun, aki bodzából készített köpenyt viselt. Emiatt bizonyos vidékeken borza-, máshol bodzajárásnak nevezték ezt a szokást. A bodza a pünkösdi hagyományokban fontos termékenységi szimbólum, akárcsak a bazsarózsa, amit pünkösdi rózsaként emlegetünk, és rossz szellemek elűzésére volt hivatott.
A pünkösdi rabjárók ugyancsak fiúk voltak, akik egy különös hagyományt éltettek: pünkösd hétfőn a lábukat összeláncolták, és így mentek a lányokhoz zenélve, énekelve, méghozzá azzal a mondással, hogy „Segéljék ezeket a szegény katonarabokat.” Az elsődleges cél valójában az adománygyűjtés volt, ám amit kaptak, elköltötték a pünkösdi mulatságokon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.