A tendencia már az óvodás kortól megfigyelhető: a szülőknek mániájukká vált, hogy gyermeküket különféle formális alkalmakon képeztessék.
A különórák egy része felzárkóztató óra. Valamiből a gyerek nem olyan jó, ezért korrepetáltatjuk szakemberrel. A megoldás elég sarkított, hiszen egy átlagos szülő is képes volna otthon korrepetálni a gyerekét, mégis sokan választják a különtanár lehetőségét. A különórák másik válfaja a gyerek érdeklődési körének megfelelő foglalkozás, amiben tehát úgy érzi a gyerek, hogy ő jó, vagy szívesen csinálja, legyen az sport, művészeti tevékenység vagy valamilyen tudomány. A veszélyes itt is az, ha a szülő és a gyerek elképzelései nem esnek egybe, vagyis a szülő csak szeretné, hogy a gyereke valamiből jó legyen.
Kulcsszó a terhelés és a stressz
Terhelésnek nevezhetjük, ha valami külső érték egy személyre behatással van. A terhelés lehet pozitív hatású, hiszen - ahogy teher alatt nő a pálma, úgy - a terhelés egészséges mértéke valóban ösztönzi a terheltet, hogy megfeleljen, vagyis megszüntesse a terhelés „teher” értékét. Ennek ellenére ha egy terhelés folyamatosan jelen van, azt már stressznek nevezzük. A stresszé fajult terheléseket a gyereknek nem sikerült elég jól kezelnie, ezért szükségtelen muszájnak fogja föl, és legjobb esetben is csak az abszolválásra törekszik.
A stressz borzasztó sok energiát emészt fel, erre utalnak a 2004-es PISA felmérések is (Programme for International Student Assessment), amik rámutattak, hogy az osztrák diákok 80%-a teljesítményét csökkentette a számtalan foglalkozás, amiken részt kellett venniük az iskolán kívül.
A pszichológus szerint
Nem kell azonban a szomszédba menni egy-egy vonatkozó példáért. Hazánkban is jelentős méreteket ölt a gyakran értelmetlen különóráztatás. A gyerekek egyre fiatalabb kortól végeznek a köznevelési program feletti képzést, akár heti több alkalommal. Frank Zsuzsa gyermekklinikai szakpszichológus meglátása szerint a szülőket egyrészt az aggodalom, másrészt a verseny hajtja, amikor különórára adják a gyereküket. Szerinte már heti három óra különfoglalkozás is negatív hatással lehet a gyerekre: többet árt, mint használ, a kicsik ugyanis annyira leterhelődnek, hogy nem lesz idejük feldolgozni a különórán hallottakat. Feldolgozni pedig szükséges.
Gyereknek lenni kell. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a tárgyi, készség- és képességbeli tudást kell fejleszteni egy gyereknél, hanem biztosítani kell azt az időt is (és ez nem az alvás ideje), amikor a gyerek feldolgozhatja az új információkat. Ez formálisan a „szabadfoglalkozás”. Amikor a gyerek csak úgy „ellehet”, játszhat, vagyis nincs irányítva a tevékenysége. Az agya ezalatt folyamatosan raktároz, rendszerez, leszűr - tehát dolgozik. Ne féljünk az ilyen „holt”időktől.
Frank Zsuzsa felhívja a figyelmet arra, hogy természetesen annak is van módja, hogy igény szerint képeztessük a gyereket. A lényeg, hogy mindig mérlegeljünk, mi az, amit egyrészt magunk is elvégezhetünk, másrészt ami valóban a gyerek érdekeit szolgálja (valóban érdekli, vagy valóban jó benne), és tartsuk be az időkeretet: soha ne rakjunk estére órát. A különóra mindenképp fejeződjön be 16-17 óra körül: ne várjuk el a gyerektől, hogy reggel nyolctól ennél tovább talpon és toppon legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.