Január 12-én ünnepeljük a Magyar Musical napját arra emlékezve, hogy 1961 január 12-én mutatták be a Petőfi Színházban az Egy szerelem három éjszakája című zenés darabot, amit a pályakezdő Szinetár Miklós rendezett, és amelynek főszerepét Bodrogi Gyula és Margitai Ági játszotta. A darab színre állításának különleges története van, hiszen ez volt az első musical, amit magyar közönség valaha láthatott, előtte csak hírből hallhattak a műfajról, mivel a My Fair Ladyt alig pár évvel a magyar előadás előtt mutatták be Amerikában, így esélye sem volt a hazai közönségnek értesülni róla, az abból készült film, a West Side Story filmváltozata pedig az Egy szerelem három éjszakája bemutatójának évében készült el.
A hatvanas évek eleje érdekes időszak volt, a színházi felszabadulásnak az időszaka, amibe én nagyon fiatalon, pályakezdőként csöppentem, és amit minden porcikámmal szerettem
– emlékszik vissza Bodrogi Gyula.
– 1958-ban végeztem a színművészetin, és 61-ben mutattuk be az Egy szerelem három éjszakája című darabot. Nekem még a színházcsinálás is új volt akkor, nemhogy a musical, mint műfaj. Egy percet sem gondolkodtam, amikor Szinetár Miklós hívott. Nem is gondolkodtunk, csak belevetettük magunkat a munkába, örömmel fogadtuk, hogy nekünk szánták a szerepeket. Margitai Ágival, Sennyei Verával, Agárdy Gáborral, Miklósy Györggyel és Horváth Tivadarral fantasztikus volt a közös munka.
Bodrogi emlékezetében már elmosódott a próbaidőszak, arról viszont kristálytiszta képe van, miként fogadta a közönség.
– Tomboló siker volt! Egy musical, amely nem zenés vígjáték, hanem zenés dráma volt. Ez nagyon új volt abban az időben, a közönség nem találkozott előtte hasonlóval sem – meséli Bodrogi. – Szinetár Miklós egyébként azt tervezte, hogy az akkori Petőfi Színházat – a mostani Thália – musicalszínházzá alakítja, be is mutattak utánunk néhány zenés darabot, de végül valamiért nem valósult meg a terve.
A színpadi darabból 1967-ben filmet írtak, Révész György alkotásának főszerepét Tóth Benedek és Venczel Vera játszotta. A művésznő még koptatta a Színművészeti Főiskola padjait, amikor szereplőválogatásra érkezett a filmgyárba. Később szívdobogva lépett be a forgatásra, ahol már olyan színészóriások várakoztak, mint Sinkovits Imre, Latinovits Zoltán vagy Darvas Iván, a filmbéli háromkirályok.
Venczel Vera a tőle megszokott módon, csendesen szólt a telefonba, de amikor meghallotta, hogy az Egy szerelem három éjszakája okán keressük, csilingelő hangon emlékezett a sok évvel ezelőtti forgatásra.
– Ma is állítom, életem legnagyobb ajándéka és az egyik legszebb emléke, hogy főszerepet játszhattam a filmben – mesélte a művésznő. – Óriásokkal találkoztam kis főiskolásként, akik partnernek tekintettek. Sokszor eszembe jut például Sinkovits Imre bátorítása.
A színésznő kérdések nélkül idézte fel felejthetetlen élményeit: fantasztikus színészekkel ismerkedett meg, akik számtalanszor bizonyították, hogy legalább olyan jó emberek, mint amilyen hatalmas színészek.
– Sorolhatnám a kollégákat, de elcsuklik a hangom, hiszen már alig néhányan lépkedhetnének a színpadon, ha nem lenne ez az átkozott vírus. A legtöbb szeretettel talán a filmbeli Bálintra gondolok, mert Tóth Benedek igazán szerethető partner volt.
Venczel Vera a film sikerének köszönhetően eljutott egészen Argentínáig, mivel a Buenos Aires-i és a Mar del Plata-i fesztiválon díjakat nyert az alkotás.
Az élet nagy ajándéka volt, hogy eljátszhattam Júliát a filmben
– búcsúzott a Jászai Mari-díjas művésznő.
– Csak annyit szeretnék még mondani, hogy már alig várom, hogy újra színházba mehessünk: én a színpadra a nézők a széksorokba. A balesetem, amely hosszú ideig nagyon megviselt, már csak rossz emlék, csak a kondíciómat, az erőnlétemet kell visszaszereznem, és akkor jöhetnének a fellépések is. A filmben feltűnt egy huszonéves zenész, egy szemüveges fiatalember, akit a publikum a Táncdalfesztiválon ismerhetett meg egy évvel korábban.
– 1966-ban elénekeltem a Még fáj minden csók című Illés-nótát, és úgy látszik, a fizimiskám feltűnt a film készítőinek – emlékezett Szörényi Levente. – Pár mondat után megegyeztünk, mondták, értesítenek, ha szükség lesz rám.
Egyszer csak, reggel hat órakor taxi érkezett a lakáshoz, elvitték a Lumumba utcába, a Filmgyárba, és mondták, várjon türelemmel.
– Vártam, és közben néztem a színészóriásokat, akik mint egy hétköznapi halandó, kávéval a kezükben, cigivel a szájukban diskuráltak, majd egyszer csak, a „felvétel” jelszóra varázsütésre művészekké változtak. Hogy én mit kerestem közöttük? Jó kérdés. Néhány taktust kellett eldúdolnom, na jó, énekelnem, aztán mehettem a kasszához. Huszonévesen nagyon jól megfizettek az „alakításomért”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.