Az afáziás beteg az agyi károsodás következtében részben vagy teljesen elveszíti a beszédkészségét, azaz nem tudja a gondolatait szavakban vagy írásban kifejezni, illetve nem érti mások beszédét. A stroke-on átesett beszédzavarral küzdő betegeknek fontos a beszéd gyakorlása, mely történhet a családtagok, hozzátartozók bevonásával, illetve logopédus segítségével.
Testünk jobb oldalát a bal, a bal oldalát pedig a jobb agyfélteke vezérli.
A beszédmegértésben, a szavak leírásában, az írott szavak megértésében, a számolásban szerepet játszó területek a bal agyféltekében helyezkednek el.
Így a bal féltekében bekövetkező agyi katasztrófa az esetek jelentős részében beszédzavarhoz vezet.
A beszédközpont általában mind a jobb, mind pedig a balkezeseknél a bal féltekében van, de egyes balkezeseknél előfordulhat, hogy ez a központ a jobb félteke vagy a jobb és a bal félteke között helyezkedik el.
Az 1860-as években egy francia orvos, Paul Broca egy beszédképtelen beteg felboncolt agyát vizsgálta és megállapította, hogy a bal félteke homloklebenyének oldalán lévő terület sérülése expresszív, vagyis motoros afáziához vezet.
Az e területen (Broca-terület) sérült betegeknek nehézséget jelent a szavak helyes kiejtése. beszédük értelmes lehet, de a mellékneveket, kötőszókat, határozószókat sokszor elhagyják, beszédük lassú és nehézkes, ennek ellenére mind az írott, mind a beszélt nyelvet megértik.
Karl Wernicke német kutató több mint egy évtizeddel a Broca-vizsgálatok után felismerte, hogy a bal féltekében a halántéklebeny bizonyos sérülése receptív, azaz szenzoros afáziához vezet. A Wernicke-területen sérült egyének nem képesek a szavak megértésére, hallják a beszédet, de a szavak jelentését nem értik. A szavak helyes kiejtése általában nem okoz gondot számukra, de beszédük értelmetlen.
E vizsgálatok jelentősek voltak a beszédzavar kutatásában. A mai napig folyamatosan próbálják teljesen feltérképezni az emberi agyat. Ma már sokkal több ismerettel rendelkezünk a különböző agyterületekről és azok funkcióiról, így azokat a sérüléseket is ismerjük, amelyek beszédzavarhoz vezetnek.
E kutatások alapján a motoros és a szenzoros afáziának több típusát különböztetjük meg.
A stroke-on átesett, beszédzavarral is küszködő betegeknek épp olyan fontos a beszéd gyakorlása, mint a rendszeres mozgás. Az, hogy a beteg mely afáziatípusba sorolható, a kezelőorvos, logopédus állapítja meg.
Tapasztalataim szerint a kórházakban nem fordítanak elég figyelmet e problémára, ezért ha kétségeink vannak, akkor magunk is meggyőződhetünk arról, hogy a betegnek a beszédértéssel, a beszédformálással vannak-e nehézségei vagy mindkettő (globális afázia) gondot okoz a számára.
Ha a beszédértést vizsgáljuk, pl. kérjük meg a beteget, hogy emelje fel valamelyik karját vagy nyisson ki egy könyvet az általunk megadott oldalon. Televíziónézés, rádióhallgatás közben is figyeljük őt, ha nem érti az ott elhangzottakat, nem tudja élvezni a műsort.
A beszéd gyakorlással folyamatosan javítható, a javulás lassú folyamat, de eredményes lehet, ha a hozzátartozók, a családtagok bevonják a beteget beszélgetéseikbe, de külön is sok foglalkozást és türelmet igényel a beszédkézség javítása. Ha ezt a család nem tudja megoldani, feltétlenül szükséges logopédus segítségét igénybe venni.
Potondi Eszter
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.