Tragikus évforduló: Továbbra sem hoztak ítéletet a Hableány-ügyben

Hableány-katasztrófa
PUBLIKÁLÁS: 2023. május 28. 17:00
A 27 emberéletet követelő borzalmas tragédia 2019. május 29-én történt. A szörnyű baleset legfiatalabb áldozata 6, a legidősebb 71 éves volt.
Bors

Hétfőn lesz négy éve, hogy 2019. május 29-én szerdán este a Viking Sigyn szállodahajó összeütközött a Hableány városnéző turistahajóval a Margit híd pesti hídfőjének közelében.

A tragikus baleset helyszínén létrehozott emlékmű. Fotó: Ferenc ISZA

A Hableány fedélzetén a kapitányon és munkatársán kívül 33 dél-koreai állampolgár tartózkodott. 27-en a Dunában lelték halálukat, mindössze 7 embert sikerült kimenteni. Egy személyt azóta is eltűntként tartanak nyilván. 

Örökre megváltoztatta őket a tragédia

Az eddig eltelt négy év sem lehetett elegendő ahhoz, hogy a Hableány-katasztrófa túlélői feldolgozzák a velük történteket, valamint szeretteik elvesztését. Ez nem csoda, hiszen nemcsak az ő életük került veszélybe, hanem végig kellett nézniük szeretteik halálát, és napokat, heteket kellett várniuk arra, hogy megtalálják és eltemethessék rokonaikat. Öten most tagjai annak a perközösségnek, amely összesen 4 milliárd forint kártérítést követel a Viking és a Hableány üzemeltetőjétől.

Emlékük azóta is kísérti őt

Egy asszony a lányával, a nővérével és a bátyjával szállt fel a Hableányra azon a borzalmas estén. Testközelből élte át mind bátyja, mind nővére elvesztését. Emlékük azóta is kísérti, azzal a tudattal együtt, hogy karnyújtásnyira tőle vesztek oda a folyóban, és ő bárhogyan próbálta, végül nem tudott rajtuk segíteni.

Nővérével a legjobb barátnők voltak, három perc sétára laktak egymástól és egy helyen dolgoztak. Bátyjával szintén napi kapcsolatban álltak, az életük minden történését megosztották egymással.

Elcsendesedtek a sikolyok

Az asszony lánya is a felszínre evickélt. Amikor felbukkant a hullámokból, egy nő odaszólt neki: „Fogd meg!”, és segített felkecmeregni az életet jelentő mentőövre. Együtt kapaszkodtak, és a lábukkal hajtották magukat. Rendőrségi vallomásában a lány elmondta: közvetlenül a baleset után észrevettek egy másik hajót, ami elől menekülniük kellett. Egy ideig még hallottak segélykiáltásokat, amelyek aztán fokozatosan elcsendesedtek. Végül kihúzták őket egy mentőcsónakba, egy harmadik túlélővel együtt. A lány szerint csoda, hogy ők heten megmenekültek.

Rokonaikat a Duna távolabbi szakaszánál találták meg, hetekkel a baleset után. Annyi időt töltöttek a vízben, hogy testük a felismerhetetlenségig torzult. Így nem tudták hagyományos koreai szertartás szerint eltemettetni őket, hamvasztani kellett.

Feldolgozhatatlan a gyász

A testvérei halála miatt érzett gyász az asszony számára feldolgozhatatlan. A baleset óta pszichikai problémákkal küzd, súlyos alvás- és evészavartól szenved, vízfóbiája alakult ki, és folyamatosan kísértik a baleset szörnyű, bevillanó képei.

A lány súlyos önváddal és bűntudattal küzd, mivel ő javasolta a családnak a magyarországi utazást. Nem sokkal előtte a nagybátyja agyi infarktust szenvedett, és ő biztatta arra, hogy felépülését egy emlékezetes utazással ünnepeljék meg. Nagynénjét, aki lányaként szerette őt, szintén ő győzte meg, hogy tartson velük. Amiatt is gyötrődik, hogy úgy érzi: az utazás megszervezésével végső soron megfosztotta szüleit, fivérét, nagybátyjait és unokatestvéreit attól, hogy teljes családban élhessenek.

Összesen 27 emberi életet követelt a Hableány-katasztrófa. Fotó: Sulyok László / Bors

Azon az estén minden megváltozott

2019. május 29-én, az esti órákban dél-koreai turisták indultak sétahajózni, hogy a Hableány fedélzetéről csodálják meg Budapest látványosságait. Akkor még nem sejthették, hogy legtöbbjüknek élete utolsó útja lesz. Sajnos ugyanazon az estén két szállodahajó is elindult, mindkettő ugyanannak a társaságnak a tulajdona volt és mindkettőt ukrán kapitány vezette: a Viking Sigyn és a Viking Idun.  

A Hableány a Parlament előtt balról megelőzte az elöl közlekedő szállodahajót, majd előtte hajózott és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A Hableányt követő szállodahajót vezető kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett. Percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le. A nagyobb hajó - a kapitánya gondatlansága miatt - nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó 35 személy a vízbe került.

Nem az életmentés volt a kapitányok számára az első

Valószínűleg több életet is meg lehetett volna menteni, ha a két nagy szállodahajó kapitánya azonnal a mentésre koncentrál, de nem ezt tették. A hátul haladó Idun az ütközés pillanatában a baleset helyszíne felé haladt, attól körülbelül 600 méterre volt. A balesetet követően azonban az „Ember a vízben” német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta a kapitánya, csak azt észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll.

Ezt látva tovább haladt a Margit híd felé, miközben mobiltelefonon – sikertelen – hívást kezdeményezett a balesetet okozó kapitánytársa felé. A figyelmetlen kapitány hajója lassítva áthaladt a már a mederfenékre süllyedt Hableány felett. Amikor a kapitány hajójával már éppen kiért a híd alól, rádión végül elérte kapitánytársát, aki tájékoztatta, hogy összeütközött egy hajóval, és megkérdezte, hogy lát-e valamit mögötte.

Erre a kérdésre azt válaszolta, hogy nem lát semmit, azt azonban hallotta, hogy valaki kiabált a fedélzet jobb oldalán. Annak ellenére, hogy a balesetet követően pár percen belül tudomást szerzett az ütközésről, nem tett fel további kérdéseket, hogy hol van az a hajó, amellyel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe, milyen mentésre irányuló intézkedéseket tesz kapitánytársa.

A Margit híd alóli kihaladása közben megállította a hajóját és figyelemmel kísérte, ahogy a másik szállodahajó mentőcsónakját leengedik. Amikor a mentőcsónak már ereszkedni kezdett a víz felé, a hajóját gyorsítani kezdte és balról elhaladt az ütközésben részes szállodahajó mellett, majd megállás nélkül tovább haladt. A kapitány a hajójával megkerülte a Margitszigetet, majd a Duna budai ágában völgymenetben hajózott, amikor a baleset miatt intézkedő vízirendőrök kikötésre kötelezték.

Két kapitány is hibázott

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje a vádlottat fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását a vádlott büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel és a vádlottat határozott időre a tiltsa el a vízi járművek vezetésétől. A férfi jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll, rendszeres jelentkezési kötelezettsége van a rendőrség felé – közölte korábban az ügyészség.

A Duna vízállása sem segítette a mentést

A tragikus baleset után nem sokkal speciális búvárok mentek Bajától egészen Budapestig. Akkor még nem sejthették, micsoda tragédia vár rájuk. A folyamatokat nehezítette, hogy akkor a Duna vízállása kifejezetten magas volt, valamint a sodrása is erős.

A Hableány az akkori adatok szerint mélyre süllyedt: a legmagasabban lévő pontja is két méterrel került a víz felszíne alá, a legmélyebben fekvő pedig 7,5 méter mélyen volt. A búvároknak ilyen leképesztő körülmények között kellett felhozniuk a hajóban rekedt holttesteket. A szörnyű baleset a külföldi sajtóban is komoly visszhangot kapott.

– mondta akkor Szathmári Zsolt, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület Petőfi Mentőcsoport vezetője.

A tragédia helyszínén egy válságstáb fogadta őket, és a megérkezésük után rögtön átvette a mentés irányítását a TEK, Hajdu János főigazgató személyes irányításával.

Az Országos Mentőszolgálat 14 mentőegységet irányított a helyszínre, a Dunai Vízirendészeti Kapitányság első hajója a baleset után kevesebb mint fél órával érkezett a helyszínre. A Margit híd és az Erzsébet híd közötti szakaszra hajózási zárlatot rendeltek el. A mentést jelentősen nehezítette az időközben beállt sötétség, az esős, hideg idő és a magas vízállású Duna erős sodrása.

A tragikus baleset felvételeit képgalériánkban tudod megnézni:

hableany
hableany
hableany
hableany
hableany
hableany
hableany
hableany
hableany
hableany

Azóta sem született ítélet a több milliárdos perben

2023. április végén újabb károsultat hallgatott meg a bíróság. Folytatódott ugyanis a hajókatasztrófa áldozatai, hozzátartozói és a hét túlélő kártalanítása miatt indult polgári per. A kártérítési per tavaly januárban, a távmeghallgatások sora 2022. szeptemberében kezdődött. Máig a felpereseknek mintegy felét sikerült meghallgatni. A várakozások szerint a polgári per még hosszú hónapokig, de akár évekig is eltarthat. Jogászok becslése szerint egyedül a leendő ítélet kiteheti majd indokolással együtt a nyolcszáz oldalt, ami a kártérítési per óriási összegéből és a nagy számú felperesből adódik. Ekkora kártérítés igényről még soha nem döntöttek magyar bíróságon.

A borzalmas este eseményei számokban

A baleset 2019. 05. 29-én, este 21 óra 5 perckor történt a Margit hídnál. A magyar, 35 főt szállító Hableányt letarolta a svájci Viking Sigyn szállodahajó. A Hableány az ütközés után 7 másodperccel süllyedt el. 7 túlélőt tudtak kimenteni. Összesen 19 másik hajóval végezték a keresést. 27 halálos áldozatot követelt a baleset, ketten magyarok voltak. A legfiatalabb utas 6, a legidősebb 71 éves volt. Az első riasztáskor az OMSZ 14 autóval ment a helyszínre. A mentésben több mint 1000 ember, 246 szolgálati jármű vett részt. A balesetkor a Duna vízhozama a normális mennyiség duplája, másodpercenként 4000-4500 köbméter volt. A folyó vízállása 501 cm volt, a sodrása 10-11 km/h sebesség a baleset idején. A víz hőmérséklete mindössze 10-12 fokos volt.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.