Elképesztő: nem tiltja az alkoholt a bringásoknak a KRESZ

Elképesztő: nem tiltja az alkoholt a bringásoknak a KRESZ

KRESZ
PUBLIKÁLÁS: 2018. május 30. 11:30
Könnyedén kijátszhatják a biciklisek a KRESZ-t, mert a szakértők szerint tele van vakfolttal. Az életükkel játszanak azok, akik keménykednek a nyeregben.
Zsigmond Viktória

„Haza tudok én menni!” – hangzik el nap mint nap a mondat például a kocsmákban, mielőtt az it­tas ember az épület előtt hagyott biciklijére pattanva elindulna haza. Bár a KRESZ azt mondja, hogy a kerékpáros akár pár sör után is hazamehet a kétkerekűn, ha a jármű biztonságos vezetésére képes, ezt az emberek nem mindig állapítják meg jól. Ezzel nemcsak saját maguk, hanem mások biztonságát is veszélyeztetik. 

– Az, hogy kinél milyen hatást vált ki akár egy pohár sör, az függ a személy testsúlyától és a szervezet feldolgozó képességétől is. Ezért nem lehet kimondani általánosságban, hogy egy sörrel még kerékpározhatunk – kezdte a Borsnak Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő.

– Az a probléma, hogy a KRESZ nem tiltja, de nem is engedi, hogy a kerékpárosok igyanak, mielőtt a forgalomba indulnának. Az egyetlen kikötés, hogy a személyjármű biztonságos vezetésére képes állapotban le­gyen, azonban ez a mondat nincs tisztázva, így a kerékpárosokat nehéz rajtakapni a szabályszegésen – tette hozzá a szakértő. Természetesen ha látszólag nem józan a bicikliző, akár büntethető is.

– Egy évekkel ezelőtti rendelet szerint főútvonalon kívül lehet úgy biciklizni, hogy valaki ivott, de a közlekedéshez megfelelő állapotban kell lenni. Ezzel az az egyetlen probléma, hogy az ittas ember bátrabban mondja, hogy tud még biciklizni – mondta Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse. – Viszont jó hír, hogy a változtatás ellenére nem nőtt ugrás­szerűen a balesetek száma.

Balesetnél bukhatnak 

Sajnos a kerékpárosok sok mindenből ki tudják húzni magukat, amiből más járművezető nem, de a balesetnél előveszik az összes résztvevőt. 

– Ha például egy autó és egy ke­rékpár ütközik, akkor bizony mindkét fél beszámíthatóságát megvizsgálják, így a kerékpáros akkor is bajba kerülhet, ha nem ő volt a hibás, de a balesetet elkerülhette volna, ha nem iszik meg indulás előtt 1-2 sört – tisztázta Dobrocsi Endre.

– Legjobb módja megállapítani, hogy milyen állapotban van a kerékpáros, az, ha lég- vagy véralkoholszintet néznek, és ebből tudnak következtetni arra, személy szerint mennyire tud biztonságosan közlekedni a forgalomban a kerékpáros. 

Máshol sétáltatnak 

Nálunk nem, de más országokban szokás az, hogy a járművezetőt arra kérik, hogy egy képzeletbeli egyenes vona­lon sétáljanak végig, így állapít­ják meg, hogy biztonságosan tud-e közlekedni. 

Szülők a felelősek 

Míg az autó vezetését vizsgához kötik, addig a bicikliseknek nincs szükségük semmilyen engedélyre, pedig ugyanabban a közegben közlekednek. Így csak a szülők és az iskolák felelőssége, hogy a gyermekeiket megfelelő módon felkészítik a helyes közlekedésre. 

Hogyan zárjuk le jól? 

„Olcsó bringa, drága lakat, sokáig a tiéd marad” – tartja a Magyar Kerékpárosklub mondása, amit érdemes megfogadni. A kerékpárokat mindig zárjuk le, még akkor is, ha csak öt percre megyünk be valahová. A vékony számzáras lakatokat felejtsük el, mert ezeket könnyű elvágni. A legjobb, ha U alakú, vastag zárat veszünk, vagy lánccal zárjuk le a bringát. 

Ne csak a kereket lakatoljuk le, mert azt könnyen kiszerelik, hanem a vázat is erősítsük oda valamihez. A legbiztonságosabb, ha a kerék és a váz is le van lakatolva, főleg akkor, ha hosszú időre hagyjuk magányosan a biciklit. 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.