A technika fejlődésével napjainkra a dízel autók mindegyikében, de lassan az új benzinesek többségében is megtalálható a turbófeltöltő.
– A turbófeltöltő nem egy klasszikus értelemben vett kopó alkatrész az autóban – mondta a Borsnak Adler Péter, a Wizard turbó ügyvezetője. – Ideális esetben azonos élettartammal kellene rendelkeznie, mint az autónak. A meghibásodások 90 százalékát valamilyen külső behatás okozza. Ilyen lehet a túlhasznált vagy rossz minőségű motorolaj, egy koszos levegőszűrő, amely nem megfelelő tisztaságú levegőt enged az akár kétszázezres fordulaton pörgő lapátok közé. A meghibásodott befecskendező rendszer, de az eltömődött részecskeszűrő is árt a turbó élettartamának.
– A turbó javítása szakszerű körülmények közt egyszerűbb, mint sokan képzelik, így nincs szükség a drága, gyári turbók beszerzésére egy meghibásodás esetén. A legtöbb, útjainkon futó típushoz rendelkezünk javítókészlettel, sőt akár polcról tudunk cseredarab leadása esetén felújított, garanciával rendelkező egységet biztosítani. A Wizard turbók a felújítás során a gyárival megegyező vadonatúj forgórészt kapnak a gyári értékekre beállítva. Ez egy költséghatékony, és tartós megoldás. Persze kaphatók gyári turbók is, a márkaszervizes ártól átlag 30–60 százalékkal olcsóbban. Fontos megjegyezni, hogy a turbók esetében nincs olyan, hogy utángyártott, hiszen az autógyárak külső partnerektől szerzik be motorjaikhoz a feltöltőket, mely gyártók biztosítják a javítókészleteket is. Fontos tanács, hogy az új egység beszerelésekor mindig járjanak utána a meghibásodást kiváltó oknak, és azt is javítsák, egyébként az új darab is gyorsan elromolhat – magyarázta Adler Péter.
A feltöltő javításának költsége természetesen függ annak mértékétől, egy alaposabb karbantartásnak számító beavatkozás akár harmincezer forintból is megúszható, de egy teljes felújítás költsége is ritkán haladja meg a százezres összeget.
Az autó meghálálja a törődést, igaz ez a turbóra is.
– A használat során kerülje a motor hirtelen leállítását egy nagyobb terhelés, például autópályás használat után, hagyja visszahűlni a rendszert alapjáraton való járatással.
– Hidegen se pörgesse a motort teljes terheléssel, a hideg olaj nem nyújt megfelelő kenést a szerkezetnek.
A turbófeltöltők a tapasztalatok szerint általában nem egyik pillanatról a másikra romlanak el. Vannak előjelek, mint például a hangosabban sípoló turbóhang, vagy épp a leállítás után még kicsit tovább működő motor, amely előrejelzi a turbó meghibásodását. Menet közben a nagyobb gyorsításoknál, emelkedőkön erőtlenné váló motor, amely esetleg a motorhibalámpát is aktiválja egyértelműen jelzi, érdemes a motor feltöltőjét szakemberrel megvizsgáltatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.