Hogyan hívjunk segítséget, ha baj van?

Hogyan hívjunk segítséget, ha baj van?

segélyhívás
PUBLIKÁLÁS: 2017. október 11. 15:30
Bár­mi­kor ke­rül­het olyan hely­zetbe, hogy azon­nal tár­csáz­nia kell egy se­gély­hívószá­mot. Akár baleset tanúi vagyunk, akár mi magunk kerülünk bajba.
Bors

Mit tegyünk, ha baj van?

A 112-es segélyhívószámot az ország területén bárhonnan – mobiltelefonról is – ingyenesen lehet hívni. A hívás az irányító­központok egyikébe fut be, majd innen riasztják a valamelyik mentőegysége közül azt, amely legközelebb található a hívóhoz. A diszpécserek egyébként egészségügyi végzettséggel is rendelkeznek, így instruálhatják a hívót, és ha szük­séges, döntést hoznak a teendőkről.

Jó, ha tudja!

Ko­moly vál­to­zások várhatóak október 1-jétől a 112-es se­gélyhí­vó­nál. A rendőrség és a tűzoltóság után a mentőszolgálat is csatlakozik az Egységes Segélyhívó Rendszerhez.

Milyen kérdésekre számíthatunk?

Az első, hogy hol történt az esemény. Ha ezzel kezdjük, a segítség akkor is útnak indítható, ha esetleg megszakadna a vonal. Adjuk meg a pontos helyszínt: a város, a kerület vagy városrész, az utca nevét, a ház, a lépcsőház, az emelet, az ajtó számát, esetleg a kapucsengőn szereplő nevet! Ha ez nem lehetséges, akkor is igyekezzünk minél pontosabb útmutatót adni, például autó­pályán határozzuk meg az irányt és a kilométerszelvényt!

Mi történt?

Röviden írjuk le az eseményt, például hogy gázolás, áramütés vagy mérgezés történt, esetleg tűz ütött ki.

Hány sérült van?

A válasz birtokában megfelelő számú és készültségű mentőegységet lehet a helyszínre irányítani.

Mit tudunk a sérült(ek) állapotáról ?

Mit látunk? Mire panaszkodik a beteg? Mozog-e, beszél-e? Vannak-e autóba, roncsok közé szorult áldozatok?

A bejelentő neve és telefonszáma

Ha a mentőegység valamilyen okból nem találja a megadott címet, visszahívhatja a bejelentőt útbaigazításért.

Van-e egyéb fontos tudnivaló?

Amíg a mentő megérkezik ma­radjunk a helyszínen, és ha szükséges, folytassuk az elsősegélynyújtást! Ha tehetjük, gondoskodjunk a kiérkező segítség zökkenőmentes fogadásáról, például zárjuk el a kutyákat, kapcsoljuk fel a villanyokat.

Segít-e az ICE-szám?

A közelmúltban széles körben elterjedt, hogy érdemes ICE név alatt elmentenünk valamelyik hozzátartozónk számát a mobiltelefonunkba. Az ICE az in case of emergency (veszély esetén) rövidítése, és az ötlet esetenként valóban hasznos lehet.

Jön az e-segélyhívás

2018 márciusa után kötelező lesz beszerelni minden új személy-, illetve könnyűteherautó-típusba. Az új, gyártóknak és szolgáltatóknak kötelező alkalmazás lényege: ha baleset történik, a készülék automatikusan és azonnal vészjelzést küld a 112-es segélyhívószámra, és továbbítja a szerencsétlenség legfontosabb adatait. Így a diszpécser hamarabb értesítheti a hatóságokat, a mentő- és védelmi szervezeteket, ezáltal gyorsabban kezdődhet a mentés.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.