Nem, ez nem egy tank, hanem a MÁV 160-nal repesztő gőzmozdonya

Nem, ez nem egy tank, hanem a MÁV 160-nal repesztő gőzmozdonya

MÁV
PUBLIKÁLÁS: 2017. szeptember 07. 18:00
<p>A szeptember első szombatján ismét útnak indított MÁV-242-es mozdony még mindig lehengerlő látványt nyújt.</p>
Bors

Igazi kuriózumok füstölögtek a Nyugati pályaudvar két vágányán szombat reggel. A MÁV-242-es, illetve 204-es mozdonyai érdekes jubileum miatt indultak ismét útnak.

Aznap ünnepelték ugyanis a Pest – Szolnok vasútvonal 170 éves fennállását, amelynek alkalmából az érdeklődők nosztalgiajáratokkal tehették meg ezt a távot, illetve az egyik vagonban magát a Szent Korona másolatát is elvitték Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelyére.

Bár eredetileg csak a 242-es indult volna útnak, a nagy érdeklődésre való tekintettel végül egy igazi matuzsálemet, az 1900-ban készült 204-es gőzmozdonyt is elindította a vasúttársaság Szolnokra. Mi most a 242-esről emlékezünk meg.

Trianoni gondok

A trianoni döntés súlyos következményekkel járt a magyar vasúti közlekedés tekintetében is. A világháborút megelőzően méltán az európai élmezőnybe tartozó mozdonyfejlesztések már nem voltak finanszírozhatóak a MÁV-nál, mozdonyállományának nagyobbik része az elszakított területeken maradt, vonalhálózata, forgalma a korábbi töredékére esett vissza. Súlyosbította a helyzetet az 1929-ben bekövetkezett nagy gazdasági világválság is.

Versengés

Ezek következményeként az 1930-as évekre a MÁV még mindig csak 100 km/h sebességre képes gyorsvonati mozdonyokkal rendelkezett. Bár az időközben megindult motorizáció következtében megjelentek a korszerű dízelmotoros, úgynevezett gyorssínautóbuszok, ám azok csak könnyű gyorsvonati szolgálatra voltak alkalmasak.

– Ebben a helyzetben a két vasúti járműgyár a Ganz és a MÁVAG versengésének köszönhetően született meg 1934-ben a GANZ gyárban az Árpád gyorssínautóbusz és erre válaszként a MÁVAG-nál a 242 sorozatú gőzmozdony. Az áramvonalas burkolatú mozdonyok Budapest és Miskolc-Kassa vonalon 120 km/h sebességgel továbbították a gyorsvonatokat az 1930-as évek közepétől. Ezen gőzmozdonysorozat darabjai voltak az utolsó, Európában menetrend szerint közlekedő, áramvonalas mozdonyok – nyilatkozta a Bors érdeklődésére Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője.

Sebességrekorder

Az 1936 és 1940 között Budapesten gyártott MÁV 242-es sorozatú gőzmozdonyok hazánk leggyorsabbjai voltak, összesen 4 darab készült belőlük. A Püspökladány-Biharkeresztes vonalon egy 1961-es mérés során a 242-002 számú gép elérte a 167 km/h sebességet, ezzel vált sebességrekorder gőzmozdonnyá.

Szén helyett gázolaj

A sorozat egyetlen megmaradt példánya a 242-001 pályaszámú gép, amelyet selejtezés után Püspökladányban állítottak ki, ahol 1981 és 1998 között állt. A felújítása 1998-2002 között zajlott a budapesti Istvántelki Járműjavító üzemben. Felújítása során a mozdonyt kívülről közel eredeti állapotba hozták, ám belülről korántsem, mivel az eredeti széntüzelést átalakították finomítottgázolaj-tüzelésre, a kor igényeinek megfelelően.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.