Veszélybe került több szórakoztató műsor a tervezett reklámtörvény miatt, így a Barátok közt és a Jóban Rosszban is. A sajtó megsarcolását elutasítja a kormánypárti és az ellenzéki média, csütörtökön elsötétülnek a képernyők.
Ma az átlagembernek gyakorlatilag egyetlen szórakozása, hogy munka után leül a tévé elé, sokaknak ugyanis nincs pénzük költségesebb kikapcsolódásra. Ezért a tévénézőknek igencsak kedvét szegheti, hogy a jelek szerint ettől a kevés szórakozástól is megfosztják.
Miután a kereskedelmi televíziók a reklámbevételekből élnek és ebből finanszírozzák a költséges szórakoztató műsorokat, ha még különadót kell fizetniük – mint az a képviselői indítványban szerepel –, akkor valahonnan hiányzik majd az a pénz.
Nyilván a legköltségesebb műsorok kerülnek veszélybe, azok, amelyek a legtöbb szórakozást nyújtják a nézőknek. Ha különadót fizettetnek a kereskedelmi tévékkel, akkor veszélyben az összes saját gyártású szuperprodukció: az X-Faktor, a valóságshow-k, a riportműsorok, a tehetségkutatók és a kedvenc napi sorozatok is, mint az Éjjel-nappal Budapest, a Jóban Rosszban vagy a Barátok közt.
Kalamár Tamás, az utóbbi sorozat producere annyit mondott: – Sajnálnám, ha megszűnne a sorozatunk, és a kollégákon kívül mindazt a másfél millió embert is, akinek az elmúlt tizenhat év alatt az élete részévé váltunk. A széria egyik legismertebb arca, Varga Iza reménykedik: – A Barátok közt csapata igazi közösséggé vált a tizenhat év alatt. Nemcsak a munkánkat és megélhetésünket, hanem egymást is elveszítenénk. Bízom benne, hogy erre nem kerül sor.
A TV2-es Jóban Rosszban színésze, Gazdag Tibor azt mondta: – A sorozat életére negatív hatással lenne egy ilyen változás, félek attól, hogy emiatt elveszítem a munkámat, és a stábból velem együtt mások is erre a sorsra jutnak. De súlyosan érintené a helyzet a nézőket is – nyilatkozta a Borsnak a színész.
A készülő törvény érinti az írott sajtót is, ezért a Magyar Lapkiadók Egyesülete a szakmai szövetségekkel közösen, egyöntetűen elutasítja a törvénytervezet tartalmát, a Reklámszövetség pedig bojkottot hirdetett. Az Index információi szerint 2014. június 5-re tiltakozást szerveznek, ami úgy tűnik, egységbe kovácsolja a médiát.
A TV2, a Hír Tv és az RTL Klub lapzártánk előtt, az elsők között csatlakozott. Az RTL Klub hétfő délután kemény hangú közleményében azt írta, ez a törvény komolyan veszélyezteti társaságuk gazdaságos működését. – Pillanatnyilag nem készültünk válságtervvel arra az esetre, ha a tiltakozások ellenére mégis bevezetik a különadót – mondja Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. – Csatlakozunk a csütörtök este 19.15-től 19.30-ig tartó sötét képernyős tiltakozáshoz, ami érinti az RTL-csoport minden csatornáját és az online felületeket is.
A TV2-nél is kiverte a biztosítékot a különadó ötlete. – A TV2 nem számolt a különadóval, amely a vállalat működését ellehetetlenítené. Több hír- és tájékoztató műsor (Tények, Mokka, Napló, Aktív) költségvetése csökkenne, sőt akár meg is szűnhetnek népszerű sorozatok.
Sajnos a bevezetése esetén felül kell vizsgálnunk az alkalmazottak létszámát, de az is lehet, hogy más országból működtetjük a TV2-t. Éppen ezért bízunk abban, hogy a döntéshozók nem azokat a szereplőket büntetik, amelyek magyar munkaerővel magyar tartalmakat állítanak elő – mondta Koltay Tamás, a TV2 szóvivője.
Adó a netnek is?
A Fidesz kultúrpolitikusa, L. Simon László dolgozta ki a javaslatot. Szerinte ezt fogadják el szó szerint törvényként is. Azt állította, hogy vannak papíron veszteséges tévék, rádiók, újságok, amik mégis működnek. Tehát elkerülik az adófizetést, így különadót kell kivetni rájuk. Már idén fizetniük kell.
A hírek szerint L. Simon tegnap a Kossuth Rádióban azt mondta: a közösségi oldalak is adózni fognak. Vélhetően a Facebook, a YouTube, valamint a Google is célkeresztbe került.
Kerestük L. Simont, de nem értük utol. A kormánytól lapzártánkig nem kaptunk választ a kérdéseinkre. Számoltak-e ekkora tiltakozással? Módosítják-e az adót? - ezt kérdeztük volna.
Így adóznak a tervezett reklámbevételek után
5 milliárd forintig 1 százalékot, az 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot, 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot, 15 és 20 milliárd között 30 százalékot, 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.