A tévé feltalálása óta nem volt akkora durranás a világon, mint a Facebook - állítják szakemberek a közösségi oldal tizedik születésnapja kapcsán. Barátságokat, szerelmeket és munkahelyet szerzünk és veszítünk el általa. A Bors a Facebook titkát vizsgálta.
Tíz éve, 2004. február 4-én néhány harvardi diák Mark Zuckerberg vezetésével létrehozta a Thefacebook nevű közösségi oldalt a későbbi Facebook elődjét. – Én tavasszal kerültem az oldalra, ahova akkor még csak harvardos diákok regisztrálhattak. Nagyon egyszerű adatlap volt: csupán egy profilkép és néhány adat. Később tudtam csak meg, hogy Zuckerbergék a kollégiumok belső, egyetemi adatbázisainak feltörésével „szerezték” az első felhasználókat – mesélte a Borsnak Cserny Réka, egykori válogatott kosárlabdázó, aki akkoriban az egyetem diákja volt, és így első magyarként lett a Facebook 1586. felhasználója.
Azóta már több mint 1,2 milliárd ember, a világ népességének hatoda csatlakozott. Zuckerbergből a világ egyik leggazdagabb embere, a Facebookból pedig a legnagyobb üzlet lett. – Úgy hat-nyolc éve robbanhatott a Facebook-bomba. A Harvard után más egyetemek diákjai is csatlakozhattak, majd kiterjesztették a felhasználói kört az egész világra. Szerződést kötöttek a hírességekkel, akik hatalmas tömegeket vonzottak a közösségi oldalra.
Aztán 2012-ben a tőzsdén is megjelent a cég – tudtuk meg Gombos Zsolttól, az Online Marketing Akadémia alapítójától. A téma egyik hazai szakértője szerint a közösségi oldal létrejötte legalább akkora mérföldkő az emberiség történetében, mint a könyvnyomtatás, a rádió vagy a televízió feltalálása. Vele ért egyet Radisics Milán, a közösségi oldalakra szakosodott socialmedia.com vezetője is. – A titok a hírfolyam és a like: ezek segítségével már nem a felhasználó megy az oldalra, hanem fordítva, az oldalak jönnek hozzánk.
Palvin Barbarának közel négyszázezer rajongója van a Facebookon
Sokan már élni sem tudnak a közösségi oldal nélkül. – Ők ha például elmennek nyaralni, ahol nem jutnak netközelbe és később újra fellépnek, rögtön végignézik, mi történt azóta, hogy utoljára feljelentkeztek. A legtöbben azért csatlakoznak, hogy ne maradjanak le, mivel ma már a „Facebookon történnek a dolgok”. Ezért csekély árnak tűnik, hogy cserébe minden adatunkat tudja a közösségi oldal.
A portál ugyanis elvileg ingyenes, gyakorlatilag az adatainkkal kereskedik. A hirdetők innen tudhatják, hogy egy-egy felhasználónak milyen személyre szabott reklámcsomagot kell kínálni – magyarázza a szakember.
Persze csak az egyszerű felhasználóknak van „ingyen” a közösségi oldal. Fluor Tomi szerint a rajongói oldalakat megpróbálják keményen lehúzni. – Negyedmillió felhasználó után posztonként ötvenezer forintot kellene fizetnem, ha azt szeretném, hogy minden rajongóm lássa.
Ennyi pénzem persze nincs – mondta a legtöbb követővel bíró magyar énekes, akit folyamatosan ostromolnak a hölgyrajongók a világhálón. – Ma már hozzászoktam ehhez, de eleinte nagyon meglepődtem, amikor például egy lány küldött magáról egy képet, amin csak a CD-m takarta az intim tájait – nevet Tomi.