Facebook: nagyobb durranás, mint a tévé feltalálása

internet
PUBLIKÁLÁS: 2014. február 03. 11:00
A tévé feltalálása óta nem volt akkora durranás a világon, mint a Facebook - állítják szakemberek a közösségi oldal tizedik születésnapja kapcsán. Barátságokat, szerelmeket és munkahelyet szerzünk és veszítünk el általa. A Bors a Facebook titkát vizsgálta.
Hunyadi Áron

Tíz éve, 2004. február 4-én néhány harvardi diák Mark Zuckerberg vezetésével létrehozta a Thefacebook nevű közösségi oldalt a későbbi Facebook elődjét. – Én tavasszal kerültem az oldalra, ahova akkor még csak harvardos diákok regisztrálhattak. Nagyon egyszerű adatlap volt: csupán egy profilkép és néhány adat. Később tudtam csak meg, hogy Zuckerbergék a kollégiumok belső, egyete­mi adatbázisainak feltörésével „sze­rezték” az első felhasználókat – mesélte a Borsnak Cserny Réka, egykori válogatott kosárlabdázó, aki akkoriban az egyetem diákja volt, és így első magyarként lett a Facebook 1586. felhasználója.

Azóta már több mint 1,2 milliárd ember, a világ népességének hatoda csatlakozott. Zuckerbergből a világ egyik leggazdagabb embere, a Facebookból pedig a legnagyobb üzlet lett. – Úgy hat-nyolc éve robbanhatott a Facebook-bomba. A Harvard után más egyetemek diákjai is csatlakozhattak, majd kiterjesztették a felhasználói kört az egész világra. Szerződést kötöttek a hírességekkel, akik hatalmas tömegeket vonzottak a közösségi oldalra.

Aztán 2012-ben a tőzsdén is megjelent a cég – tudtuk meg Gombos Zsolttól, az Online Marketing Akadémia alapítójától. A té­ma egyik hazai szakértője szerint a közösségi oldal létrejötte legalább akkora mérföldkő az emberiség történetében, mint a könyvnyomtatás, a rádió vagy a televízió feltalálása. Vele ért egyet Radisics Milán, a közösségi oldalakra szakosodott socialmedia.com vezetője is. – A titok a hírfolyam és a like: ezek segítségével már nem a felhasználó megy az oldalra, hanem fordítva, az oldalak jönnek hozzánk.

Palvin Barbarának közel négyszázezer rajongója van a Facebookon

Sokan már élni sem tud­nak a közösségi oldal nélkül. – Ők ha például elmennek nyaralni, ahol nem jutnak netközelbe és később újra fellépnek, rögtön végignézik, mi történt azóta, hogy utoljára feljelentkeztek. A legtöbben azért csatlakoznak, hogy ne maradjanak le, mivel ma már a „Facebookon történnek a dolgok”. Ezért csekély árnak tűnik, hogy cserébe minden adatunkat tudja a közösségi oldal.

A portál ugyanis elvileg ingyenes, gyakorlatilag az adatainkkal kereskedik. A hirdetők innen tudhatják, hogy egy-egy felhasználónak milyen személyre szabott reklámcsomagot kell kínálni – magyarázza a szak­ember.

Persze csak az egyszerű felhasználóknak van „ingyen” a közösségi oldal. Fluor To­mi szerint a rajongói oldalakat megpróbálják keményen lehúzni. – Negyedmillió felhasználó után posztonként ötvenezer forintot kellene fizetnem, ha azt szeretném, hogy minden rajongóm lássa.

Ennyi pénzem persze nincs – mondta a legtöbb követővel bíró magyar énekes, akit folyamatosan ostromolnak a hölgyrajongók a világhálón. – Ma már hozzászoktam ehhez, de eleinte nagyon meglepődtem, amikor például egy lány küldött magáról egy képet, amin csak a CD-m takarta az intim tájait – nevet Tomi.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.