Aktuális

Facebook: nagyobb durranás, mint a tévé feltalálása

Hunyadi Áron

Létrehozva: 2014.02.03.

A tévé feltalálása óta nem volt akkora durranás a világon, mint a Facebook - állítják szakemberek a közösségi oldal tizedik születésnapja kapcsán. Barátságokat, szerelmeket és munkahelyet szerzünk és veszítünk el általa. A Bors a Facebook titkát vizsgálta.

Tíz éve, 2004. február 4-én néhány harvardi diák Mark Zuckerberg vezetésével létrehozta a Thefacebook nevű közösségi oldalt a későbbi Facebook elődjét. – Én tavasszal kerültem az oldalra, ahova akkor még csak harvardos diákok regisztrálhattak. Nagyon egyszerű adatlap volt: csupán egy profilkép és néhány adat. Később tudtam csak meg, hogy Zuckerbergék a kollégiumok belső, egyete­mi adatbázisainak feltörésével „sze­rezték” az első felhasználókat – mesélte a Borsnak Cserny Réka, egykori válogatott kosárlabdázó, aki akkoriban az egyetem diákja volt, és így első magyarként lett a Facebook 1586. felhasználója.

Azóta már több mint 1,2 milliárd ember, a világ népességének hatoda csatlakozott. Zuckerbergből a világ egyik leggazdagabb embere, a Facebookból pedig a legnagyobb üzlet lett. – Úgy hat-nyolc éve robbanhatott a Facebook-bomba. A Harvard után más egyetemek diákjai is csatlakozhattak, majd kiterjesztették a felhasználói kört az egész világra. Szerződést kötöttek a hírességekkel, akik hatalmas tömegeket vonzottak a közösségi oldalra.

Aztán 2012-ben a tőzsdén is megjelent a cég – tudtuk meg Gombos Zsolttól, az Online Marketing Akadémia alapítójától. A té­ma egyik hazai szakértője szerint a közösségi oldal létrejötte legalább akkora mérföldkő az emberiség történetében, mint a könyvnyomtatás, a rádió vagy a televízió feltalálása. Vele ért egyet Radisics Milán, a közösségi oldalakra szakosodott socialmedia.com vezetője is. – A titok a hírfolyam és a like: ezek segítségével már nem a felhasználó megy az oldalra, hanem fordítva, az oldalak jönnek hozzánk.

Palvin Barbarának közel négyszázezer rajongója van a Facebookon

Sokan már élni sem tud­nak a közösségi oldal nélkül. – Ők ha például elmennek nyaralni, ahol nem jutnak netközelbe és később újra fellépnek, rögtön végignézik, mi történt azóta, hogy utoljára feljelentkeztek. A legtöbben azért csatlakoznak, hogy ne maradjanak le, mivel ma már a „Facebookon történnek a dolgok”. Ezért csekély árnak tűnik, hogy cserébe minden adatunkat tudja a közösségi oldal.

A portál ugyanis elvileg ingyenes, gyakorlatilag az adatainkkal kereskedik. A hirdetők innen tudhatják, hogy egy-egy felhasználónak milyen személyre szabott reklámcsomagot kell kínálni – magyarázza a szak­ember.

Persze csak az egyszerű felhasználóknak van „ingyen” a közösségi oldal. Fluor To­mi szerint a rajongói oldalakat megpróbálják keményen lehúzni. – Negyedmillió felhasználó után posztonként ötvenezer forintot kellene fizetnem, ha azt szeretném, hogy minden rajongóm lássa.

Ennyi pénzem persze nincs – mondta a legtöbb követővel bíró magyar énekes, akit folyamatosan ostromolnak a hölgyrajongók a világhálón. – Ma már hozzászoktam ehhez, de eleinte nagyon meglepődtem, amikor például egy lány küldött magáról egy képet, amin csak a CD-m takarta az intim tájait – nevet Tomi.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek