Ez a szorongó utasok számára legbiztonságosabb hely a repülőgépeken

turbulencia
PUBLIKÁLÁS: 2025. január 05. 06:00
Légi-közlekedési szakértők felfedték a titkot arról, hogy mely helyek a „legbiztonságosabbak" a repülőgépeken az utazástól szorongó utasok számára, vagy akik félnek egy egyébként meglehetősen valószínűtlen vészhelyzettől.
Melyik a legbiztonságosabb ülés egy esetleges repülőgép-szerencsétlenség során? - illusztráció Forrás: Shutterstock/ Andrii Vodolazhskyi

Melyik a „legbiztonságosabb hely", ahol a repülőn ülhetsz?

A szorongó, ideges utasok vélhetőleg mindent tudnak a rettegett turbulenciáról és az elkerülhetetlen szorongásokról, amelyek egy ilyen eseménynél felléphetnek.

Általános az egyetértés az utazók között abban, hogy a turbulencia sokkal jobban érezhető a repülőgép hátuljában, így joggal vélhetnénk, hogy ez kevésbé biztonságossá teheti a gép hátsó részét a többihez képest.

A Daily Star szerint azonban tanulmányok kimutatták, hogy ha valami esetleg tényleg rosszul sülne el, valójában a repülőgép hátulja a legbiztonságosabb hely a repülőgépen.

2015-ben a Time magazin a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) elmúlt 35 évének adatait vizsgálta meg, amelyben arra jutottak, hogy a kabin hátsó harmadában ülők esetében a halálozási arány 32 százalékos volt.

A gép első harmadában ülők halálozási aránya 38 százalék volt, míg a középen lévő folyosói ülések halálozási aránya 44 százalék volt.

A szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy ezek a számok nagymértékben múlnak a körülményeken is, korábban is előfordult már, hogy a repülőgép elején ülő utasok is életben maradtak.

Törésteszt a Mexikói-sivatagban

2012-ben tudósok egy csoportja egy, a Mexikói-sivatagban végzett törésteszt során megvizsgált egy lezuhant repülőgépet, hogy meghatározhassák, melyik ülés a legbiztonságosabb, ha egy kereskedelmi repülőgép lezuhanna.

A 2012-es töréstesztben részt vevő Boeing 727, amely korábban a Champion Air flottájában repült Forrás: Wikipedia/Eddie Maloney from North Las Vegas, USA - CHAMPION 727, CC BY-SA 2.0

Természetesen a gépen nem valódi emberek ültek, hanem törésteszt-bábuk, illetve kamerák és mérőműszerek. A gépet egy hatfős legénység vitte fel a levegőbe, mielőtt egy távirányítós kezelőhöz került volna, aki a Boeing mögött repülő másik gépen tartózkodott. A tesztgép személyzete három perccel a becsapódás előtt biztonságosan kiugrott a járműből.

A töréstesztben részt vevő gép több részre szakadt, a pilótafülke is elvált a törzstől Forrás: Wikipedia/Riom

A hatalmas repülőgép-szerencsétlenségben a gép futóműve és a repülőgép törzse több részre szakadt. A kísérlet végül feltárta, melyik ülés volt a legbiztonságosabb egy ilyen helyzetben.

Mint kiderült, a 7A ülés, amely több mint 150 méterrel repült odébb a becsapódástól, a legrosszabb: szinte biztos, hogy a benne ülő személy életét vesztette volna. A szakértők végül arra a következtetésre jutottak, hogy baleset esetén a legjobb helyek a szárnyak mellett vannak. A gép hátulja közelében lévő helyek is jók, mivel ott a legerősebb a repülőgép teste.

Legnagyobb meglepetésre a tudósok kiderítették, hogy a repülőgép hátuljában ülő utasok képesek lettek volna felállni, és komoly sérülés nélkül elhagyhatták volna a roncsot.

Nézd meg videón a 2012-es töréstesztet:

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.