Egy üzleti manipuláció áldozatául esett fiatal szőke nő bevásárlótáskákkal a kezében boldogan

Fogalmad sincs róla, mi mindennel manipulálnak az üzletekben

vásárlás
PUBLIKÁLÁS: 2025. szeptember 25. 13:45
Nem mondunk újat azzal, hogy a különböző üzletekben minden lehetséges módon próbálják vásárlásra ösztönözni a vevőket. A legtöbb esetben az emberek túlnyomó többsége észre sem veszi, hogy befolyásolják őket. Vajon hogyan szúrható ki a manipuláció? Cikkünkből kiderül!

A befolyásolás ősi technika, amely az idők kezdete óta jelen van az emberek életében. A szupermarketek, ruhaboltok és egyéb üzletek, nagyobb márkák azonban tökélyre fejlesztették a megtévesztés és manipuláció művészetét az utóbbi évtizedekben. Ezekkel a trükkökkel próbálják megvezetni a vevőket!

Üzleti manipulációnak kitett fiatal férfi boldogan válogat a ruhák között egy ruhaboltban
Az emberek nagy része nem is sejti, hogy a boltokban minden pillanatban manipulációnak van kitéve
Fotó: Drazen Zigic /  Shutterstock 

A vásárlók manipulációja az üzletekben

Egy 2022-es felmérés szerint az online kereskedelem egyértelmű fellendülése ellenére a vevők továbbra is értékelik a személyes vásárlás élményét. Ahhoz, hogy ezt a jelenséget fenntartsák, a boltok kénytelenek újabb és újabb befolyásolási technikák alkalmazására, hogy sikeresen meggyőzék a vásárlóikat a fogyasztásról. Vajon melyek a leggyakoribb módszerek, amelyekkel szinte minden alkalommal találkozunk, de észre sem vesszük azokat? Íme!

Illatok, zene

A legtöbb üzletben a lejátszott zenékkel és a különböző illatokkal is a megszólítani kívánt vevőkre próbálnak hatni. Habár minőségi szempontból is fontos a szerepük, tudat alatt valójában pénzszórásra bírnak. Az érzékszervekre ható eszközökkel boldog, önfeledt, vidám hangulatot idéznek fel a vásárlókban azért, hogy jobb kedvre derítsék őket, ezáltal hajlamosabbak legyenek a vásárlásra. A különböző aromák érzelmi kötődést alakíthatnak ki bolt és vásárló között, a zene pedig képes hosszabb maradásra bírni a betérőket, akik így könnyebben beleszerethetnek még néhány holmiba, még többet költve. A gyors tempójú dallamok serkentik a döntést, míg a lassabbak elidőzésre ösztönöznek. 

Egy felmérésben kimutatták, hogy egy borszaküzletben, ha francia zenét játszottak, kétszeresére nőtt a francia borok vásárlása, noha az emberek csupán 2 százaléka mondta, hogy a zene hatással volt rájuk. Az is közismert, hogy több nagy gyorsétteremlánc is szándékosan az utcára engedi az üzletben terjengő illatokat, hogy becsábítsák a vásárlókat. 

Az üzlet belső elrendezése

Az átlagos üzletekben sok a félkörív formájú elrendezés, és igyekeznek egymáshoz közel, sűrűn elhelyezni az egyes termékeket, ruhákat. A félköríves elrendezés az ölelésre emlékezteti a vásárlókat, ami biztonságérzettel párosul, így nem véletlen, hogy ezek a területek a boltok leglátogatottabb részei. A luxusüzletekbe ezzel szemben azért megy valaki, hogy távolságot tartson az átlagos holmiktól, ezért ezekben az üzletekben nem ömlesztve vannak a termékek. Az ilyen boltokban kifejezetten távol helyezik el a termékeket egymástól, és mindössze néhány darabot tesznek belőlük a polcokra, ezzel is növelve az exkluzivitást. A boltok színekkel is befolyásolnak: a piros, sárga és egyéb meleg színek hívogatók, becsalogatnak az üzletbe, a hidegebb árnyalatok pedig költekezésre sarkallnak. A szemmagasságban elhelyezett termékeket vesszük észre először, ezért ide a magasabb árú árukat teszik. 

Árak, akciók, leárazások

Ezek a „legolcsóbb” trükkök a boltok részéről. Az emberek agya úgy működik, hogy azonnal keresi a spórolási lehetőségeket, így a különböző akciókat látva sokan a tervezettnél több dolgot is vásárolnak. Egy másik tudat alatti folyamat, hogy az agy az elsőnek meglátott árhoz viszonyítja a többit. Ezért van az, hogy a boltok kirakataiba sosem a legdrágább darabok kerülnek. Sok étteremben például az étlapot is ilyen megfontolás alapján állítják össze. 

Egy felmérés szerint, ha a vásárlóknak 2000, 4000 és 8000 forintos leveseket kínáltak, akkor a sorrend meghatározta, hogy milyen drágának találták a középen szereplő levest. Amennyiben a 2000 forintos volt elől, akkor sokallták a középső árkategóriát, ha a 8000 forintos szerepelt a lista elején, akkor viszont már nem tűnt annyira drágának a 4000 forintos leves. Az ételek esetében sokat számít a körítés is: ha egy falunapon kínálnak egy levest 8000 forintért, akkor sokan drágának ítélik meg azt, azonban ha ugyanezt a levest egy elegáns étteremben, kellemes zene mellett, kedves felszolgálók tálalják fel luxus környezetben, akkor már elégedetten kicsengetik az összeget a vásárlók. 

Íme egy videó arról, hogyan derítheted ki, hogy manipulálnak:

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.