
Az online vásárlás mára a mindennapjaink részévé vált. Nemcsak ruhákat, elektronikai, lakberendezési és háztartási cikkeket, de még a vasárnapi ebéd bevásárlólistáját is az otthonunk kényelméből intézhetjük el. De ezzel együtt új tér nyílt a marketing manipuláló technikák számára is. Könnyebben elérnek, gyorsabban hatnak ránk, ezeket főleg a webshopok használják.
„Csak ma! Ne maradj le!”
„Csak 3 darab maradt!”
„Az akció 5 perc múlva lejár!”
Valószínűleg már te is hozzá vagy szokva ezekhez a kis figyelmeztető piros betűkhöz, amikor böngészel egy webshopban. Mégis; újra meg újra hatnak rád. Ránk. Mindannyiunkra. Mert ezek nem véletlen üzenetek. Ez a mesterséges sürgetés – egy tudatosan használt pszichológiai trükk, amivel a cégek ösztönöznek minket a gyorsabb, impulzívabb vásárlásra.
A mesterséges sürgetés egy marketingtechnika, amelyben azt az érzetet keltik, hogy azonnal kell döntened, különben lemaradsz valamiről. Ez lehet időbeli (pl. lejáró akció), mennyiségi (pl. „utolsó darabok”) vagy társas nyomás (pl. „mások is nézik”).
De, ami még ennél is felháborítóbb, az persze az, hogy ezek az „információk” az estek nagy többségében nem is igazak, csak automatizált, sablonos elemek a manipulációra.
Sajnos hiába vagyunk tisztában ezekkel a manipulációs technikákkal, sokszor így is működnek. Az agyunk gyors döntésekre van huzalozva. Különösen az online térben, ahol túl sok az információ. A sürgetés kikapcsolja a mérlegelést, és a biztonságérzet helyett hirtelen a kockázatérzet kezd dominálni. Nem azt mérlegeled, hogy „szükségem van erre?”, hanem azt, hogy „mi lesz, ha lemaradok?”
5 marketingtaktika, amit a márkák használnak a manipulációdhoz:
Ezek is érdekelhetnek:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.