Így manipulálnak, amikor online vásárolsz – Nem veszed észre, pedig rengeteg trükköt bevetnek a webshopok

online vásárlás
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 23. 11:45
A boltokban is belefuthatsz pár „kihagyhatatlan ajánlatba” – de ezek erősebben hatnak rád. A webshopok legnagyobb manipuláló trükkjei. 

Az online vásárlás mára a mindennapjaink részévé vált. Nemcsak ruhákat, elektronikai, lakberendezési és háztartási cikkeket, de még a vasárnapi ebéd bevásárlólistáját is az otthonunk kényelméből intézhetjük el. De ezzel együtt új tér nyílt a marketing manipuláló technikák számára is. Könnyebben elérnek, gyorsabban hatnak ránk, ezeket főleg a webshopok használják.

online vásárlás, laptop, webshop, manipulál, cipő. csizma, rendelés
Mesterséges sürgetés: tudd meg, hogy manipulálnak bele az online vásárlásba Fotó: Oscar Wong /  Getty Images

„Csak ma! Ne maradj le!” 

„Csak 3 darab maradt!” 

„Az akció 5 perc múlva lejár!” 

Valószínűleg már te is hozzá vagy szokva ezekhez a kis figyelmeztető piros betűkhöz, amikor böngészel egy webshopban. Mégis; újra meg újra hatnak rád. Ránk. Mindannyiunkra. Mert ezek nem véletlen üzenetek. Ez a mesterséges sürgetés – egy tudatosan használt pszichológiai trükk, amivel a cégek ösztönöznek minket a gyorsabb, impulzívabb vásárlásra. 

A mesterséges sürgetés 

A mesterséges sürgetés egy marketingtechnika, amelyben azt az érzetet keltik, hogy azonnal kell döntened, különben lemaradsz valamiről. Ez lehet időbeli (pl. lejáró akció), mennyiségi (pl. „utolsó darabok”) vagy társas nyomás (pl. „mások is nézik”). 

A cél mindig ugyanaz: gyors döntés a vásárlásról, minél kevesebb racionális gondolkodással. 

De, ami még ennél is felháborítóbb, az persze az, hogy ezek az „információk” az estek nagy többségében nem is igazak, csak automatizált, sablonos elemek a manipulációra.

Így manipulálnak a sürgető trükkök a webshopoknál

webshop, online vásárlás, akció, marketing, rendelés, webshop, tablet
Ezekkel a pszichológiai marketingtrükkökkel befolyásolnak online a webshopok.
Fotó: filadendron /  Getty Images
  1. FoMO – A kimaradástól való félelem 
    A „Fear of Missing Out” az egyik legerősebb pszichológiai húzóerő. Ha úgy érzed, hogy más is nézi, más is akarja a terméket, vagy le fogsz maradni, nem fog neked jutni belőle, akkor rögtön le akarsz majd csapni rá. Mindegy, hogy átrágtad-e még egyszer, hogy szükséged van-e rá vagy sem. Mindegy, hogy tényleg most van-e erre szükséged, vagy bőven elég lett volna fél évvel később megrendelned. 
  2. Mindig szűkös készlet 
    Sok-sok webshop írja ki állandó jelleggel, hogy „csak 2 darab maradt készleten” – aztán valahogy 2 hét múlva is pont annyi van. Ez nem raktárlogisztika, hanem egyszerű pszichológia. 
  3. Visszaszámlálók 
    Az időalapú sürgetés („Az akcióból 10 perc maradt hátra!”) is gyakori fogás, de ha újranyitod az oldalt, 5-ből 3-szor, tuti, hogy elölről indul az óra, mert egy egyszerű vizuális stresszgenerátorként szolgál. 

Sajnos hiába vagyunk tisztában ezekkel a manipulációs technikákkal, sokszor így is működnek. Az agyunk gyors döntésekre van huzalozva. Különösen az online térben, ahol túl sok az információ. A sürgetés kikapcsolja a mérlegelést, és a biztonságérzet helyett hirtelen a kockázatérzet kezd dominálni. Nem azt mérlegeled, hogy „szükségem van erre?”, hanem azt, hogy „mi lesz, ha lemaradok?” 

Hogyan védd ki a mesterséges sürgetés csapdáit? 

  1. Állj meg egy percre 
    Tényleg most kell döntened? Ha nem lenne ott a visszaszámláló, megvennéd? Ha nem, akkor valószínűleg nem is kell. 
  2. Ellenőrizd más oldalakon 
    Ha ugyanazt a terméket több webshopban is árulják, nézd meg, ott is „csak 2 darab van-e”. Ha mindig sürgetnek, akkor valószínűleg nem valódi a készlethiány. 
  3. Tedd be a kosárba, aludj rá egyet 
    A mesterséges sürgetés nem bűn, de nem is ártatlan. A kulcs az, hogy ne automatikusan reagálj rá, hanem ismerd fel, és dönts te! Ne pedig egy piros számokkal pörgő visszaszámláló.

5 marketingtaktika, amit a márkák használnak a manipulációdhoz:

Ezek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.