Ezt árulja el rólunk, mit veszünk, ha Black Friday akció van – Kosár személyiségteszt

test és lélek
PUBLIKÁLÁS: 2025. november 27. 16:15
Amikor a Black Friday leárazáskor lázban égve pörgetjük a webshopok kínálatát vagy lelkesen járjuk a boltokat, valójában nemcsak termékeket választunk, hanem önmagunkról is mesélünk. A kosár személyiségteszt lerántja a leplet a valóságról.
  • Vásárláskor az érzelmi aktiválás irányít minket, egy pszichológiai kísérlet önkéntes résztvevőivé válunk.
  • A kosár személyiségteszt megmutatja, melyik típushoz tartozunk: megfontolt, spájzoló, innovátor vagy státuszgyűjtő. 
  • Az is árulkodó, hogy hogyan pakolunk be a kosarunkba.

Egy személyiségteszt, melynek kiértékeléséhez nem kell egyebet tennünk, mint megnéznünk mit tettünk a kosarunkba. A leárazások mágnesként vonzzák az impulzusokat: azt hisszük, jó üzletet kötünk, de gyakran inkább érzelmi igényeinket próbáljuk kielégíteni. A kosarunkban lehet turmixgép, ruha, laptop vagy illatgyertya – mindegyik egy apró üzenet arról, mit keresünk épp az életünkben. A biztonságot? Az újdonságot? Az önjutalmazást? Most kiderül! Nézzük, mi derül ki rólunk! Készen állunk egy kis önismereti kiruccanásra? A kosarunk mindent elárul rólunk – írja a Fanny magazin.

Személyiségteszt a kosarunk alapján.
A kosár személyiségteszt megmutatja, mire vágyunk igazán.

Személyiségteszt, amiből kiderül: mit keresünk az életünkben és hogyan hat ránk a Black Friday

Van, aki biztonságot vásárol, más státuszt, megint más csupán élményt vagy kontrollt. És persze ott a FOMO – a félelem, hogy lemaradunk valamiről, amit „mindenki más” megszerez. 
– A Black Friday lényege nem a kedvezmény, hanem az érzelmi aktiválás. A marketingpszichológia jól ismeri a „kihagyhatatlan lehetőség” hatását: amikor egy termék árát leviszik, az agyunk jutalomérzékelő központja felvillan, mintha tényleges nyereséget élnénk át. Ilyenkor dopamin szabadul fel, és ez a kellemes izgalom sokszor erősebb, mint maga a vásárlás célja. A „most vagy soha” üzenetek pedig az evolúciós ösztönökre hatnak: az ősember sem hagyott ott egy marék bogyót, ha úgy érezte, holnap talán már nem lesz ott. Mai emberként ugyanezt éljük meg egy leárazott porszívó vagy kabát láttán. A kereskedők tudják: ha az időt korlátozzák – „már csak ma!” – az agyunk veszélyhelyzetként értékeli az üzenetet, és gyors döntésre kényszerít minket, olykor valós érvek nélkül. Végül pedig ott a kognitív disszonancia, tehát a viselkedésünk nincs összhangban azzal, ahogyan arról a dologról vagy helyzetről egyébként vélekedünk. Ilyenkor beindul az önvédelmi mechanizmus, ha már megvettük, rögtön racionalizáljuk a döntést: „úgyis kellett volna már egy új, tehát ez jó befektetés volt”. A Black Friday tehát nemcsak akció, hanem pszichológiai kísérlet is, amelyben mindannyian részt veszünk – önként és kattintva. Az, hogy ilyenkor milyen akciókat figyelünk, az rengeteget elárul a személyiségünkről – mondja dr. Fehér Gabriella pszichológus.  

1. Ha háztartási gépekre vadászunk

Amikor a kosarunkban turmixgép, porszívó, robotfűnyíró vagy mosogatógép lapul, akkor mi az előrelátó típushoz tartozunk. Számunkra a vásárlás nem impulzus, hanem beruházás. Lehet, hogy már fél éve időszerű lett volna lecserélni a rossz mosógépet, de mi kivártuk az akciót. Lehet, hogy még egy évig simán működik a hajszárító, de most van akció, most vesszük meg az újat. A háztartási gép az irányítás illúzióját kínálja: hogy minden helyzetre fel vagyunk készülve, és ezáltal a mindennapjaink kiszámíthatók maradnak. A leárazok nem a szórakozás lehetőségét jelenti számunkra, hanem komoly stratégiát igénylő feladatot: listát írunk, összehasonlításokat végzünk, értékeléseket olvasunk. A kosarunkban nem csak termék van, hanem a biztonságérzet. Mögöttes belső üzenet: „Ha a környezetem rendben van, én is rendben vagyok.” Hogy ezt az érzést másoknak is átadjuk, szívesen segítünk nekik is a döntésben. 

Típusunk: A megfontolt előrelátó

Személyiségteszt: háztartási gépeket veszünk, megfontoltak vagyunk.
 Ha háztartási gépekre vadászunk a Black Friday akciókban, akkor igen megfontoltak vagyunk.

2. Ha leginkább ruhákat halmozunk 

Amennyiben a leárazott ruhák, táskák, cipők, parfümök vonzanak leginkább, akkor számunkra fontos a vizuális önkifejezés. A Black Friday nekünk nem spórolás, hanem lehetőség arra, hogy frissítsük az identitásunkat: ruhákon keresztül üzenünk a világnak arról, kik szeretnénk lenni. Számunkra a vásárlás szimbolikus kommunikáció: minden új ruha egy új szerep. Nem felszínesség, inkább önmegerősítés – egy módja annak, hogy kézzelfogható formában tapasztaljuk meg az értékeinket. Az akciók idején a „különleges” érzése hajt minket: szeretnénk megtalálni azt, ami másnak nem jutott eszébe, és ezáltal egy kicsit kitűnünk a tömegből. Jellemzően kreatív, esztétikailag érzékeny emberek vagyunk, a vásárlást élményként éljük meg – egy rituáléként, ami feltölt, nem pedig kimerít minket.

Típusunk: A státuszgyűjtő

3. Ha felkészülten gyűjtögetünk

Hat doboz mosókapszulát, három csomag papírtörlőt, fél évre elegendő kávét, egy évre elegendő mustárt és majonézt pakoltunk a kosarunkba. Számunkra a vásárlás nem szórakozás, hanem megnyugtató rituálé. A birtoklás érzése enyhíti a hiánytól való félelmünket: nehogy valami elfogyjon, és ne legyen otthon, amikor szükségünk lenne rá. 
A pszichológiában ez az úgynevezett hoarding-tendencia enyhébb formája, ami nem patológiás, inkább a biztonságkeresés természetes megnyilvánulása. Általában felelősségteljesek, családközpontúak vagyunk, és szeretünk felkészülten élni. Számunkra a Black Friday nem a luxusról, hanem a kiszámíthatóságról szól. Akkor nyugodt a lelkünk, ha tele a kosarunk és ezáltal a spejzünk. 

Típusunk: A spájzoló

4. Ha az újdonságokat fedezzük fel

Az okosóra, a legújabb telefon, a vezeték nélküli hangszóró – ha ezek kerülnek a kosarunkba, akkor mi valódi jövőbe látó techrajongók vagyunk. Minket az újdonság inspirál, a fejlődés hajt. Szenzoros újdonságkeresők vagyunk: az ismeretlenben érezzük jól magunkat, az új technológiák izgalma fűt minket. A Black Friday nekünk nem a spórolásról szól, hanem a felfedezésről. Az akció csak katalizátor – a lényeg, hogy kipróbálhatunk, megszerezhetünk valami újat, mielőtt mások megtennék. Újdonságkeresőként optimisták, kreatívak vagyunk, de hajlamosak a gyors döntésre is. A kosarunk a kíváncsiságunk tükre – minden egyes kütyü mögött az a vágy lapul, hogy kicsit előrébb járjunk a világnál.

Típusunk: Az innovátor

5. Ha csak az élményre koncentrálunk

Amennyiben a kosarunkban főként gyertyák, füstölők, wellnesskuponok, könyvek és finomságok sorakoznak, azt mutatja, hogy figyelünk a saját lelkünkre. Számunkra a vásárlás az öngondoskodás része, egy módja annak, hogy törődjünk magunkkal. Tudatosan vásárlunk, nem impulzív módon: inkább megfontoltan, de örömmel költünk a saját jól-létünkre. A Black Friday számunkra azt jelenti, hogy most megengedhetjük magunknak a pihenést. A pszichológiában ez a pozitív önjutalmazás kategóriája – amikor nem hiányt pótlunk, hanem energiát gyűjtünk. A kosarunk nem tárgyakkal, hanem mini boldogságforrásokkal telik meg.

Típusunk: A tudatos hedonista

Ez is árulkodik rólunk

Gondoltuk volna, hogy már az is árulkodó, hogyan pakoljuk tele a kosarunkat? A kutatások szerint, ha rendszerezve, kategorizálva vásárlunk, jellemzően analitikus, tervező személyiségek vagyunk, ha viszont véletlenszerűen kattintgatunk vagy emelünk le dolgokat a polcról, inkább intuitív, érzelmi döntéshozók. Ha pedig túl sokat teszünk be, majd rakunk ki a kosarunkból, mindig újratervezünk, akkor hajlamosak vagyunk a perfekcionizmusra és a döntési szorongásra.

A Black Friday egyes országokban valóságos őrülethez vezet. Ha nem hiszed, nézd meg a videót!

Ezek a cikkek is érdekesek lehetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.