
A konfettiillúzió gyakorlatilag egy legális becsapás, amely arra épül, hogy ha bizonyos színeket egymás mellé tesznek, akkor az összhatás miatt érettnek látod az amúgy teljesen éretlen gyümölcsöt. De nem csupán a zöldséges pulton találkozhatsz ilyen ügyes marketing fogásokkal.
A konfettiillúzió elsőszámú célpontjai a déli gyümölcsök, amelyeket éretlenül szednek le, hogy a hosszú út során, amíg az itthoni boltok polcaira érkezik, ne rothadjon meg és legyen ideje egy kis színt is magára szedni. A hűtés, a mesterséges érlelés - például etilén-gázzal - elkerülhetetlen a rendszerben. Mire a gyümölcs a boltba kerül, látszatra beérett – de ízre még mindig messze van a természetes állapotától – több-kevesebb sikerrel. A színes hálók viszont elhitetik veled, hogy amit látsz, az érett, friss gyümölcs. A szabály egyszerű: narancs a piros vagy narancssárga hálóban, a citrom pedig a citromsárgában, így azok élénkebbnek, mélyebb színűnek, vagyis érettebbnek és zamatosabbnak tűnnek. Valójában a háló színe szűri a fényt, és meleg tónusú árnyalatot vet a gyümölcsre, amit az agy automatikusan ízletesebbként azonosít.
A szupermarketek gyümölcsrészlegein gyakran alkalmaznak melegfényű, enyhén narancsos megvilágítást, amely teltebbé, frissebbé teszi a gyümölcsök színét. Ez különösen látványos a paradicsomnál, almánál vagy epernél. Ugyanez a gyümölcs napfénynél vagy hűvös fény alatt fakóbbnak, kevésbé tűnik érettnek.
Gyakori trükk, hogy gyümölcsöket faládába helyeznek, esetleg szalmával vagy zöld levelekkel dekorálnak, hogy a termék a frissen szedett „most hozta a termelő” érzést keltse benned. Ezzel az agyban lévő pozitív asszociációkat aktiválják: ez biztos finom, mert úgy néz ki, mintha most jött volna a kertből. Holott a gyümölcs ugyanúgy éretlen lehet, mint a nejlonzacskóban árult társa – csak az élmény illúziója más.
Sokszor a gyümölcsök dobozán fényes, ideálisan beérett példányokat ábrázoló képeket láthatsz, főként epernél, áfonyánál, mangónál. Ugyanez igaz a fagyasztott gyümölcsökre és azok zacskójára. A termék valós tartalma azonban gyakran sápadtabb, savanykásabb, de mivel te a képet látva máris érzed a zamatos, édes gyümölcs ízét a szádban, hát persze, hogy azonnal teszed a kosárba.
Egyes termékeket tudatosan úgy helyeznek el, hogy élénk kontrasztban legyenek más gyümölcsökkel. Például a zöld körtét piros almák közé teszik, a banánt narancs mellé, így a sárga szín élénkebbnek hat. A kontrasztos elhelyezés vizuálisan felpumpálja a gyümölcs színét, ettől tűnik frissebbnek, érettebbnek – még ha nem is az.
Bizonyos gyümölcsök – például koktélparadicsom vagy szőlő – fényes, műanyagdobozos csomagolásban vannak, amely enyhén tükröződő felületet ad a terméknek. Ez a csillogás automatikusan a frissesség érzetét kelti, mintha nedvesség vagy természetes fény lenne rajta. Holott ez a hatás csak optikai tuning, amit a csomagolás hoz létre.
A legtöbb ember vizuálisan dönt: ami szépnek néz ki, azt jó is. Az élénksárga banán vagy a harsány zöld körte gyakran a színező anyagok vagy a viaszozás eredménye. Ezek a gyümölcsök még messze nem valószínű, érettek, de az üzletekben már tökéletes küllemmel virítanak.
Mit tesz az éretlen gyümölcs a szervezettel?
Az éretlen gyümölcs nemcsak ízében csalódás: sokszor a gyomrod sem örül neki. Nehezebben emészthető, puffaszt, és savasító hatású lehet. Az enzimek, vitaminok, rostok mennyisége is változik az érés során – vagyis a korán szedett gyümölcs tápanyagokban is szegényebb. Egy éretlen paradicsom például több szolanint tartalmaz, ami irritálhatja az emésztőrendszert. Az éretlen banán keményítője pedig nehezen bomlik le, és kellemetlen bélgázképződést okozhat. Röviden: nemcsak az élvezet hiányzik, de a szervezeted is megdolgozik vele – feleslegesen.
BORS tuti tipp: így ismerheted fel a valóban érett gyümölcsöt
A legjobb, ha piacon vásárolsz, ahol megkóstolhatod, megszagolhatod a terméket. Az érett gyümölcs illatos, enyhén puha tapintású, és nem mindig tökéletes külsejű. A túl kemény, fényes, szagtalan darabok jó eséllyel éretlenek. A szezonális, helyi termékek is nagyobb eséllyel érnek a termelő kertjében, ezek általában zamatosabbak és táplálóbbak is. Ne félj a természetességtől: a tökéletlenség az igazi íz ígérete is lehet. Ha a konfetti-gyümölcs helyett a valódi élményre vágysz, tanuld meg újra használni az olyan érzékeidet is, mint a szaglás vagy a tapintás. Ha lehet, kérdezz vagy kóstolj is. A túl szép, hibátlan küllem gyakran gyanús: a valóban érett gyümölcsnek lehet egy-egy pötty, repedés vagy puha foltja. Részesítsd előnyben a szezonális, hazai termékeket, amelyek nagyobb eséllyel érettek a szedés idején. Ne dőlj be a színes hálónak, a világításnak vagy a termelői díszletnek – ezek csupán vizuális marketingfogások. A piacon, kistermelőnél több lehetőséged van valós képet kapni arról, amit megveszel. És ami a legfontosabb: ha egyszer már csalódtál a csomagolt, gyönyörű, de íztelen gyümölcsben, emlékeztesd magad legközelebb, hogy a legjobb ízek nem mindig a legszebb csomagolásban érkeznek.
Nézd meg a saját szemeddel az alábbi videóban, hogy a konfettiillúzió bizony létező szemfényvesztés!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.