
A rózsaszín adó az a láthatatlan felár, amit nőként rendszeresen megfizetsz, csak azért, mert azt a bizonyos terméket „nőknek szánták”. Nőies csomagolás, pasztellszínek, púderillat – és persze egy kicsivel magasabb ár.
De vajon miért működik ez a mechanizmus? Miért vagyunk hajlandóak mi nők többet fizetni?
A rózsaszín adó (angolul pink tax) nem egy hivatalos adó, de annál valóságosabb. Nem írja elő semmilyen törvény, és nem is az állam szedi be. De egy valóban létező, és meglepően könnyen észrevehető jelenség, ha odafigyelsz rá.
A rózsaszín adó, az az árkülönbség, amit megfizetsz, amikor a sötétkék borotva helyett a rózsaszínt, a fekete telefon helyett pedig, a rose goldot veszed meg, és így tovább (tusfürdők, játékok, ruházkodás). A nőknek szánt termékek pluszköltsége ez. De nehogy azt hidd, hogy ez az árkülönbség az összetétellel, a gyártási költségekkel vagy a minőséggel magyarázható. Egyszerűen a célcsoport az oka.
A válasz nem a női pénztárcában, hanem a női fejekben keresendő.
A nők fogyasztási szokásait évtizedek óta célzott marketing formálja; reklámok, magazinok, influenszerek – és gyakran még a családi minták is – azt sugallják, hogy a nőiességhez bizony erősen hozzátartozik a szépségápolás, a kifinomult ízlés stb. Tehát nem elég, ha tiszta vagy és ápolt. Legyen finom illatú a bőröd, a hajad, a ruháid. Nem elég jól teljesítened; mint nő, az is a dolgod, hogy esztétikus légy. Úgy tűnik, ezekre a társadalmi elvárásokra pedig, szinte egy teljes iparág épült.
A nők gyakrabban döntenek érzelmi alapon vásárláskor, míg a férfiak hajlamosabbak kizárólagosan a funkcionalitásra fókuszálni. Ez nem azt jelenti, hogy a nők irracionálisak, hanem azt, hogy a társadalom arra tanította őket, hogy az önkifejezés, az identitás és a külső megjelenés szorosan összefonódnak egymással. A reklámok pedig pontosan erre az érzékeny pontra játszanak rá.
Ez a láthatatlan extra költség hosszú távon komoly különbségeket eredményez. Gondolj bele: miközben a nők már eleve kevesebbet keresnek, mint a férfiak (a nemek közötti bérszakadék még mindig létező probléma), még többet is költenek ugyanazokra az alapszükségletekre.
A New York-i Fogyasztóvédelmi Hivatal 2015-ös felmérése szerint például a nők 13%-kal többet fizetnek szépségápolási termékekért, és a kislányoknak szánt játékok is gyakran akár 7%-kal drágábbak.
Az Intrum hitelkezelő csapata, egy európai felmérést végzett 2024-ben, amiből kiderült, hogy a nők átlagosan 64%-át költik el jövedelmüknek alapvető szükségletekre, ami 11 százalékponttal több, a férfiaknál.
Elgondolkodtató, hogy e különbség vajon hány százalékát teheti ki a rózsaszín adó.
A végeredmény? Egyenlőtlen pénzügyi helyzet, ami megnehezíti a nők anyagi függetlenségét, a takarékoskodást, sőt, hosszú távon még a nyugdíjra is hatással lehet.
Lehet, hogy a rózsaszín adót sosem látod külön tételként a blokkodon, de hidd el: attól még kifizeted. Minél többet beszélünk róla, minél több nő figyel oda, és annál kevesebb esélyt adunk arra, hogy árcédulát akasszanak a nőiességünkre.
Így befolyásol téged a rózsaszín adó:
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.