Ki fizeti a visszaküldés díját, ha külföldről rendeltünk valamit és nem tetszik? Mutatjuk!

visszaküldés
PUBLIKÁLÁS: 2025. december 20. 11:30
A hazai webshopból történő rendelés esetén egyértelmű a helyzet, de ki állja a költségeket, ha a határon túlról rendelünk? Mutatjuk ki fizeti a visszaküldési díjat ilyen esetekben!

Néhány nap alatt megérkezik és sokszor olcsóbb, vagy olyan termékeket kínál, ami a hazai piacon nem elérhető. Ezek a fő okai annak, hogy egyre többen rendelnek határon túli webáruházból. Elállás esetén a visszaküldés díja azonban magasabb lehet, mint egy hazai webshop esetében. Kinek kell ezt kifizetnie?

csomag, futár, küldemény, csomagküldő szolgálat, futárcég, posta, csomagküldés, házhozszállítás, visszaküldés
Ki fizeti a visszaküldés díját, ha külföldről rendeltünk? Ettől függ! / Fotó: Unsplash

Meddig lehet elállni egy EU-s webshopos vásárlástól?

Azt már a legtöbben tudják, hogy egy hazai webáruházból történő rendelés esetén 14 napunk van meggondolni magunkat. Ezen időszak alatt indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól és visszajár a teljes vételár és a szállítás költsége is! De mi a helyzet a külföldi rendelésekkel? Ilyen esetben - ha a webáruház az EU-s tagállamok valamelyikében van bejegyezve - ugyancsak 14 naptári napunk van elállni, a csomag átvételétől számítva.

EU-n kívüli országból történő rendelés esetén mennyi ideig lehet elállni a vásárlástól?

Az EU-n kívüli eladók esetében a küldő ország jogszabályai és a webshop saját ÁSZF-je (Általános Szerződési Feltételek) a mérvadó. Ilyen esetekben az elállás ideje lehet 14 nap, de akár 20-30 is, vagy jóval kevesebb.

Mennyi időnk van visszaküldeni a terméket külföldre?

A visszaküldés határideje további 14 nap. Vagyis miután jeleztük az elállási szándékunkat a külföldi webshopnak, újabb 14 napunk van arra, hogy feladjuk a csomagot a megadott címre. Nem szükséges, hogy a feladott csomag 14 napon belül meg is érkezzen a címre, elég, ha igazolni tudjuk a feladást (például a postai nyugtával).

Kit terhel a visszaküldés költsége?

A kereskedők sokszor azzal csábítják a vásárlókat saját webáruházukba, hogy a kiszállítás ingyenes, vagy nagyon alacsony díjon történik, még külföldről is. A visszaszállítási díjakról azonban kevés szó esik. Az erre vonatkozó információknak az ÁSZF-ben kötelező jelleggel szerepelnie kell, a fő szabály pedig az, hogy a visszaküldés költsége alapesetben a vevőt terheli, kivéve, ha a webshop kifejezetten vállalta, hogy ingyenes a visszaküldés. Egy másik kivétel pedig az, ha elfelejtettek tájékoztatni minket arról, hogy nekünk kell fizetni a visszaküldés költségét. Ilyenkor (a fogyasztóvédelmi eljárás lefolyatása után) általában a webshopnak kell állnia a visszaszállítás díját is.

nő, okostelefon, webshop, online vásárlás, online rendelés, Black Friday
Még egy okkal több, hogy alaposan átnézzük az ÁSZF-et, mielőtt megnyomjuk a megrendelés gombot: ki fizeti a visszaküldést? / Fotó: Images By Tang Ming Tung / Getty Images

Mikor kapjuk vissza a pénzünket?

EU-n belül a webshopnak az elállási nyilatkozatodtól számított 14 napon belül vissza kell fizetnie a teljes vételárat és az eredeti szállítási költséget is (az alapdíjas szállítást). Azonban azt sem árt tudni, hogy a kereskedő visszatarthatja a pénzt, amíg meg nem kapja a terméket, vagy amíg nem igazoljuk a feladást.

Mikor nem jár vissza a pénz?

Nem gyakorolható az elállási jog például

  • egyedi, névre szóló termékek esetében,
  • gyorsan romló áruk esetében,
  • lezárt csomagolású higiéniai termékek vagy kozmetikumok esetében,
  • felbontott szoftverek, CD-k, DVD-k esetében,
  • koncertjegyek, repülőjegyek vagy konkrét időpontra szóló szállásfoglalások esetében.

Mi a helyzet a hazai webshopos rendelésekkel, ki fizeti a visszaküldést?

  • A hazai webáruházból történő rendelést követő elállással kapcsolatban fontos tudni, hogy az át nem vett csomag nem minősül elállásnak. Elállni csak (szóban vagy írásban tett) elállási nyilatkozattal lehetséges.
  • A visszaküldés díja hazai webshopok esetében is a vásárlót terheli, ha csak erről nem rendelkezik másként az online bolt ÁSZF-je.
  • Ha viszont a webáruháznak van fizikai boltja is, oda is vissza lehet vinni a terméket. Ez az üzlet részéről nem egy opció (átveszi vagy sem), hanem egy kötelezettség (át kell vennie). Ilyen estben nincs költsége a visszaküldésnek.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.