Nem azt kaptam, amiért fizettem, hogy kapom vissza a pénzem? Ezt érdemes tudni a chargebackről!

pénzvisszafizetés
PUBLIKÁLÁS: 2025. november 26. 15:30
Létezik egy lehetőség a bankkártyás vásárlásoknál, aminek a segítségével visszaszerezhetjük a pénzünket, ha valami gond adódna a rendelt áruval. Így működik a chargeback a gyakorlatban!

A chargeback nem más, mint egyfajta védőháló, ami segít a kárpótolni az online vásárlókat, ha mondjuk nem érkezik meg a rendelt termékük vagy más jön helyette. Mikor és hogyan lehet élni ezzel a lehetőséggel? Mutatjuk!

Így kérhető pénzvisszaterhelés vagyis chargeback.
Mi is az a chargeback és hogyan működik a gyakorlatban? Itt a szakértők válasza Fotó: SOMKID THONGDEE /  Shutterstock 

Mi is az a chargeback?

A pénzvisszaterhelés egy formája, ami sok vásárló számára egyfajta védőernyőként jelenik meg azokban a helyzetekben, amikor egy bankkártyás rendelés körül valami nem úgy alakul, ahogy azt elképzelte. A folyamat többlépcsős és a bank, valamint a vásárló között zajlik le és akkor is megoldás lehet, ha a kereskedő a világ másik felén működik.

Hogyan kezdeményezhető ez a fajta pénzvisszafizetés?

Az eljárást minden esetben a számlavezető bankunknál kell kezdeményezni online, telefonon vagy személyesen. Ilyenkor jól jön minden apró részlet, ami segíthet tisztábban látni a pénzintézetnek: egy visszaigazolás, néhány üzenetváltás vagy akár pár képernyőfotó is jól jöhet ilyenkor a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) szerint. Miután a bankunk „képbe került” továbbítja az igényt a kereskedő pénzintézete felé és kezdetét veszi egy párbeszéd köztük, mikor is eldöntik visszafordítható-e a tranzakció, vagy sem.

Mikor kérhető és mikor nem?

A chargeback kifejezetten azokra a tranzakciókra kérhető, amikor a hitelkártyánk vagy debit kártyánk fizikailag nincs jelen. Vagyis internetes vásárlásoknál, amikor a kártyát nem érintjük oda semmihez, nem húzzuk le, csak megadjuk az adatokat. A visszatérítésre vonatkozó szabályokat az egyes kártyatársaságok szabályozzák részletesen, vagyis ez a bankoktól független. A bankok csak az adminisztratív és technikai kérdésekben dönthetnek – írja a Bank360.hu.

Ezt is fontos tudni a chargebackről

A chargeback vagyis a pénzvisszaterelési folyamat nem a 14 napos elállási jog alternatívája! Ez annyit tesz, hogy ha a rendelés megfelelően teljesült, megkaptuk a terméket, az hibátlan, akkor nem élhetünk a chargeback intézményével.

A Mastercard tulajdonosoknál így zajlik a folyamat

A kártyatársaság szerint náluk a visszatérítés eljárás lépései a következők:

  1. Keressük fel a bankunkat, amelyik a kártyát kibocsájtotta.
  2. Dokumentáljunk mindent a csomaggal és a feladójával kapcsolatban.
  3. Adjuk meg az adatokat (tranzakció adatait, vásárlás ideje, kereskedő, szolgáltató neve, a kártyánk száma, a vásárlás ellenértéke) és indokoljuk meg a visszatérítést.
  4. Legyünk türelmesek és ne kezdjünk el egyezkedni a kereskedővel – például ne fogadjunk el utalványt –, ha a pénzünket szeretnénk visszakapni, mert az ügylet ekkor kikerül a chargeback kategóriából!

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.