A beszéd az ember csodálatos adománya, kiváltsága. Természetesnek vesszük, hogy beszélünk egymással, olykor észre sem vesszük: bizony hibák, zökkenők is előfordulnak beszédünkben. Még talán neheztelnének is egyesek, ha erre figyelmeztetnék őket. Pedig a jókor, időben elhangzó figyelmeztetés nem hiábavaló.
Szakemberek naponta szembesülnek vele, hogy milyen sok a beszédhibás, pösze, orrhangzós, hadaró, dadogó, makogó közöttünk. Amikor a kisgyerek első szavait próbálgatja formálni, gyakran mondjuk: "milyen aranyosan selypít". Némelyik szülő az évek múlásával is úgy gondolja, hogy jól áll a gyereknek a pöszeség. Amikor óvodába kerül, kezd zavaró lenni a hibás beszéd, és ha iskolakezdésre nem javul, akkor bizony kezdődnek a bajok.
A beszédhibák gyakoribbak és többfélék, mint azt az átlagember gondolja, észleli, mert ezek a zavarok nem mindig tűnnek fel azonnal.
Egy beszédszűrés alkalmával viszont kiderülnek, és - ha nem kezelik - egyre súlyosabb következményekkel járnak. Igaz, azt szoktuk mondani, hogy a beszédhiba nem fáj, ennek következtében sokan nem is veszik komolyan, holott ha elkerülhetők, megszüntethetők, minél hamarabb el kell kezdeni szakember segítségével a beszédjavítást - hangsúlyozza Lajos Péter, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Karának tanszékvezető tanára.
A leggyakoribb gyermekkori beszédhiba a pöszeség, amely kezelés nélkül akár tanulási nehézséget is okoz, ezért fontos a terápiája iskolakezdés előtt. A beszédfolyamatossági hibák, a már említett dadogás, hadarás, ha végigkísérnek valakit egy életen át, nagymértékben gátolják a társadalmi integrációt is.
A beszédhibák gyakori elődfordulása - szakemberek szerint - összefügg a képi világ felé fordulással, azzal, hogy nagymértékben gyengült a gyerekek szókincse. Ma nem divat otthon mondókákat, rigmusokat ismételgetni a kisgyerekkel, a mesemondás, versolvasás sem általános családi program, hiszen a felmérések szerint mindössze hét perc jut naponta a gyerekre a dolgozó szülők körében.
De a gyerekek egymással sem beszélnek sokat, mint ahogy az iskolában sem. Inkább a számítógép előtt töltik az időt. Megdöbbentő felmérés, miszerint egy gimnáziumi tanuló hetenként mindössze hat percet beszél a tanórákon. Ilyen körülmények között nem is gazdagodhat, nem is bővülhet a szókincsük. Pedig a gyerek, főként kicsi korban "issza" a környezetében elhangzó szavakat, és hétéves korára akár nyolc-tízezer szót is megismerhet.
Akinek gazdag a szókincse, az sokkal fogékonyabb a világ megismerésére, és választékosabban képes kifejezni gondolatait is. A tanintézetek gyakori módszerváltozásai sem tettek jót, sem a beszédnek, sem pedig az írás és olvasás tanulásának. Az elhanyagolt szótagolás, a képi olvasás, a beszéd- és értelemgyakorlatok eltörlése, a kevés verbális megnyilvánulási lehetőség beszéd-, valamint írás- és olvasási zavarokban mutatkozik meg. Pedig egyik híres olvasáskutatónk szerint: "az olvasás, az írás, a beszéd, a gondolkodás egymás szinonimái. Az olvasás belső párbeszéd is."
Ez így van, és egyre több gyereknek van szüksége logopédus segítségére a 3-18 éves korosztályban. A logopédus, aki a beszédállapot felmérésétől a beszédhibák felfedezésén át kijavításukig munkálkodik, ma keresett szakember - erősíti meg Lajos Péter. Keresett, hiszen óvodában, iskolában, fogyatékosok intézményeiben, valamint felnőttek körében is egyre több munkájuk akad, egyre nagyobb igény van irántuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.