Behálózta a fogyimaffia Liptaiékat

Behálózta a fogyimaffia Liptaiékat

Liptai Claudia
PUBLIKÁLÁS: 2019. július 08. 05:10
Több százezer áldozata lehet azoknak a fogyasztószeres csalóknak, akik nemcsak vevőiket, hanem a  hírességeket is átverik. A színésznők, énekesnők, tévések tehetetlenül figyelik, ahogy szélhámosok visszaélnek a nevükkel.
kbv

Több szakmai szervezet, komoly menedzs­mentek és ügyvédeik, de még a rendőrség is hiába keresi több mint fél éve azokat az internetes csalókat, akik a legnépszerűbb hazai celebek nevével és fényképével visszaélve már valószínűleg több ezer jóhiszemű internetezőt vertek át. A csalók módszere po­fon­egyszerű: egy csinos műsorvezető vagy színésznő fényképét a fo­gyasztószerük mellé rakva csodát ígérnek a háziasszonyoknak. Közben azt hazudják, a híresség is az ő piruláiktól lett nádszálvékony. A csaló cégek visszaéltek már Liptai Claudia, Ábel Anita, Dobó Kata, Szinetár Dóra, Pokorny Lia, Kovács Patrícia, Tóth Vera és Tatár Csilla nevével is, olyan mondatokat is a szájukba adva hirdetésükben, amelyek sosem hangzottak el. A hölgyek „természetesen” egy fillért sem kaptak azért, hogy velük reklámoznak egy terméket, de ennél sokkal súlyosabb gond, hogy a „fogyimaffia” által forgalmazott kapszulák veszélyesek lehetnek az egészségre, hiszen nem lehet tudni pontosan, miből is készülnek.

Ügyvédek csatasorban

A lányok tehetetlenek: mint megtudtuk, többen közülük már a menedzsmentjüket és rajtuk keresztül ügyvédeiket is mozgósították, mert perelni szeretnének. Ez azonban szinte lehetetlennek tűnik: a cég ugyanis nincs meg. Szintén jogi képviselőjéhez fordult segítségért a Dietetikusok Országos Szövetsége: a végzett, diplomás szakembereket tömörítő szervezet nevével is visszaélt ugyanis a ro­mániai te­le­p­helyű cég. A szövetség a rendőrség segítségét is kérte, egyelőre hiába.

– Többször próbáltunk már ügyvédi felszólítást küldeni ezek­nek a cégeknek, de a telephelyükön nincs senki, sem a cégre utaló jel. Nem találjuk a honlapjaik működtetőit, így még a felszólításainkat sem tudjuk nekik postázni. Hatalmas vállalkozásról lehet szó, amely konkrétan hazugságokat terjeszt. Számos honlapot működtet különböző átverésekkel és álhírekkel, és amint egyet törölnek a Facebookról, megjelenik egy másik. Még nem tudtuk megtalálni, mi lenne a megfelelő lépés – magyarázta lapunknak Kubányi Jolán elnök.

Minisztériumig jutott

A kamucégek működése természetesen nem kerülte el a fogyasztóvédelem és az Innovációs és Technológiai Minisztérium figyelmét sem. Már egy éve kiadtak egy igen fontos közleményt a „csodákat” ígérő termékekről. Ebben az szerepel, hogy könnyen fel­is­mer­hetőek a ka­­­­­­­­mu-­­ oldalak, csak fi­gyelmesnek kell lenni vásárlás előtt.
– Az ilyen típusú termékek hir­detései általában más honlapokon, jellemzően hírportálokon, cikkeket gyűjtő honlapokon jelennek meg. A hirdetés képére kattintva juthatunk el a terméket bemutató honlapra, amelynek szövegezése gyakran magyartalan, vélhetően fordítóprogrammal készült. A honlapok egyszerű felépítésűek, rendszerint csak egy legördíthető oldalból állnak. A honlapokon egy típusú terméket lehet csak megrendelni. A weblapokon sok színes illusztrációval, előtte-utána fotóval, továbbá vásárlói és véleményvezér (híres személy, orvos, kutató) általi bemutatással teszik vonzóvá a terméket. Ezen véleményvezérek sok esetben nem is tudnak arról, hogy képmásukat ezekhez a hirdetésekhez használták fel. Több, híres orvosként bemutatott szakértőről pedig kiderül, hogy nem létező személy – írta közleményében a fogyasztóvédelem.

Árulkodó jelek

Hogy átveréssel van dolgunk, arra utalhat még az is, hogy különleges akció keretében történik az értékesítés, például „50%-os kedvezmény csak ma” felirat gyakori alkalmazásával, illetve visszaszámláló óra mutatja, hány percig érhető el a termék kedvezményes áron. Az ilyen típusú honlapokon általában nincs lehetőség a bankkártyás fizetésre, a termékek gyorsan, 1-3 munkanapon belül megérkeznek házhoz szállítással. Az áruk rendszerint 9990 forint. Ez olyan lélektani határ, amelyet a vásárlók még kifizetnek, ha igényük van ilyen termékekre. Ha csalódnak benne, nem fordulnak a fogyasztóvédelmi hatósághoz, békéltető testülethez, egyfajta „tanulópénznek” fogják fel a vásárlók.

Csilla egyesével válaszol

Az ügyben tehetetlennek érzik magukat a celebek, mert egyelőre semmilyen hivatalos úton nem tudják elérni és így felelősségre vonni a cégeket. Dobó, Liptai és Ábel közös me­nedzs­mentje, ha találkozik egy-egy ilyen hirdetéssel, mindig megírja egy bejegyzésben, hogy vigyázzanak az olvasók, ne vegyenek semmit.
Tatár Csilla pedig egyesével válaszol mindenkinek, akinek csak tud. 

– Az egyetlen, amit ilyenkor te­hetek, hogy a létező összes felületemen felhívom az em­berek figyelmet az átverésre, illetve egyesével válaszoltam az összes üzenetre, ami a kamufogyasztószerrel kapcsolatban érkezett hozzám. Hét különböző aloldalon hirdették az arcommal és a nevemmel a kapszulát, sajnos tapasztalatom szerint semmi értelme feljelentést tenni, mert ha esetleg sikerül is elérni az oldal üzemeltetőjét, addigra négy másik aloldalra is felkerül a hirdetés.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.