Az osztály előtt mérik le a gyerekeket – a szégyen évekre velük marad

Az osztály előtt mérik le a gyerekeket – a szégyen évekre velük marad

nevelés
PUBLIKÁLÁS: 2025. október 26. 16:35
A gyerekeket az osztály előtt mérik le, mintha ez lenne a nevelés része. Pedig a szégyen sosem tanít semmit, csak maradandó nyomot hagy.

El tudod képzelni, hogy a gyerekedet a testnevelésórán, a többiek előtt mérik le? Hogy kimondják a számot, miközben a padtársai hallgatják? Amerikában ez még mindig valóság. Több tucat iskolában a gyerekeket évente lemérik, kiszámítják a testtömegindexüket (BMI), és olykor még derék-csípő arányt is jegyeznek. A cél állítólag az egészséges életmódra nevelés. A valóság viszont inkább szégyen, szorongás és testképzavar.

A „jó szándék” határai

A BMI-mérés az Egyesült Államokban évtizedek óta létezik, de sok helyen még most sem engedték el. Legalább tizenhat államban – köztük Tennesseeben, Arkansasban és New Yorkban – a tanulók rendszeres súlymérésen esnek át, gyakran testnevelésóra keretében. A gyerekek egy része semmit sem ért belőle, mások viszont hazaérve arról mesélnek, hogy megalázónak érezték az egészet.

Dr. Erin Parks, evészavarokkal foglalkozó klinikai pszichológus szerint ezek a mérések többet ártanak, mint használnak. 

A BMI és a testsúly csak pillanatfelvételek – nem mesélnek el semmit a gyerek valódi jóllétéről

– mondja. Hozzáteszi: sok iskolában a folyamat sem diszkrét, a gyerekeket egymás előtt mérik meg, vagy a számokat hangosan mondják ki.

És innen már nem nehéz elképzelni, mi következik. Összehasonlítgatás. Suttogás. Gúny. Aki „túl sok” vagy „túl kevés”, az egyik pillanat alatt válik céltáblává.

A szám, ami semmit sem mond el

A BMI-t sokáig a legegyszerűbb egészségmutatónak tartották. Gyors, olcsó, mindenkinél alkalmazható. Csakhogy a tudomány ma már egyre inkább megkérdőjelezi az értelmét. Nem veszi figyelembe az izomtömeget, a csontozatot, a genetikát, és nem mutatja meg, mi zajlik a gyerek fejében.

„A súly önmagában semmit nem mond a gyerek egészségéről” – mondja Dr. Gabriella Dauer gyermekorvos.

Nem a számoktól lesz valaki egészségesebb, hanem attól, hogyan érzi magát, mennyit mozog, alszik és hogyan táplálkozik.

A kutatások is ezt támasztják alá. Egy 30 000 diákot vizsgáló amerikai felmérés szerint minden harmadik gyerek rosszul érezte magát a súlyméréstől, és sokan hetekig szorongtak utána. Más tanulmányok szerint a nyilvános mérlegelés fokozza a testtel való elégedetlenséget, és növelheti az evészavarok kockázatát is.

A szülők tiltakoznak, a rendszer marad

A közösségi médiában egyre több szülő ír arról, hogy a gyerekét megszégyenítették az iskolai mérések miatt. Valaki arról számolt be, hogy a lánya hazáig sírt, mert az osztálytársai kinevették a súlyát. Mások petíciót indítottak, hogy a BMI-adatokat csak az iskolaorvos kezelhesse, ne a testnevelő tanár.

Egyelőre azonban kevés változás történt. A legtöbb iskola azzal védekezik, hogy „az egészségnevelés része”, és „fontos a prevenció”. Csakhogy a szakértők szerint ez pont nem az a mód, ami valódi egészségtudatosságot épít.

Dr. Beth Rosenberg, gyermekorvos szerint a programok nemcsak hatástalanok, hanem kontraproduktívak is: 

Nem látszik semmilyen javulás a gyerekek egészségi állapotában, miközben ezek a mérések elvonják a figyelmet a valóban hasznos prevenciós programokról.

A szégyenből nem tanulunk

A gyerekek nem abból tanulnak, ha megszégyenítik őket, hanem abból, ha biztonságban érzik magukat. Aki azt tanulja meg, hogy a teste baj, hogy „rossz szám” tartozik hozzá, az nem egészségtudatosabb lesz – csak bizonytalanabb. És amit így tanul meg magáról, azt évekig viszi tovább – sokszor még felnőttként is.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.