Ismerős a helyzet? A gyereked fél óra alatt megoldana egy matekfeladatsort, amihez a többieknek két óra kell. Mégis ott ül az asztal mellett, és képtelen elkezdeni. Vagy elkezdi, de félidőben feladja, mert „úgyis hülyeség ez az egész”. A kutatás szerint ez egyáltalán nem lustaság. Braaten szerint ezek a gyerekek egy teljesen más problémával küzdenek: sosem tanulták meg, hogy mit jelent küzdeni. Gondolj bele: ha neked mindig minden könnyen ment, és hirtelen egy olyan feladattal találkozol, ami nem megy első próbálkozásra, az olyan, mintha hirtelen elvesztetted volna a különleges képességed - és pánikba esel.
A szakértő magyarázata szerint a legtöbb gyereknél minden küzdelem. Megtanulni olvasni? Nehéz. Matekot érteni? Szörnyű. De emiatt épül fel bennük a kitartás képessége. A tehetséges gyerekeknél viszont sok minden simán megy. Aztán egyszer csak jön egy feladat, ami nem. És ők nem tudják, hogy mit kezdjenek ezzel az érzéssel. „Ez hülyeség” – mondják. Vagy: „Nem tudom megcsinálni” – pedig tudják, csak még sosem kellett igazán megküzdeniük érte.
1. Ne kérdezd, hogy „Mi a baj?”
A kutatás szerint a gyerekek nem tudják megfogalmazni, hogy pontosan hol akadnak el. Helyette konkrét kérdéseket tegyél fel:
2. Segítsd megérteni, hogy hol tart
Sok tehetséges gyerek azért adja fel, mert úgy érzi, „már örökké dolgozik rajta”, pedig lehet, hogy csak 10 perce kezdte el. Segíts neki átlátni: „Nézd, itt tartasz most, és ennyit kell még megcsinálnod.”
3. Ne a tehetségét dicsérd
Ez talán a legnehezebb tanács. Ahelyett, hogy azt mondod: „De okos vagy!”, inkább ezt: „Látom, mennyit dolgoztál ezen” vagy „Szuper, hogy nem adtad fel!”
A pszichológus szerint mi, szülők gyakran túl sokat várunk a tehetséges gyerekeinktől. És ami még rosszabb: rossz dolgokat várunk tőlük. Azt akarjuk, hogy minden tantárgyban jeleskedjen, minden versenyt megnyerjen, minden területen a legjobb legyen. De lehet, hogy ő matekból tehetséges, de a szíve a rajzolásért dobog. Vagy briliáns természettudományokból, de a zene az, ami boldoggá teszi. A kutatásban szerepel még egy érdekes megállapítás: a tehetséges gyerekek gyakran küzdenek azzal, hogy megértsék mások érzéseit. Nem gonoszságból, hanem mert nehéz nekik elképzelni, milyen lehet, ha valami nem megy könnyen.
A tehetség ajándék, de egyben kihívás is. Ezek a gyerekek nem lusták – csak másképp kell őket támogatni. Ne azt várjuk tőlük, hogy tökéletesek legyenek, hanem azt, hogy megtanuljanak küzdeni, kitartani, és megérteni, hogy a bukás is a tanulás része. Mert a végén nem az számít, hogy mennyire okos egy gyerek, hanem az, hogy boldogan és kiegyensúlyozottan tudja-e használni a képességeit.
És igen, a lányommal azóta sokkal jobban megy a matekozás, mióta nem azt kérdezem tőle, hogy „Miért nem csinálod meg?”, hanem azt: „Melyik lépésnél kell segítség?”
Rita
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.