A székesfehérvári Vörösmarty Színházban a magyar színháztörténelemben először lépett színpadra humanoid, azaz emberszerű robot, aki az egyik szerepet játszotta el. Tehát nem arról van szó, hogy mintegy díszletelemként, a háttérben plusz szereplőként felkerült egy robot a színpadra, hanem Térey János A Nibelung-lakópark drámájának egyik karakterét játssza el olyan valódi humanoid robot, akit mesterséges intelligencia mozgat. Szikora János a darab rendezőjének történelmi szereposztása ráadásul nem öncélú, hanem a darab mondanivalójához is hozzáad. "Lenni vagy nem lenni?" - itt tényleg ez a kérdés!
A színész is felkerült a fekete listára, akinek féltenie kell az állását a mesterséges intelligenciától? Valamikor bizonyára ez a kor is el fog érkezni, de azért még odébb van. Egyelőre első fecskéről van szó: Szikora János Térey darabértelmezésében a robot, mint az emberi lét határainak kifejeződése jelenik meg. Ezért a színpadra állítás koncepciójához illeszkedik, hogy egy humanoid robot játssza a karaktert. Hiszen a robot valóban egy határkő az emberi és nem emberi létezés között. Egyfelől a robot humanoid külseje könnyű azonosulást tesz lehetővé, másfelől a mesterséges intelligencia fejlettsége is olyan, hogy szinte már érzelmileg úgy lehet hozzá viszonyulni, mint az emberi intelligenciához. A darab alkotói hibátlanul időzítettek: 2025 ugyanis egyértelműen az áttörés éve a mesterséges intelligenciával összekötött robotika területén. Nem tudományos-fantasztikum többé, hogy humanoid robotokkal osztjuk meg a mindennapjainkat. Kínában futószalagon gyártják a humanoid robotokat, amiket a háztartásban, a mezőgazdasági munkákban, bevásárlásban vagy akár rakodó munkákban is be lehet vetni, ráadásul egy jobb autó áráért bárki számára elérhetők.
A ma már bárki számára elérhető Infuze Robotics által forgalmazott Unitree robotok kifinomultabb, precíziós munkák elvégzésére egyelőre kevéssé alkalmasak. De ennek csak a mesterséges intelligencia fejlesztése és a robottechnológia kivitelezése szab határt. Szikora János Térey feldolgozásában pont egy olyan robotra volt szükség, aminek egyértelműen látszanak még a korlátai. A rendező ezzel tudta kifejezni legpontosabban a mondanivalóját. Kérdés mikor jön el az az időszak, amikor nem ez a művész célja, hanem a tökéletes realizmus elérése. Még nagyobb kérdés, hogy egyáltalán akarjuk-e, hogy az emberre összetéveszthetetlenségig hasonlító robotok vegyenek bennünket körül. Sokaknak a mostani humanoid kinézet éppen elég. Nem idegenkednek tőle, hogy egy géppel beszélgetnek, viszont nem is kísérteties, hogy megtévesztésig emberszerű a robot. Hogy mit hoz a jövő természetesen nem tudhatjuk, de ha elmélkedni akarunk rajta, akkor érdemes megnézni Szikora János Térey János A Nibelung-lakópark színpadra állítását a székesfehérvári Vörösmarty Színházban, ahol a magyar történelemben először egy robot játssza el az egyik szerepet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.